לבית השקעות דרוש: מקצוען בביטוח

המינויים האחרונים בשוק ההון הם הודאה של בתי ההשקעות שיש להם צורך בחיזוק

בעבר הגיע ייבוא הניהול והידע החיצוני בבתי ההשקעות בעיקר מהמערכת הבנקאית. די אם נזכיר את דוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס ובעבר מנכ"ל בנק ירושלים, ואת אילן רביב, מנכ"ל מיטב ולשעבר מנכ"ל יובנק. דוגמאות נוספות מהעבר הן שני המנכ"לים של בית ההשקעות לשעבר פריזמה - דב קוטלר שהגיע מאגוד, ויובל גביש שבא מלאומי למשכנתאות.

מרבית המנהלים האחרים בשוק בתי ההשקעות נולדו, התפתחו ובאו מתפקידים שונים בשוק ההון ובבתי ההשקעות, וחיזוק חיצוני מתחומים אחרים כמעט ולא היה מוכר.

מינויים שעליהם התבשרנו בבתי ההשקעות בתקופה האחרונה מלמדים שמשהו השתנה: בתי ההשקעות הגדולים - המעוניינים בחברות בקבוצה המובילה בשוק הפנסיוני - החלו לייבא ידע ומומחיות רגולטיבית מעולם הביטוח, לרבות הרגולציה של התחום.

על רקע זה, מינויו למנכ"ל פסגות של רונן טוב (לשעבר משנה למנכ"ל מגדל ומנכ"ל מקפת החדשה), ולא פחות מכך המינויים שדווחו אתמול - של הממונה הקודם על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר ידין ענתבי למנכ"ל דש, ושל אריק פרץ, שהיה סגן בכיר של ענתבי באוצר, לסמנכ"ל בפסגות - מסמנים שינוי תפיסה בבתי ההשקעות הגדולים.

אם תרצו, זוהי מעין הודאה בכך שיש לבתי ההשקעות צורך בחיזוק הידע הרגולטיבי הרלבנטי לשוק הפנסיוני - על כל האפיקים והדגשים שבו, ובעיקר יצירת מוצרים ושירותים משלימים שחייבים להתלוות לבעלות בגמל.

שורת רפורמות פנסיוניות

בשנים האחרונות הובילו אנשי אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר שורת רפורמות בתחום הפנסיוני בראייה כוללת של שלושת המוצרים הקיימים בו. בשלב הראשון דובר בעיקר בשינוי ההגדרה של קופות הגמל, אשר הפכו ברגע ממכשיר חיסכון לטווח בינוני עם הגנת מס למכשיר חיסכון פנסיוני, ממש כמו הפנסיה והביטוח. המהלך לא לווה בהשוואת הגמל לפנסיה או לביטוח, כך שהללו נותרו נחותות משתי החלופות האחרות.

רפורמה נוספת הפכה את קופות הגמל למכשיר פנסיוני במהות (תיקון 3 לחוק קופות הגמל) אך בד בבד העמיקה את נחיתותו ביחס לחלופות הקצבתיות מאז ומעולם. מאז, ההפקדות החדשות זורמות כמעט רק לשוק הפנסיה ולשוק הביטוח, בעוד ששוק הגמל מתאמץ לדרוך במקום וחי על קניבליזציה של נכסי גמל קיימים מהמתחרים.

עקב כך חלחלה בשוק הגמל ההבנה שחל שינוי מהותי, ואולי צריך להרחיב את הפעילויות והשירותים בשוק הפנסיוני, ושההחזקה בקופות גמל נזילות וניתנות למשיכה היא לא חיסכון פנסיוני צומח, אלא מוצר בשלבי גסיסה.

זוהי בדיוק הזירה שבה הם יידרשו להתחרות אם ירצו להיות שחקנים פנסיוניים מובילים ולא "רק" בתי השקעות. אמנם, מדובר בתהליך שיימשך שנים רבות, אך כזה שלא ייצור הובלה ממשית ובת קיימא בשוק הפנסיוני - שבו הגודל אמנם קובע, אבל גם האופי (של המכשיר).

בגלל הצורך האמור לייצר זרם הפקדות פנסיוניות נכנס ולא להמשיך לחיות בעיקר על לקיחת כספי גמל קיימים מהמתחרים בזמן שהשוק כולו קטן - הבהירו לא פעם בעלי השליטה בפסגות ודש איפקס שברצונם לשלב אצלם גם ביטוח ופנסיה.

גיוס אנשים עם מומחיות פנסיונית עסקית מלאה או עם ידע רגולטורי מתאים היא דרך אחת לעשות זאת, שאינה מתנגשת בעתיד עם רכישת פעילויות שכאלה. המינויים האחרונים מסמנים שהפערים התפיסתיים בין קבוצות הביטוח הגדולות לבתי ההשקעות הגדולים עם הנוכחות הפנסיונית, תמשיך ותקטן - קודם בפרסונות ואח"כ גם במהות.