לידיעת נתניהו ושטייניץ: כך מפוצצים בועת נדל"ן בסינגפור

הממשלה החליטה למרר את חייהם של משקיעי הנדל"ן, הקפיצה מסים והעלתה את דרישות ההון העצמי לרוכשי דירה שנייה ומעלה ■ בקרוב אצלנו?

כך נלחמים בבועת נדל"ן: ממשלת סינגפור העלתה את שיעור ההון העצמי שרוכשי דירות להשקעה צריכים להביא בבואם לקנות דירה והעלתה את מס מכירת הדירות. הצעדים כמובן מכוונים למשקיעי הנדל"ן שרוכשים דירה שנייה ומעלה, וזאת במטרה להפחית את המרכיב הספקולנטי בשוק הנדל"ן. ההודעה על צעדים אלו הביאה לירידה הגדולה ביותר מזה 11 שנים במניותיהם של מפתחי הנדל"ן בסינגפור.

הממשלה הודיעה כי יחידים בעלי יותר ממשכנתא אחת יכולים ללוות עד 60% משווי הנכס, ירידה מ-70%, ומס בולים על בתים שנמכרים תוך שנה יעלה פי 5. מניותיהן של CapitaLand ו-City Developments איבדו 3%, בשל החשש כי מאמצי הממשלה לצנן את מחירי הנדל"ן למגורים יפגעו במכירות.

מחירי הבתים הפרטיים בסינגפור טיפסו לרמת שיא על רקע הצמיחה הכלכלית המהירה ביותר במדינה מאז שקיבלה עצמאות, בשנת 1965. המאמצים לרסן את המחירים החלו ב-2009, כאשר ממשלת סינגפור אסרה על מתן הלוואות מסוימות לחלק מהפרויקטים בשוק הנדל"ן ועל היזמים נאסר גם לפרוע מראש הלוואות שניטלו בגין דירות שעדיין נמצאות בבנייה.

כאמור, סינגפור מצטרפת לשווקים אחרים ברחבי אסיה שהוסיפו אמצעים לריסון המרכיב הספקולנטי בנדל"ן, שמונע ע"י ריביות נמוכות. הריבית הבין בנקאית ל-3 חודשים בסינגפור נפלה ב-3 בינואר ל-0.43751%, הרמה הנמוכה ביותר מאז שהחלה סוכנות בלומברג לתעד זאת, ב-1999. אתמול עמדה הריבית על 0.43779%.

בנובמבר האחרון השיתה הונג קונג מסים נוספים והעלתה את המקדמות, וזאת לאחר שמחירי הבתים עלו בלמעלה מ-50% מאז תחילת 2009. סין, שנאבקת בעליית המחירים זה לפחות 18 חודשים, השעתה את אופציית לקיחת משכנתא שלישית והעלתה את הריבית לראשונה זה 3 שנים.

בעלי בתים בסינגפור שמוכרים נכס תוך שנה מרכישתו, ישלמו מס של 16%, לעומת 3% עד כה. אם ימכרו הנכס בשנה השנייה, המס שישלמו יהיה בגובה 12%, 8% בשנה השלישית ו-4% בשנה האחרונה. הממשלה אמרה שאם יעלה הצורך, היא תנקוט צעדים נוספים. בהלוואות שלא יינתנו ליחידים, היקף ההלוואה המקסימלי יכול לרדת בשיעור של 50%-60%.

"צעדים קודמים שנקטה הממשלה מיתנו את השוק במידה מסוימת, אך הסנטימנט נותר חיובי", נאמר בהצהרה אתמול. "הממשלה החליטה על אמצעים נוספים במטרה לצנן את השוק ולעודד זהירות פיננסית מוגברת". "מס השבח של המוכר יועלה בחדות כדי שיהווה ורם מרתיע עבור משקיעים שמחפשים לגרוף רווחים לטווח קצר", נכתב בהודעת הממשלה.