גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לירות כדור בראש של ארה"ב

בתגליות הגז, כמו בסדרה "דאלאס", זה לא ייגמר עד שג'יי אר ימות - או יקבל את מבוקשו

קרבות עקובים מדם על שטחים, קידוחים ומניפולציות הם לא המצאה של ישראל 2010. הסדרה דאלאס, זאת עם בארות הנפט הטקסאניות במרחביה השופעים של היבשת המובטחת, ששודרה ברשת CBS בשנות ה-80 וזכתה להצלחה יוצאת דופן בארה"ב ובישראל, כבר עשתה זאת.

שתי דמויות מרכזיות כיכבו בסדרה: "האח הטוב" בובי יואינג (פטריק דאפי) ומולו "האח הרע", ג'י אר יואינג, אותו שיחק לארי הגמן. העלילה, כמו בכל אופרות הסבון, עוסקת בעיקר בתככים, מזימות ומאבקי כוח שנובעים מעושרן המופלג של הדמויות הראשיות, ובעיקר מתאוות הבצע של ג'י אר, האח הגדול.

סוף הסדרה היה טראגי. ג'יי אר נורה למוות, והשאיר מאחוריו תעלומה.

התקופה הנוכחית בארץ הזכירה לי את הסדרה - ישראל, המדינה הלא מוצהרת של ארה"ב, היא האח הקטן, שמתמודדת עם תגליות גז תוססות שעשויות להעשיר את קופתה.

נחשוב על ארה"ב כעל ג'יי אר, האח גדול של ישראל.

לג'יי אר לא חסר משאבי גז ונפט והוא אף נוקט במדיניות נוקשה כלפי העוסקים בתחום. במקרה שלנו, ג'יי אר דורש מהאח הקטן שלו, ישראל, להיטיב עם הקודחים, שהם הפועלים שלו, כדי שיתעשר יותר. הסוף טרם הגיע ולא ברור עד כמה ישראל תיכנע לדרישות האח הגדול, עם זאת, הלחץ גובר מיום ליום.

"האח הגדול" מאיים

לאחרונה פורסמה ב"גלובס" כתבה תחת הכותרת "אל תרגיזו את הקונגרס בהמלצות ועדת ששינסקי". בכתבה נכתב כי "הקונגרס האמריקני בהרכבו הנוכחי אוהד את ישראל וממשלתה, אבל שונא מסים ומנגנוני ביורוקרטיה שגובים אותם". חתום על דברים אלו דיוויד ורמסר, מי שהיה יועצו הבכיר של סגן נשיא ארה"ב לשעבר, דיק צ'ייני, לענייני טרור והמזה"ת.

בראיון עימו הזהיר ורמסר את ישראל כי "חברי הקונגרס האמריקאי עלולים להגיב בזעם אם ישתכנעו שחברה מסוימת נפלה קורבן ליחס בלתי הוגן במדינה זרה (על רק דיוני החלטת ועדת ששינסקי)".

איום חד משמעי מהאח הגדול שלנו הוא כזה שלא ניתן להתעלם ממנו. זאת ועוד, ניסיון עבר מלמד שארה"ב (ג'י אר) לא תוותר ואף תעשה הכל לתועלתה האישית, במצב שבו יש איום ממשי להונה. לכן השאלה המתבקשת היא עד כמה ישראל מסוגלת להילחם בג'י אר החזק והמאיים.

בין הלביא לקידוחים

אם נתבסס על נסיון העבר, נסיק שישראל לא ממש מסוגלת להילחם בארה"ב. בשנות ה-80, בדיוק באותה תקופה שבה דאלאס כיכבה על המסך של כולנו, ישראל שקדה על פיתוח פרויקט הלביא. באוקטובר 1982, החל תהליך פיתוח המטוס בתעשייה האווירית, לאחר בחירת מנוע הלביא מחברת "פראט אנד ויטני" האמריקאית.

הלביא היה אמור להחליף את מטוסי סקייהוק ולשמש כמטוס שיוכל לבצע משימות של תקיפות אוויר-קרקע בטווחים קרובים ובינוניים ולהגן על שמי הארץ.

לאחר כשבע שנים וחצי שנות פיתוח מואץ, בהשתתפות אלפי מהנדסים וטכנאים, באוגוסט 1987, החליטה ממשלתו של יצחק שמיר ברוב של 12 נגד 11, לעצור את הפרויקט. כתוצאה מכך, כ-6,000 מהנדסים וטכנאים פוטרו והמשק נקלע למצוקה.

ההחלטה לבטל את הפרויקט השאפתני התקבלה לאחר שהתברר כי ישראל לא תוכל לממנו. האמריקאים סירבו להמשיך לממן או להסב את כספי הסיוע שהעניק לישראל לפרויקט מגלומני זה. אם להודות, די בצדק. הפרויקט התחרה בייצור האמריקאי ויש מי שטוען שאיים עליו. אז, כמו היום, האמריקאים משכו בחוטים.

המשותף לשני הסיפורים הוא התמיכה האמריקאית והכסף הרב שמסתובב סביב הפרויקטים. ברור שהאמריקנים לא חסים על ישראל. הם בוחנים עלויות מול תועלות ולהם אין בעיה להטיל וטו על התעשייה הישראלית. וארה"ב, "האח הגדול", הוא שרוקם מזימות ואינו רואה ממטר את האחים קטנים שמאיימים על כלכלתו ורצונותיהם.

נכון, בזמנו דובר על משאב ידע והיום מדובר על משאב גז, אז זה היה פיתוח טכנולוגי והיום זה תגליות ענק. העיקרון זהה, ישראל מושפעת מהחלטות הארה"ב, והיא לא תאפשר שבנות בריתה יהוו איום כלכלי.

בעת כתיבת שורות אלה, טרם הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו את כוונותיו בנושא החלטות שישנסקי. סביר להניח שגם אם יחליט לאמץ את המלצות הוועדה, הלחץ האמריקני רק ייגבר, אם חשבתם שישראל יכולה להחליט לבד על היקף המיסוי, טעיתם.

עד שאמריקה לא תחטוף כדור בראש, כפי שקרה לג'י אר, אין סיכוי שישראל תוכל תקבל החלטות לבד. בטח לא כאלו שיאיימו על האח הגדול מעבר לים.

דבי קאופמן היא סוחרת עצמאית בבורסה לני"ע ועשויה להיות בעלת עניין בנכסים המוזכרים במאמריה

עוד כתבות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים