ECB מתערב בלחץ בשווקים: ביצע רכישת אג"ח אגרסיבית

ממשלות באירופה מתכננות לגייס כ-43 מיליארד אירו השבוע, והעצבנות בשווקים גוברת ■ הבנק המרכזי באירופה רוכש אג"ח של פורטוגל, יוון ואירלנד

באירופה המדדים המובילים יורדים בחדות על רקע החששות החוזרים מפני משבר בפורטוגל. בתוך כך, הבנק המרכזי באירופה מגלה מעורבות וביצע מהלך של רכישה אגרסיבית של אג"ח שהונפקו ע"י ממשלות הסובלות מרמת חוב גבוהה, על רקע החשש כי משבר החוב מתרחב בפורטוגל. מהלך זה הוריד את תשואות האג"ח של פורטוגל מתחת ל-7%. ככל הנראה הבנק המרכזי באירופה רכש אג"ח של פורטוגל, יוון ואירלנד.

כאמור, נמשכות ירידות השערים במסחר באגרות החוב של פורטוגל, על רקע הלחץ על השלטון המדינה לבקש עזרה פיננסית. במקביל, נמשך הלחץ גם על אגרות החוב של ספרד ואיטליה והפער מול האג"ח הגרמניות ל-10 שנים מתרחב לרמתו הגבוהה ביותר מה-1 בדצמבר.

כל 3 המדינות יפנו לשוקי האג"ח בהמשך השבוע בנסיונות גיוס חוב חדשים, כשחלק ניכר מהשחקנים בשוקי ההון מעלים תהיות בנוגע ליכולתן של מדינות באירופה לגייס מספק כספים במהלך 2011 בכדי לגלגל חובות קדימה.

ממשלות באירופה מתכננות לגייס כ-43 מיליארד אירו השבוע, והעצבנות בשווקים גוברת. המרווח הין האג"ח הגרמניות ל-10 שנים לאלה הפורטוגזיות מתרחב ב-4 נקודות בסיס ב-4.28% ומול הספרדיות ב-0.02% ל-2.67%.

גרמניה וצרפת לוחצות על פורטוגל לקבל סיוע כספי בינלאומי במהירות האפשרית כדי למנוע התרחבות של משבר החובות הריבוניים באירופה למדינות גדולות יותר, כך דיווח השבועון הגרמני "דר שפיגל" בגיליון שפורסם בשבת. לפני כן, ביום ו', צנחו שוקי המניות והאג"ח בפורטוגל בשל חששות המשקיעים מפני חדלות פירעון של ליסבון, והבנק המרכזי האירופי נאלץ להתערב כדי לייצב את השווקים.

בלי לציין את מקורותיו, השבועון הגרמני ציין שגורמים ממשלתיים בשתי הכלכלות הגדולות באירופה חוששים שליסבון לא תוכל בקרוב לממן את חובותיה בריביות סבירות, אחרי שעלויות גיוסי ההון שלה עלו מנובמבר בעקבות המשבר החוב האירי. "דר שפיגל" דיווח עוד שגרמניה וצרפת רוצות ש-17 מדינות מרחב האירו יתחייבו לעשות את כל מה שיהיה נחוץ כדי להגן על המטבע האחיד, כולל הוספת עוד כספים לקרן החילוץ של מדינות האירו, שהיקפה כעת 750 מיליארד אירו או כטריליון דולר, במידת הצורך.

פורטוגל נתפסת על ידי כלכלנים רבים כמדינת השוליים של מרחב האירו שהיא הבאה בתור ללכת אחרי יוון ואירלנד ולבקש סיוע בינלאומי, מאחר שהיא מתקשה לאזן את תקציבה ולגייס הון נוסף בעלויות סבירות. השבוע תקיים פורטוגל את מכרז הנפקת האג"ח הראשון שלה בשנה החדשה, ותוצאותיו עשויות לאותת אם היא אכן תזדקק לסיוע חירום.