המלצה: לשלול שכר ח"כ לחודש אחד על כל הפרה אתית

היועמ"ש לכנסת יבדוק הצהרות הון הנבחרים ■ ועדה לגיבוש כללי האתיקה המליצה כי המחוקקים לא יוכלו להתחייב בפני לוביסט על אופן הצבעתם ריבלין: הכנסת הייתה לצנינים בעיני הציבור

ועדת המשנה לגיבוש כללי האתיקה לח"כים ממליצה לשלול את שכרו של ח"כ לחודש אחד בגין כל הפרה אתית. כיום ניתן לשלול שכר של ח"כ רק עקב היעדרות, או בגין עיסוק נוסף שבו מחזיק הח"כ. יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, ויו"ר ועדת המשנה, ח"כ חיים אורון, הציגו היום (ב') את ההמלצות בכנסת.

"הכנסת סובלת מירידת אמון הציבור, ומוטל עלינו לפעול לתיקון המצב", אמר ריבלין. "כל הכנסות זכו ב-20 השנים האחרונות למעקב צמוד של התקשורת, וקרנה של הכנסת ירדה יחסית למוסדות שלטוניים אחרים. הכנסת הייתה לצנינים בעיני הציבור, ועלינו לעמוד בביקורת ציבורית נוקשה. שמה יצא רע בגלל התנהלות של חברי כנסת לדורותיהם".

באשר לפעילות הלוביסטים בכנסת קובעת הוועדה כי ח"כ יימנע מהעסקת לוביסטים או מפעילות בעבורם, וכי חברי כנסת לא יוכלו להתחייב כלפי לוביסט או לקוחותיו כי יצביעו לפי בקשתם. "השפעתם הגדולה של צבא הלוביסטים בכל הנושאים הקשורים במגע בין הון ושלטון, חייבה אותנו להיות מדויקים מאוד בקביעותינו האתיות ביחס למגע חבר הכנסת עם לוביסטים", הסביר יו"ר הכנסת. "נושא הגז הוא רק דוגמה אחת מאלפת להשפעתם ולרגישות הנדרשת. הדו"ח האתי החדש קובע שחובת הזהירות בשמירה על עצמאות שיקול הדעת מוטלת על חבר הכנסת. הלוביסטים עושים את מלאכתם, אך חבר הכנסת עצמו הוא שצריך להיות זהיר".

לדברי ריבלין, "מרגע שהקוד ייכנס לתוקפו, ראוי שיידע ח"כ שהאחריות היא לפתחו - ולא על השתדלן. אם חבר כנסת ימצא לנכון להתלונן על אחד מהלוביסטים, על פיתוי או איום מצדו, הכנסת תדע לטפל בכך בכלים העומדים לרשותה. חברי הכנסת צריכים להיזהר שלא תארע תקלה על ידם, וחובת ההוכחה רובצת לפתחם".

עוד קובעת הוועדה כי הצהרות הון של חברי הכנסת ייפתחו על ידי היועץ המשפטי של הכנסת, שיבדוק אם מולאו כנדרש. העיון בהצהרה ייעשה בנוכחות הח"כ - אלא אם הסכים שהדבר ייעשה ללא נוכחותו. עד כה ההצהרה לא נפתחה אלא בצו בית משפט.

עוד נקבע כי חבר כנסת חדש יוכל להמשיך לעסוק בעיסוקו הקודם למשך שלושה חודשים בלבד. עם זאת, הוועדה תוכל להאריך את משך הזמן לתקופה של שלושה חודשים נוספים. כיום, משך הזמן המותר הוא חצי שנה. הוועדה אף אוסרת על חבר כנסת לכהן בתפקיד ניהולי בגוף פרטי או ציבורי, גם ללא תמורה. ח"כ שיבקש לעשות זאת, ללא תמורה, יידרש לאישור ועדת האתיקה. שני הסעיפים הללו דורשים תיקון חקיקה ראשית.