שרי האוצר האירופיים נפגשים לדון בהגדלת קרן הסיוע

שרי האוצר האירופיים ידונו בנוגע להרחבת קרן החילוץ למדינות אירופה שנקלעו למשבר חובות, העומדת כיום על 440 מיליארד אירו ■ פורטוגל ממשיכה להתעקש: לא זקוקה לסיוע

שרי האוצר האירופיים נפגשים היום (ב') בבריסל כדי לדון באסטרטגיית המלחמה במשבר החוב של האיחוד האירופי.

גרמניה, הכלכלה הגדולה בגוש האירו, קבעה יעד שעד חודש מארס היא תחזק את קרן הסיוע למדינות הגוש שנקלעו למשבר החוב במטרה להכין תוכנית פעולה מוסדרת עם כללים קבועים לחילוצי מדינות במידת הצורך, כמו גם חידוד חוקי הגירעון התקציבי באיחוד. בקופת הקרן יש כעת סכום של כ-440 מיליארד אירו, סכום שלטענתה יש להגדיל. במקביל, פורטוגל מתעקשת שתצליח לשרוד גם ללא סיוע.

הנפקות האג"ח המוצלחות בשבוע שעבר של פורטוגל, ספרד ואיטליה איפשרו הפוגה מהלחץ שהסיוע יאלץ להתרחב מעבר לתוכנית הסיוע.

כזכור, פורטוגל הצליחה ללוות בשבוע שעבר 1.25 מיליארד (1.62 מיליארד דולר) במכרז הנפקת שנהנה מביקושי יתר של 3.2, אם כי המשקיעים דרשו פרמיית סיכון גבוהה תמורת הלוואת כספם למדינה השקועה במשבר חוב. ההנפקה נתפסה כמבחן חשוב ליכולתה של פורטוגל להימנע מבקשת חילוץ כמו יוון ואירלנד. פורטוגל דיווחה על מכירת 650 מיליון אירו של אג"ח לשלוש שנים ו-599 מיליון אירו באג"ח לתשע שנים.

גרמניה אימצה את הגישה שאומרת שצריך לנקוט עמדה מקיפה כדי למנוע את התפשטות החוב מעבר ליוון ואירלנד. מדינות אלה קיבלו סיוע של כ-178 מיליארד אירו ועדיין נאבקות כדי להחזיר את הכלכלה במדינות למצב תקין.

אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, אמרה בשבת שכל אמצעי לייצוב האירו צריך לבוא ביחד עם חבילה אסטרטגית כוללת, ובכך היא הפיגה את התקוות להחלטה מהירה על צעדים לבלימת משבר החובות האירופי.

גרמניה מתמודדת מזה תקופה עם לחצים גוברים של הנציבות האירופית לחזק את קרן החילוץ למדינות שנקלעו לקשיים (EFSF). "אם הדיון הוא על חבילה נוספת של צעדים, מעל הכול חשוב שנגבש אסטרטגיה כוללת שחייבת לכלול גם תיאום כלכלי הדוק יותר", אמרה מרקל במסיבת עיתונאים במיינץ בתום פגישה עם בכירים נוספים במפלגת השלטון שלה, CDU. היא הוסיפה ש"אי אפשר להעלות מדי יום היבט אחר של הבעיה".

"אין צורך מיידי לפעול"

גרמניה אמרה כי היא מוכנה לדון בשינויים ב"טווח הבינוני" בנוגע לאופן פעולת הקרן כך שמדינות יוכלו לנצל את כל 440 מיליארד האירו שבקרן. נזכיר, כי על מנת לשמור על הדירוג המושלם (AAA) של הקרן, יש אפשרות להשתמש רק בכ-250 מיליארד אירו בקופתה.

"אין צורך מיידי לפעול", אמר שר האוצר הגרמני, וולפגנג שוובלה, בראיון לתוכנית רדיו היום. עוד הוסיף שוובלה כי הקרן גדולה מספיק כדי להתמודד "עם כל נושא שדנים בו בטווח הקצר".