בחזרה לבועה? הנאסד"ק קרוב לשיא והישראליות טסות

הסנטימנט החיובי סביב מגזר הטכנולוגיה לא פסח גם על החברות הישראליות בוול סטריט, שרבות מהן רושמות שיאים שנתיים, וחלקן אף נסחרות ברמות שבהן לא נסחרו מעולם

כשהרשת החברתית פייסבוק מגיעה לשווי שוק של 70 מיליארד דולר, ואתר הקופונים גרופון מסרב להצעת רכש מצד גוגל , לפי שווי של 6 מיליארד דולר, לחלק גדול מהמשקיעים לא נותר אלא לשפשף את עיניהם בתדהמה, לאור מה שנראה כמו חזרה לימי הבועה העליזים של תחילת העשור הקודם.

בינתיים, בכל אופן, הבועה - אם אכן מתפתחת כזאת - נשארת בתחום מצומצם יחסית. בקרב רוב החברות הישראליות, שבימים העליזים של הבועה ההיא נהנו בחלקן משווי מנופח, נראה כי המחירים עדיין אינם מנותקים מהמציאות. ובכל זאת, לא מעט מניות מקרב החברות הללו נסחרות היום בשיא של שנה, כשחלקן אף מציגות שיא של כל הזמנים.

הדוחות השנתיים של החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט עדיין לא התפרסמו, אבל נראה שלמשקיעים יש הרגשה טובה בנוגע לתוצאות ולתחזיות שיגיעו בשבועות הקרובים. כשמדד מניות הטכנולוגיה (נאסד"ק) חוזר לרמתו משלהי 2007, לא מפתיע שגם הנציגות הישראליות בארה"ב נהנות מהאווירה החיובית. אבל יש גם חברות שבהן העלייה לא יכולה להיות מוסברת רק במומנטום החיובי בשוק ההון: מדובר במניות שהגיעו לרמות שבהן הן לא נגעו מאז ימי הבועה.

אחת מהמניות האלה היא איזיצ'יפ , שמפתחת שבבים לראוטרים (נתבים) של רשתות תקשורת גדולות עבור יצרניות ציוד תקשורת. מניית החברה חזרה למחיר של שנת 2000 ושווי השוק שלה כבר עומד על 825 מיליון דולר. החברה בניהולו של אלי פרוכטר מושכת את המשקיעים על רקע הצגת צמיחה עקבית בהכנסות וצפי יציב של גידול דו-ספרתי בהכנסות גם בשנים הקרובות.

מניית איתוראן נהנית גם היא ממומנטום חיובי, ואתמול היא ננעלה במחיר של 18.3 דולר - הגבוה ביותר אליו הגיעה אי פעם - שמשקף לה שווי של 384 מיליון דולר. החברה מספקת שירותים לסביבת הרכב, בהם שירותי איתור והשבה של כלי רכב גנובים. במקביל היא מתכננת להיכנס לתחום התקשורת, כמפעיל וירטואלי (MVNO).

שווי ההחזקה הנוכחי של בעלי השליטה, משפחת שרצקי, מגיע כבר ל-106 מיליון דולר. גם בסיס המנויים של החברה המשיך לצמוח ברבעונים האחרונים והגיע ל-594 אלף בסוף הרבעון השלישי. אנליסטים צופים שהכנסות איתוראן ב-2010 יצמחו ב-7.6% לכ-143 מיליון דולר. הרווח הנקי למניה צפוי לצמוח מ-69 סנט ל-97 סנט - בשורה חיובית לאור העובדה שבשנה שעברה החברה חילקה 180% מהרווח הנקי כדיבידנד.

רדויז'ן מתאוששת מהצניחה

לא רק משפחת שרצקי נהנית מגידול (על הנייר) בשווי ההחזקות שלה. גם משפחת זיסאפל, האחים יהודה וזהר זיסאפל, יכולים להסתכל בסיפוק על המהלכים של חלק מהמניות של קבוצת רד שבשליטתם. סרגון , ספקית פתרונות תקשורת אלחוטיים בקיבולת גבוהה, זכתה בשבועות האחרונים להעלאת המלצה משני בתי השקעות. מניית החברה שבניהולו של עירא פלטי נסחרת כיום בשיא של שנה, ושבועיים לפני פרסום הדוחות השנתיים, שווי החברה מגיע ל-475 מיליון דולר.

רדוויז'ן , שמנוהלת על-ידי בועז רביב ועוסקת בפיתוח מוצרים לשיחות ועידה, גם היא קרובה לשיא של שנה. בספטמבר 2009 צנחה מנייתה בכ-35% בעקבות רכישת טנדברג הנורווגית - מתחרתה של רדויז'ן - על-ידי סיסקו שהיא הלקוח העיקרי של החברה. אך מאז הצליחה רדויז'ן להגדיל את ההכנסות באמצעות רכישה של יצרן מוצרי קצה איטלקי.

גם מניית רדוור במומנטום חיובי, ונסחרת בשיא שאליו לא הגיעה מאז ימי הבועה. החברה בניהולו של רועי זיסאפל, שמספקת פתרונות חומרה לניתוב עומסים באתרי אינטרנט, עולה על רקע צמיחה בהכנסות וברווח, וגם בשל הערכות שהיא צפויה להימכר. שוויה של רדוור מגיע כבר ל-792 מיליון דולר.

בשלוש החברות האלה מחזיקים יהודה וזהר זיסאפל במניות, והם כמובן נהנים מהגידול בשוויין: שווי ההחזקה של יהודה זיסאפל בסרגון מגיע ל-30.5 מיליון דולר, ברדוור ל-129.7 מיליון דולר וברדויז'ן ל-10.2 מיליון דולר. זהר זיסאפל מחזיק במניות בשווי 61.4 מיליון דולר בסרגון, 48.8 מיליון דולר ברדוור ו-40.9 מיליון דולר ברדויז'ן. וזה עוד בלי שהזכרנו את סיליקום , שמפתחת פתרונות לקישוריות רשתות תקשורת, ואת רדקום שעוסקת בניטור, בקרה ובחינה של תעבורה ברשתות תקשורת, שגם המניות שלהן נמצאות במגמה חיובית, גם אם לא בשיא.

22
 22

בעלי העניין מנצלים ההזדמנות

אורבוטק , קמטק ונובה , שלוש חברות ישראליות שפועלות בתחום מערכות הבדיקה, נמצאות גם הן במגמה חיובית. נובה, המייצרת מכונות בקרת איכות ומדידה (מטרולוגיה) למפעלי ייצור שבבים, נסחרת בשיא של 10 שנים. החברה בניהולו של גבי זליגסון קיבלה לאחרונה שתי הזמנות בהיקף כולל של 17 מיליון דולר. ההודעה האחרונה של אינטל, על הגדלת ההשקעה בקווי ייצור, הביאה את המשקיעים להעריך כי גם נובה תקבל הזמנות נוספות למכונות מדידה ממפעלי השבבים איתם היא עובדת.

בינתיים, בעלי עניין בחברה מנצלים את הרמות הגבוהות במניה כדי לממש החזקות: קרן תעוזה מכרה באחרונה מניות בהיקף של כ-5 מיליון דולר בשתי עסקאות, וכלל תעשיות מכרה מניות בהיקף 4.9 מיליון דולר.

אורבוטק, בניהולו של רני כהן, מייצרת מערכות בדיקה למעגלים מודפסים ומסכים שטוחים. היא הייתה לחברה הישראלית הראשונה שמפרסמת תחזיות ל-2011, כשהודיעה באחרונה שהיא צופה גידול מתון נוסף בהכנסות ושיפור בשיעור הרווחיות. מניית אורבוטק נמצאת בשיא של שנתיים וחצי, וחזרה למחיר בו נסחרה טרם רכישת פוטון דיינימקס האמריקאית. גם בקמטק הצפי של המשקיעים הוא להמשך צמיחה ב-2011, ומניית החברה נסחרת בשיא של 3 שנים.

בין המניות הישראליות האחרות שנמצאות בשיא נכללת סימטרון , שעוסקת בפיתוח תוכנות לעיצוב מוצר. החברה הכפילה את שוויה ואף למעלה מכך ב-2010, ונסחרת היום בשיא של שלוש שנים. סימטרון רושמת צמיחה דו-ספרתית בהכנסות, שמשורשרת כמעט במלואה לשורה התחתונה.

ורינט מקבוצת קומברס טכנולוג'י נמצאת בשיא של 4 שנים, לאחר שמניית החברה זינקה בקרוב ל-1,000% בשנתיים האחרונות. החברה בניהולו של דן בודנר מפתחת ומשווקת מערכות להקלטת וידאו. לאחר פרסום הדוחות, שהתעכבו זמן רב בגלל שערוריית החשבונאות בחברה האם, התברר כי מצבה טוב מכפי שחשבו בתחילה. סיבה נוספת שתורמת לרוח הגבית במניית ורינט היא שקומברס מנהלת מגעים למכירתה במסגרת מכירת כל פעילויות הקבוצה.

מניית פאנדטק שמתמחה בסליקה ועיבוד תשלומים אוטומטיים מאובטחים ובזמן אמת לגופים פיננסיים, נמצאת במחיר שבו לא ביקרה מאז שנת 2000 (למרות שהתקרבה למחיר דומה לפני כשנתיים). בעלת השליטה, כלל תעשיות שבשליטת אי.די.בי של נוחי דנקנר, מחזיקה כיום במניות בשווי 161 מיליון דולר. מייסד ומנכ"ל החברה, ראובן בן-מנחם, מחזיק במניות בשווי של 7.7 מיליון דולר.