חגיגות בתע"א: הוצאות רכב ושכר עידוד ללא דיווח

זאת ועוד בחריגות השכר המקוממות והלא חוקיות בתע"א - אבל דרישה להחזר כספים עשויה לעורר מהומה בניצוחו של ח"כ חיים כץ

כ-90% מעובדי התעשייה האווירית נהנים מתשלום החזר על הוצאות רכב בדירוג הגבוה ביותר, תשלום גלובלי בסך 4,000 שקל לחודש, ללא כל דרישת דיווח על נסיעות בתפקיד, והם גם נהנים מהסעות למקום העבודה וחזרה באופן קבוע.

עובדי תע"א מקבלים תוספת חודשית קבועה למשכורת עבור "השתתפות בארוחות", ללא דרישה לדיווח על הוצאות בפועל, והם גם מקבלים מהמפעלים ארוחות מלאות. כל העובדים כולם, 16,600 נהנים מ"שכר עידוד" קבוע, בגובה 14% מהשכר על בסיס חודשי, ללא הגדרת נורמות וללא דרישת או בחינה של עמידה ביעדים. תשלום אוטומטי לכולם. אלה רק חלק מחריגות השכר המנוגדות לחוק מהן נהנים עובדי תע"א. חברה ממשלתית, בבעלות מלאה של המדינה, שאגרות החוב שלה נסחרות בבורסה בתל אביב.

כך עולה ממכתב זימון לשימוע שקיבלה החברה משמואל נחמני, ראש יחידת האכיפה באגף השכר במשרד האוצר. באופן חריג ביותר, נשלח מכתב השימוע גם למנכ"ל, יצחק ניסן, וגם לעוזר מזכיר הארגון הארצי של עובדי התעשייה האווירית, עמוס ברנהולץ.

אפשר שכפל וזהות המכותבים מביע ספק ביכולתו של מנכ"ל החברה להתערב ולקבל הכרעות בענייני שכר, חריגות השכר ואי החוקיות המתמשכת של התשלומים לעובדים. אגף הממונה על השכר, ששלח את המכתב לעוזר המזכיר ולמכותבים אחרים בתע"א, נמנע מלשלחו למזכיר הארגון הארצי, יו"ר הוועד של כל עובדי תע"א, המשמש בתפקיד זה שנים רבות: ח"כ חיים כץ, ליכוד, יו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות בכנסת.

מי יכול להכריע?

מזה למעלה מעשר שנים מצוי כץ בתנאים של חופשה ללא תשלום מתע"א. למרות החלטה של ועדת האתיקה בכנסת הקודמת, לפיה תוגבל תקופת החל"ת של ח"כ ממקום עבודתו ל-4 שנים רצופות בלבד, מצאה ועדת האתיקה בכנסת הנוכחית, בראשות ח"כ שלי יחימוביץ', עבודה, דרך לאפשר לכץ להמשיך להחזיק בכפל התפקידים, שיש בהם משום ניגודי עניינים: חבר כנסת, עובד חל"ת באחד מהתאגידים הגדולים במדינה, ויו"ר ועד העובדים שלו.

הממצאים הנוגעים לחריגות השכר המפליגות ולאי חוקיות, לכאורה, בתשלומים לעובדים, עלו מביקורת שכר שערך בתע"א הממונה על השכר, באמצעות משרד רואי החשבון שפיר. לפי המכתב, "הממונה על השכר סבור כי קיים חשש שהסדרי ההעסקה, או הסכמים בנוגע להעסקתם של עובדים בגוף, כולם או חלקם, בטלים בשל היותם נוגדים את סעיף 29 (א) לחוק".

המשמעות היא, שאם לא ישתנו הממצאים אחרי השימוע לחברה ולוועד העובדים שלה, ואם יעמוד הממונה על השכר על דעתו וידרוש ביטול סעיפי שכר ואף החזר שכר מעובדי תע"א, עלולה להיפתח מערכה קשה בין ח"כ כץ לשר האוצר, יובל שטייניץ, עם מעורבות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני.

יש לציין כי סיעת "עוז" שהוקמה על-ידי כץ, ומייצגת את עובדי תע"א וכמה מהוועדים הגדולים במשק הממשלתי, היא השותפה הקואליציונית הגדולה של עופר עיני בהסתדרות. יש הערכות שעם פרישת עיני, יתמודד כץ בבחירות הבאות על ראשות ההסתדרות.

נשיב באופן מסודר

על מדיניות התשלומים החריגים, יוצאי הדופן והבלתי חוקיים, לכאורה, כותב הממונה על האכיפה: "מהבדיקה עולה כי תע"א משלמת תעריפי החזר הוצאות אחזקת רכב לפי 17 דרגות ניידות, כאשר דרגה 1 היא הגבוהה ביותר ועומדת על סכום של 3,934 שקל, ודרגה 17 הנמוכה ביותר ועומדת על 753 שקל. כמו כן, עולה כי לדרגה 17 זכאים 90% מעובדי החברה ואין עובדים המקבלים החזר בגין הוצאות אחזקת רכב לפי דרגה 10 ומטה. נתונים אלה מצביעים כי למעשה לסולם רמות הניידות אין משמעות".

חריגות בולטות נוספות עלו אחרי ביקורת רואי החשבון. תע"א נוהגת לשלם לאימהות עובדות, בהחלטה פנימית שלה, תעריפים גבוהים משמעותית מהנהוגים בשירות המדינה. אימהות לילדים עד גיל 5 נהנות מתוספת של 822 שקל לחודש. שירות המדינה משלם תוספת עבור מעונות יום 38 שקל, ובהסכם האחרון שנחתם נקבע כי התשלום המרבי להחזקת שני ילדים ומעלה במעון תעמוד על 500 שקל לאישה בשירות הציבורי.

כמו כן, נמצאו חריגות בולטות ויוצאות דופן בתשלומי פרישה, ואלה כוללים החזר הוצאות, שכר עידוד, דמי הסתגלות שיכולים להגיע ל-15-10 חודשים, פדיון ימי מחלה ועוד. העובדים גם נהנים מתוספת סובסידיה על טיפולי שיניים, שאינה משולמת כלל בקרב עובדי המדינה. עוד נמצא, כי השכר הפנסיוני המבוטח, שעליו מבצעת החברה את ההפרשות הפנסיוניות, גבוה מהשכר המשולם לעובד בפועל.

מהנהלת התעשייה האווירית נמסר בתגובה: "התקבל בתע"א מכתב ממשרד האוצר. תע"א תבדוק את הנושאים המפורטים במכתב ותשיב עליהם באופן מסודר ובמועד".

עיקר החריגות שנמצאו בתע"א

1. שכר עידוד בגובה 14% מהשכר החודשי לכל העובדים, ללא דרישה של עמידה ביעדים.

2. 90% מקבלים החזר הוצאות על רכב בסכום המקסימלי, וגם הסעות לעבודה.

3. תשלום על "השתתפות בארוחות" ללא צורך בדיווח ולמרות שיש במקום ארוחות צהריים מלאות.

4. תשלומי הפרישה כוללים החזר הוצאות, עידוד, פדיון ימי מחלה ודמי הסתגלות של עד 15 חודשים.

5. תוספת מעון לאימהות עובדות - 822 שקל בחודש, לעומת 38 שקל, כמקובל בשירות המדינה.