מי רוצה להיות שוטר תנועה בהודו?

מצעד לייקים בינ"ל: עיירה בברזיל התחברה לפייסבוק, וניוואה שלחה נשיקות לניו-יורק

נשיקת סילבסטר בחסות ניוואה

חברת הקוסמטיקה ניוואה סיימה בסוף השבוע תחרות שקיימה באפליקציית הפייסבוק שלה. בתחרות בחרו הגולשים מי מבין הזוגות שהציעו את עצמם ושמנהלים קשר חוצה גבולות (זוג שלא גר אחד ליד השני), יזכה להתנשק בכיכר טיימס סקוור שבניו-יורק בליל הסילבסטר.

שני הזוגות המנצחים אוחדו לכבוד השנה החדשה בטיימס סקוור והתנשקו אל מול אלפי הצופים שהגיעו לכיכר. סיום התחרות השתלב בפעילות המסורתית שמתקיימת בכל שנה בניו-יורק, כאשר ב-3 השנים האחרונות השתתפה ניוואה במימון החגיגות בכיכר.

הקמפיין קידם סדרת מוצרי טיפוח לשפתיים של החברה, ומכאן הקישור לנשיקת החצות המסורתית. במסגרת אותו רציונל החלה החברה במסורת של "ניכוס" המנהג להתנשק עם תחילת השנה החדשה, כאשר האירוע הראשון התקיים לפני 3 שנים, במהלכו חילקה החברה 25 אלף מוצרים לזוגות שהגיעו לטיימס סקוור.

שילוב המסורת העממית בחלק מהאסטרטגיה השיווקית פועלת לטובת החברה, שממנפת את החגיגות הקיימות ומוצאת כיצד להשתלב.

מדובר בהשקעה כספית גדולה, שהתקיימה בשנים האחרונות מחוץ לגבולות הרשתות החברתיות, וזוהי הפעם הראשונה שחלק מהתקציב מופנה לעבר הרשתות החברתיות.

עם זאת, יש לציין כי למרות התחרות עושה רושם שליבת הקמפיין איננה אפליקציית הפייסבוק, אם כי הפעילות בטיימס סקוור. במקרה זה, התחרות היא רק תירוץ לחגיגות.

בקרוב אצלנו?

גם בישראל רווחת לאחרונה המגמה של שילוב פעילות ברשתות החברתיות עם אירועים המתרחשים בעולם האמיתי, מתוך ההבנה כי פעילות הפייסבוק איננה עומדת לכשעצמה. לפיכך, סביר שנראה אירועים דומים גם בישראל בתקופה הקרובה.

איתי ניוואה
 איתי ניוואה

מי רוצה להיות שוטר תנועה בהודו?

ארגון ממשלתי המפעיל שירותי תחבורה ציבורית בהודו, PMPML, החליט לצאת ביוזמה חיובית, שמטרתה שמירה על בטיחות הנסיעה, תוך שימוש ברשתות החברתיות.

הארגון מזמין את הנוסעים בחברה להעלות לעמוד הפייסבוק תמונות של נהגי אוטובוס שמדברים בטלפון הנייד במהלך הנסיעה, כחלק מהמלחמה בתופעה. הגולשים שיעלו תמונות אף יזכו בפרס כספי בסך 1,000 רופי (כ-80 שקל). הפרס, כך צוין, ממומן מהקנסות אותם הנהגים ישלמו במסגרת מבצע האכיפה.

הקמפיין, שעלה בתחילת השבוע, מנצל בצורה מוצלחת את המדיה החברתית ואת נגישות המצלמות בטלפונים ניידים, תוך שיתוף הציבור והכללתו כחלק מרכזי בפתרון הבעיה.

החברים בעמוד הופכים ממשתמשים פסיביים בתחבורה הציבורית, לחלק ממערך הבקרה של הארגון. בדרך זו הארגון מציג את עצמו כקשוב ופתוח לדיאלוג, ואף קורא לנוסעים לבקר אותו בפומבי (דרך מצוינת להדוף ולהתמודד עם ביקורות). למעשה נוצרת שותפות עם הציבור, שרואה באופן יומיומי עברות מצד נהגי האוטובוסים.

בקרוב אצלנו?

ניתן רק לקוות שנותני השירות בישראל בכלל, והתחבורה הציבורית בפרט, ירהיבו עוז ויעודדו את הגולשים להעלות ביקורות. נדמה כי בשלב זה, עמודי הפייסבוק בישראל משמשים בעיקר למטרות שיווקיות ולא ככלי לשיפור השירות.

איתי הודו
 איתי הודו

שומרי משקל - מוקפים בשומרים

לכבוד השנה החדשה, חברת שומרי משקל השיקה בארה"ב אפליקציה חדשה, המאפשרת לגולשים לפרסם את ההחלטות שלהם לשינויים בחייהם בשנת 2011.

הרעיון העומד בבסיס האפליקציה פשוט. המאפיין המרכזי, המפריד בין שימוש באפליקציה ובין הודעת סטטוס רגילה, הוא האפשרות לקרוא את ההחלטות של כל משתמשי האפליקציה. בדרך זו יוצרת החברה קהילת פייסבוק, שתומכת ומציגה את רצונות חבריה.

שומרי משקל, שמבוססת על רשת תמיכה ומפגשים, הפנימה את השינויים שהציבו את הרשתות החברתיות - והשכילה להתעדכן בהתאם. האפליקציה במובן זה ממשיכה את הקו השולט של החברה - הרשתות החברתיות, ופייסבוק בראשן, מאפשרות להעניק את התמיכה ותחושת השותפות שמלווה את לקוחות החברה, שנאבקים בשמירה על המשקל.

בקרוב אצלנו?

בתקופה האחרונה ניתן לראות פעילות רבה יותר בפייסבוק ששמה דגש על יצירת קהילות, עם נגיעה לאסטרטגיה הכוללת של החברה או המוצר. אמנם נדיר לראות השקעה באפליקציות לצורך זה, אך נדמה כי זו מגמה שעתידה להתחזק, מתוך ההכרה בחשיבות קהילה חזקה סביב מותג.

איתי שומרי משקל
 איתי שומרי משקל

אין חדש תחת ההמבורגר

רשת מזללות ההמבורגר האמריקנית Carl's Junior נכנסה לתחום השירותים מבוססי מיקום. החברה פיתחה אפליקציה המאפשרת ללקוחותיה ליהנות מהטבות והנחות הכוללות השתתפות במשחק גלגל המזל באחד מסניפי הרשת, בתנאי כמובן שישתמשו בשירות.

הקמפיין מלווה בפעילות בעמוד הפייסבוק של החברה ובסרטון YouTube שמסביר אודות המבצעים.

בין אופי האפליקציה של רשת ההמבורגרים ובין קמפיינים דומים קיים הבדל משמעותי: מרבית החברות המשתמשות בשירותים מבוססי מיקום מנצלות את הפלטפורמות הקיימות (Fousquare, Facebook Places וכו'), לכן נאלצות להתאים את הקמפיין למגבלות הטכנולוגיות המוצעות על-ידי השירותים השונים. עם זאת, חברת Carl's Junior, החליטה שאין ברצונה להיות נתונה למגבלות הקיימות ופיתחה אפליקציה משלה.

האפליקציה החדשה מאפשרת לנצל את טכנולוגיית שירותי המיקום, ולהתאימה באופן בלעדי למבצע אותו היא מקדמת.

למרות הייחודיות, ההשקעה הנדרשת באפליקציה גבוהה יחסית בהשוואה לקמפיינים קיימים של חברות מזון מתחרות והאפליקציה מאבדת את יתרונות הרשתות הקיימות הכוללות פלטפורמות עם מיליוני משתמשים. מה עוד שהקמפיין איננו שונה מהקמפיינים האחרים המשתמשים בעיקרון זהה.

מוקדם עוד להעריך האם ההימור וההשקעה השתלמו, אך עושה רושם כי רשת המזון עושה מאמצים רבים לקדם את הקמפיין החדש, על מנת להגביר את השימוש באפליקציה ולהצדיק את בחירתה.

בקרוב אצלנו?

שירותי המיקום תופסים תאוצה בישראל, אך הנושא נמצא עדיין בחיתוליו. לפיכך, יצירת אפליקציה ייחודית, שאיננה משתמשת בשירותים הקיימים, מהווה הימור גדול. נדמה כי בשלב זה מוטב להסתמך על הפלטפורמות המוכרות יותר - ולא להשקיע מאמצים בהמצאת הגלגל מחדש.

איתי קרלס
 איתי קרלס

עיירת סוכריות בפייסבוק

יצרנית הסוכריות halls יצאה בפרויקט חדש בברזיל, שמטרתו לחבר לפייסבוק עיירה שלמה במדינה.

במסגרת הקמפיין נבחרה העיר בורה, המרוחקת כ-500 קילומטרים מסן פאולו, על מנת שזו תהפוך לעיירת הפייסבוק הראשונה. שאיפת יוזמי הקמפיין היא שלכל תושב בעיירה, 805 במספר, יהיה חשבון פעיל בפייסבוק. ההרשמה תתקיים באמצעות בני-נוער מקומיים, ומלווה במעקב בעמוד הפייסבוק של החברה.

הרעיון לכשעצמו יפה וטומן בחובו גם אספקט חברתי בצורת הפיכת הרשתות החברתיות לנגישות (ואיתן גם שירותי אינטרנט) לתושבי עיירה קטנה. עם זאת, מדובר בפרויקט נקודתי, עם דגש לפייסבוק (ולא לחיבור מהיר, לדוגמה), ולא במטרה חברתית נרחבת. לכן התרומה לקהילה איננה עומדת בראש הקמפיין.

לפיכך, נותרת תהייה אחת מרכזית בנוגע לפרויקט - מה הקשר ליצרנית הסוכריות?! נדמה כי הוגי הקמפיין התאהבו ברעיון - אך שכחו לעצור ולחשוב כיצד חיבור עיירה שלמה לפייסבוק מתקשר למוצר אותו הם מעוניינים לקדם. זוהי, כמובן, מגבלתו הגדולה של הקמפיין - רעיון נחמד אך איננו מזוהה עם המוצר.

איתי ברזיל
 איתי ברזיל


הכותב הוא מנכ"ל בן-חורין ואלכסנדרוביץ אסטרטגיה ותקשורת, אשר משלבת בפעילותה גם קמפיינים דיגיטליים ללקוחותיה.