לומניס חתמה על הסכם שיווק עם בוסטון סיינטיפיק

ענקית המכשור הרפואי מארה"ב תשווק את המוצר לריסוק אבנים בכליות בלייזר של לומניס ■ הסכמים קודמים של השתיים הניבו מכירות של עשרות מיליוני דולרים

חברת לומניס - שבשליטת קבוצת ויולה שבראשות הראל בית און, עופר היי-טק וקרן אגת - חתמה על הסכם שיווק עם חברת Boston Scientific לתחום הגסטרו (מערכת העיכול). המוצר העיקרי שתשווק בוסטון עבור לומניס במסגרת ההסכם הוא מכשיר לריסוק אבנים במערכת העיכול באמצעות לייזר.

לומניס לא מסרה מתי היא צפויה לרשום הכנסות מן ההסכם, אך הסכם קודם של השתיים, לשיווק מוצרים דומים בתחום האורולוגיה שנחתם לפני עשור, מניב לה כיום כמה עשרות מיליוני דולרים בשנה.

מנכ"ל לומניס, דב עופר, סירב לאמוד את ההכנסות שעשויות לנבוע מן העסקה, אך אמר "לגלובס": "אנחנו מאמינים כי תחום זה יכול להפוך לאחד המובילים שלנו, אך זה כמובן עניין הדרגתי". כיוון שהמוצר כבר נמצא בשוק, ההסכם מתייחס להכנסות מתמלוגים מהמכירות, ואינו הסכם מדורג הכולל תשלום ראשוני ותשלומי אבני דרך.

עופר אמר עוד ל"גלובס" כי, "לפני שנתיים החלטנו להרחיב את הפעילות שלנו בתחום הגסטרו. באופן טבעי פנינו לשותפתנו בוסטון סיינטיפיק, שהיא המובילה העולמית באספקת פתרונות לתחום.

"מאז, פיתחנו את המערכת, שכבר קיבלה אישור FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית) והיא גם מותקנת ב-10 מרכזים רפואיים מובילים בעולם. במקביל קיימנו את המו"מ שהבשיל להסכם הנוכחי".

כיום בוסטון היא השותפה האסטרטגית היחידה של לומניס מבין החברות הגדולות. מעבר לכך, יש לה מגוון הסכמי הפצה עם גורמים מקומיים. הסכם אחד נוגע למוצרים הניתוחיים שלה, שהם לפי דו"חות שנת 2009 מהווים 35% מפעילותה. את מוצריה בשני ההסכמים האחרים שלה - בתחום האסתטיקה, המהווים נכון לדו"חות 2009 כ-27% מפעילותה, ובתחום טיפולי העיניים בלייזר, המהווים 38% מפעילותה - לומניס משווקת באופן עצמאי.

ב-2006, לאחר גלגולים ותהפוכות, לומניס הפכה לחברה פרטית, והיא מתכננת לחזור להיסחר בבורסה ואף לבצע גיוס גדול נוסף. לדברי עופר, עדיין אין לוח זמנים ברור לכך, וטרם נבחרו חתמים או נכתב תשקיף. "אנחנו כל הזמן בוחנים את התזמון הראוי לחזור ולגייס הון בנאסד"ק", אומר עופר.

המוצר החדש של לומניס עתיד להיות מוצר הלייזר הראשון לריסוק אבנים במערכת העיכול. לדברי המנהל הרפואי של החברה, ראובן לוינסקי, "כיום לצורך הוצאת האבנים נהוג להשתמש באנדוסקופ, שהוא צינורית ארוכה עם מצלמה בסופה, ולקצה של האנדוסקופ מחברים סל אשר תופס את האבנים ושולף אותן החוצה. המוצר שלנו יורה את קרן הלייזר דרך האנדוסקופ, היא מרסקת את האבנים והן נסחפות החוצה. זו פעולה קלה יותר, עם פחות סיבוכים, הראינו זאת גם בניסויים וגם בשטח - במכונים בהם המערכות שלנו מותקנות".

לדברי לוינסקי, בוסטון סיינטיפיק משווקת בעצמה את האנדוסקופ עם סל האבנים, והיא אפילו מובילה בתחום. "המוצר שלנו משלים את הסל. במקרים שבהם הרופא יחשוב שהסל עלול לגרום לבעיות, הם יציעו את המוצר שלנו".

לוינסקי מוסיף כי בהסכם עם בוסטון נכללת הזכות להשתמש במוצר גם לפירוק גידולים שפירים או ממאירים בדרכי הנשימה, אך שימוש זה עדיין בפיתוח.

המרדף אחר הרווחיות

לומניס הונפקה לראשונה בנאסד"ק ב-1996, וכיום היא חברת המכשור הרפואי הגדולה בישראל, להוציא מרכזי פיתוח של חברות בינלאומיות.

החברה הצליחה להגיע להיקפי מכירות גבוהים, ומאז שנת 2000 היא רושמת באופן קבוע מכירות של מאות מיליוני דולרים. עם זאת היא לא הצליחה לתרגם זאת לרווחיות.

בתחילת העשור המשקיעים החלו לאבד בה עניין, וב-2004 התדרדר מצבה עד שהיא נמחקה מהנאסד"ק ועברה להיסחר בבורסה שמעבר לדלפק.

ב-2006 רכשו קבוצת ויולה ועופר היי-טק כ-75% מהחברה לפי שווי של 160 מיליון דולר, והפכו אותה לפרטית על-מנת לבצע מהלך של הבראה רחוק מעיני הציבור.

ב-2009 חלה ירידה קלה במכירות, אך לראשונה נרשמה רווחיות. אמנם לומניס הרוויחה בשנה זו רק 2.7 מיליון דולר, אך זהו שיפור משמעותי לעומת הפסד של 44.2 מיליון דולר ב-2008.

על-מנת להגיע לרווחיות כזו, לומניס פיטרה בסוף 2008 כ-100 עובדים, מתוכם כ-40 בישראל, ונותרה עם כ-761 עובדים (מאז כבר עלה מספרם שוב ל-850 כיום). כמו כן סגרה ב-2009 את פעילות הסניף הצרפתי שלה, ועברה למכור שם באמצעות מפיצים.

לומניס ממשיכה לפרסם דו"חות שנתיים כדי להקל על תהליך חזרתה לנאסד"ק כשתרצה בכך. דו"חותיה לשנת 2010 צפויים להתפרסם בקרוב.

הכנסות החברה ב-2009 עמדו על 226.1 מיליון דולר - ירידה של 11.9% לעומת 2008. על-פי דו"חות 2009, חובה של לומניס לבנקים הוא כ-107 מיליון דולר, ונכון לדצמבר של אותה השנה בקופתה היו 41.3 מיליון דולר.