האוצר מנצל היחלשות הדולר: עסקאות החלף בעשרות מ' ד'

החשב הכללי שוקי אורן פועל לגידור חלק מהחוב החיצוני של ישראל שנקוב בדולרים, ולהמיר אותו לשקלים, מתוך מטרה לבטל את הסיכון המטבעי ולהקטין את החוב הממשלתי הדולרי

משרד האוצר ממשיך לנצל את היחלשות הדולר כדי לגדר חלק מהחוב החיצוני של ישראל שנקוב בדולרים, ולהמיר אותו לשקלים. אגף החשב הכללי באוצר בראשות שוקי אורן ביצע אתמול עסקאות החלף (SWAP) בהיקף של כמה עשרות מיליוני דולר, מתוך מטרה לנצל את הדולר החלש, לבטל את הסיכון המטבעי ולהקטין את החוב הממשלתי הדולרי.

פעולת האוצר באה בהמשך להתערבות המאסיבית אתמול של בנק ישראל בשוק המט"ח, כשהנגיד סטנלי פישר רכש, עפ"י הערכות, יותר מ-400 מיליון דולר כדי לעצור את ההידרדרות שלו. לפני ההתערבות, שער הדולר נסחר תמורת 3.525 שקלים, ואחריה הוא קבע שער יציג ב-3.536 שקלים.

יצוין, כי במקרה הזה, פעולת האוצר לא נועדה להשפיע על שער החליפין של הדולר מול השקל, היות ועסקאות ההחלף שביצע הן בהיקפים מצומצמים ובהחלט לא מתואמות עם פעולות בנק ישראל - הרי שהבנק לא מדווח לאוצר על ההתערבות בשוק, וכן היקף העסקאות המצומצם שביצע האוצר אתמול לא יכולות ממילא להשפיע על שער החליפין. האוצר פשוט מנצל את ההזדמנויות להקטין את החוב הדולרי כאשר שער המטבע יורד - ובמילים אחרות, באמצעות עסקאות ההחלף הוא מחזיר פחות שקלים על אותה כמות דולרים.

הדולר נחלש ב-2010 בכמעט 6%, כשירד משער של 3.775 שקלים בתחילת השנה ל-3.55 שקלים בסופה. אתמול פורסמו נתונים עגומים שממחישים את ההשלכות של היחלשות הדולר - סקר של התאחדות התעשיינים בקרב יצואניות ישראליות מעלה כי התחזקות השקל גרמה ב-2010 להפסד עסקאות בהיקף של כ-3.3 מיליארד דולר. על-פי הסקר, מדובר בהפסד של עסקאות יצוא בהיקף מצטבר של כ-2.3 מיליארד דולר ובהפסד של עסקאות בשוק הישראלי בהיקף של מיליארד דולר.