מסימני המשבר באירופה: 1,000 אירים מהגרים מדי שבוע

המשבר הכלכלי מאלץ העם האירי, במיוחד בוגרים צעירים לחפש שוב הזדמנויות בחו"ל ■ שיא היסטורי: כ-100 אלף אירים היגרו מהמדינה, במהלך השנתיים האחרונות

כאלף איש מהגרים מאירלנד בשבוע, זאת כאשר התחזקות הייצוא עדיין לא מצליחה לעודד את שוק התעסוקה והוריד את שיעור האבטלה הגבוהים - כך עולה מדו"ח ממשלתי שפורסם היום (ה') במדינה השקועה במשבר כלכלי. המשבר הכלכלי חסר תקדים מאלץ את העם האירי, במיוחד בוגרים צעירים לחפש שוב הזדמנויות בחו"ל, והופך את נושא ההגירה לאחד הנושאים החמים בבחירות הקרבות לפרלמנט.

המכון למחקר כלכלי וחברתי באירלנד (ESRI) מעריך שכ-100 אלף אירים היגרו מהמדינה, במהלך השנתיים האחרונות, מחודש אפריל 2010 עד לאפריל 2012. שיעור ההיגרה באירלנד זינק בשנה האחרונה לשיא היסטורי, הוא אף יותר גובה משיעור ההגירה בסוף שנות ה-80, כאשר מספר המהגרים מאירלנד הגיע ל-44 אלף בשנת 1989.

ראש ממשלת אירלנד, בריאן קוון, מקווה כי ההתאוששות בייצוא האירי יגדילו את שיעור הצמיחה השנה ובשנה הבאה, ויעזור למדינה לצמצם את החובות שלה ולעמוד ביעדים הפיסקליים שהציבוט כתנאי לקבלת חבילת החילוץ מקרן המטבע והאיחוד האירופי.

הממשלה חוזה צמיחה כלכלית של 1.7% השנה ו-3.2% בשנה הבאה. לעומת זאת, מכון המחקר האירי צופה כי התוצר המקומי הגולמי יציג צמיחה של 1.5% השנה ו-2.25% בשנת 2012. במקביל, החוקרים צופים כי שיעור האבטלה הממוצע יזנק ל-13.5% השנה ו-13% בשנת 2012. הם עוד מציינים כי לולא היקף הגירה הגבוה, שיעור האבטלה יהיה גבוה אף יותר.

מראשית 2008 הכלכלה האירית נכנסה למיתון חריף: התוצר צנח מעל 10%; מחירי הדיור ירדו בשיעור דרסטי; הגירעון הממשלתי נסק ל-14.4% ב-2009; והאבטלה החלה לנסוק בקצב מדאיג, לרמות דו-ספרתיות בהן היא מצויה בשנתיים האחרונות.

במוקד המשבר באירלנד ניצבים הבנקים, אשר נטלו על עצמם התחייבויות עתק ומשלא עמדו בהם החלה הממשלה להלאים את הבנקים הכושלים. ממשלת אירלנד התייצבה לצד הבנקים ואמרה כי תערוב להם, מה שעלה לה עד כה ב-50 מיליארד אירו. לאחרונה החריף קצב משיכת ההון על ידי משקיעים זרים, שחששו מקריסת המערכת הפיננסית האירית.

כעת מתמקדת הממשלה בצמצום הגירעון הנפוח שלה - שצפוי להסתכם ב-32% מהתמ"ג השנה (15 מיליארד אירו). הממשלה מתכננת לצמצם את הגירעון ל-3% מהתמ"ג תוך 4 שנים על ידי קיצוצים מאסיביים בתקציב.