IMF מזהירה: החוב בארה"ב - אתגר רציני לכלכלה

בכיר בקרן המטבע הבינלאומית: "יש להתייחס ברצינות לבעיות החוב" ■ הפאנל של אובמה לא הצליח לגבש המלצות להפחתת הגרעון השנתי ל-400 מיליארד דולר ב-2015

בכיר בקרן המטבע הבינלאומית (IMF), גו'ן ליפסקי, הזהיר היום (א') בפאנל מיוחד שנערך בנושא מקומה של ארה"ב בכלכלה העולמית, מפני החוב בארה"ב המהווה כיום כ-90% מסך התמ"ג האמריקני. ליפסקי ציין כי המערכת הפיננסית של הממשלה האמריקנית תציב "אתגר משמעותי" בפני מקבלי ההחלטות במהלך השנים הבאות.

בדבריו ציין ליפסקי כי יש להתייחס ברצינות לבעיות החוב האמריקני על רקע החוב התופח. לארה"ב היה חוב של 1.3 טריליון דולר בשנה הפיסקאלית 2010. הפאנל שניהל אובמה בעניין הפחתת החוב לא הצליח להגיע להסכמה בעניין גיבוש המלצות יעילות להפחתת הגרעון השנתי ל-400 מיליארד דולר ב-2015.

נזכיר כי שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, אמר בשבוע שעבר כי הקונגרס חייב להעלות את תקרת החוב של ארה"ב כבר ברבעון הראשון של 2011, ולא תהיה לארה"ב בעיה חמורה. גייטנר הזהיר כי כישלון הקונגרס בהעלאת תקרת החוב, תכניס את התחייבותיה של ארה"ב לברירת מחדל וזאת בפעם הראשונה בהיסטוריה. גייטנר ציין כי יהיו לכך השלכות שליליות גדולות יותר אפילו מהשפעה השלילית של המשבר הפיננסי בין השנים 2008-2009.

ארה"ב מתמודדת עם חוב פיננסי אדיר בהיקף של 14 טריליון דולר, הממשל צריך ללוות עוד טריליון דולר בשנה על מנת לעמוד בתשלומים הנדרשים למימון הגירעון התקציבי. הערכות הן כי לקונגרס לא תהיה ברירה אלא להעלות את תקרת החוב, אך הרפובליקנים כבר הצהירו כי לא יעשו זאת ללא החלטות משמעותיות של קיצוצים בהוצאות.