סקר: יוון ואירלנד יפשטו רגל, מדינה אחת תצא מגוש האירו

בשעה שהפורום הכלכלי העולמי השנתי בדאבוס שבשווייץ נפתח היום, 59% מהמשיבים לסקר העולמי של בלומברג העריכו שאחת או יותר מ-17 מדינות האירו ינטשו את המרחב עד 2016

רוב המשקיעים הבינלאומיים מעריכים שלפחות מדינה אחת תעזוב את מרחב האירו בתוך חמש שנים, ויוון ואירלנד יגיעו לחדלות פירעון של חובותיהן, לפי סקר חדש של בלומברג, שמגביר את הלחץ על הפוליטיקאים לעשות יותר לפתרון משבר החובות הריבוניים האירופי.

בשעה שהפורום הכלכלי העולמי השנתי בדאבוס שבשווייץ נפתח היום, 59% מהמשיבים לסקר העולמי של בלומברג העריכו שאחת או יותר מ-17 מדינות האירו ינטשו את המרחב עד שנת 2016. 11% מהמשיבים העריכו שהפרישה הראשונה תתרחש כבר בתוך 12 חודשים. המשיבים היו חלוקים בהערכתם אם פורטוגל תגיע לחדלות פירעון, ואילו רובם הביעו אמון ביכולתה של ספרד להימנע ממצב כזה.

פסימיות כזו מדגישה את הצורך הדחוף של אנגלה מרקל וניקולא סרקוזי לחפש אחר דרכים חדשות להרגיע את השווקים לאחר שמימון החירום שהם ארגנו במסגרת האיחוד האירופי בסך של כמעט טריליון דולר, טרם הרגיע את המשקיעים. מצוקת החובות הריבוניים של אירופה ממוקמת במקום גבוה בסדר היום של דיוני פורום דאבוס.

"הבעיות באירופה מטופלות, אבל רק עם אגד מדבק", אמר טד ג'רביס, סגן נשיא בכיר בחברת ההשקעות אינדיאנה טראסט קומפני ממדינת אינדיאנה. "כמה ממדינות האירו לא יישמו את המדיניות הנכונה, והן הכניסו את עצמן לבור עמוק".

משתתפי הסקר של בלומברג שנערך השבוע והקיף 1,000 משקיעים בינלאומיים, אנליסטים וסוחרים היו חלוקים ביניהם ביחס כמעט שווה בשאלה אם מרחב האירו יתפורר בסופו של דבר. רוב 45% שצפו התפוררות כזו העריכו שהיא לא תתרחש בחמש השנים הבאות. 48% העריכו שמרחב האירו יחזיק מעמד כפי שהוא כיום.

"קשה מאוד לתאר תרחיש שבו מרחב האירו יתפורר", אמר קנת ברו, כלכלן שוק בכיר בלוידס TSB קורפורט מרקטס בלונדון. "ההשקעה הפוליטית בפרויקט האירו גבוהה מדי, ושוק האג"ח האירופי הוא כעת הגדול בעולם".