גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק המט"ח: שטייניץ הקפיץ את הדולר היציג ב-1.55%

הדולר היציג נקבע ברמה של 3.656 שקלים והאירו רשם עלייה של 1.77% ל-5.018 שקלים

הדולר והאירו התחזקים היום (ה') במסחר המקומי מול השקל, מפתיחת המסחר. הודעת משרד האוצר שהגיעה לקראת קביעת השערים היציגים סיפקה רוח גבית למטבעות והם ביצעו קפיצת מדרגה נוספת.

בעקבות הודעת משרד האוצר הדולר היציג נקבע בעלייה של 1.55% לרמה של 3.656 שקלים והאירו רשם עלייה של 1.77% ל-5.018 שקלים. בעולם נסחר האירו ברמה של 1.372 דולרים לאירו.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, הודיע היום על החלטתו לפעול לביטול הפטור ממס הניתן למשקיעי חוץ על רווחים הנובעים מהשקעה במק"מ (מלווה קצר מועד המונפק על ידי בנק ישראל) ובאגרות חוב ממשלתיות קצרות (המונפקות על ידי החשב הכללי). המהלך, על השלכותיו האפשריות, נבדק על ידי צוות ממשלתי בראשות מנכ"ל האוצר, חיים שני, הבוחן בשבועות האחרונים את שוק המט"ח. שר האוצר הביע את שביעות רצונו משיתוף הפעולה והתיאום המתהדק בין הגורמים המקצועיים במשרד האוצר ובבנק ישראל.

נשיא הבנק המרכזי האירופאי (ECB), ז'אן-קלוד טרישה, חזר ואמר היום בכנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס כי ה-ECB יעשה כל מה שצריך על מנת לשמור את האינפלציה ברמה נמוכה יחסית, כלומר לשמור על יציבות המחירים. "האמינות שלנו מבוססת על כך, וזה החלק המרכזי במנדט שניתן ל-ECB", אמר טרישה בראיון לבלומברג.

גורו ההשקעות ריצ'רד ראסל ממליץ כבר חודשים רבים למנויי הניוזלטר שלו לצאת משוקי המניות שהולכים להתפרק, ולהעביר את כל ההשקעות לזהב. ועכשיו, באופן מפתיע ודווקא כששוקי המניות בוול סטריט שוברים שיאים, ראסל צופה את הסוף מתקרב ומעביר את הפוקוס לדולר. "הדולר איבד כל יציבות והוא הולך להתרסק - ואחריו גם שוקי המניות", כותב ריצ'רד ראסל בניוזלטר האחרון שלו ("Dow Theory Letters"). "לפי התנועות של המסחר העולמי בדולר, המפולת קרובה", לדבריו.

סוכנות הדירוג העולמית S&P חתכה היום את דירוג האשראי של יפן בדרגה אחת, מרמה של AA לרמה של (-AA) בלבד. כך דווח בסוכנויות הידיעות הזרות. בעקבות כך, המטבע הלאומי של יפן החל להיחלש באופן ניכר מול הדולר. הצמד דולר-ין נסחר כעת ברמה של 83 ין לדולר, לעומת 82.2 ין לדולר לפני ההודעה. המדובר בדירוג האג"ח לטווח ארוך של יפן, כאשר דירוג האג"ח לטווח הקצר נותר על כנו ברמה של A1.

S&P כתבה בהודעתה, כי היא צופה ש"הגירעון של ממשלת יפן ימשיך להיות גבוה בשנים הקרובות, מה שיפחית את הגמישות של הממשלה, שגם כך הינה חלשה". לדברי S&P, תחזית הדירוג של החוב ארוך הטווח של יפן עדיין "יציבה".

נזכיר כי הפדרל ריזרב הותיר אמש כצפוי את הריבית בארה"ב ללא שינוי. יניב חברון, מנהל מחלקת מאקרו ואסטרטגיה באקסלנס, מציין כי למרות שיפור ניכר בנתונים הכלכליים נראה כי הבנק המרכזי בארה"ב, למוד ניסיון ולא מעט אכזבות ימשיך להמתין בסבלנות עד לניצני של שיפור בשוק העבודה ובאינפלציה.

הפד מתייחס לעלייה בהוצאות הצרכנים אך טוען כי היא עדיין מתונה בעקבות אותן סיבות של אבטלה גבוהה, עלייה צנועה בהכנסה, ירידה בעושר הפרטים ואשראי מצומצם. בהקשר לאבטלה מתייחס הפד לתנאים בשוק העבודה ולא לאבטלה עצמה כפי שהתייחס בהודעה הקודמת כאשר הוא לא מצפה לירידה באבטלה בשלב ראשון, אלה לשיפור בשוק העבודה. עלייה בשיעור כוח העבודה שירד לרמת שפל חדשה בחודש שעבר, תוביל בשלב ראשון לעלייה באבטלה.

עם זאת, אומר חברון, עלייה בשיעור כוח העבודה הינה שיפור אמיתי בשוק העבודה שמצביעה על חזרה של מתייאשים לחפש עבודה. "בניגוד לטון שאפיין את ההודעה, אנו מעריכים כי כבר בחודשים הקרובים שוק העבודה האמריקאי יציג שיפור ניכר כאשר הראשון להשתפר יהיה שיעור כוח העובדה האמריקאי על רקע שיפור באינדיקטורים הכלכליים. העלייה הדרמתית שנרשמה בכוונת העסקים הקטנים להגדיל מכסת עובדים רק תחזק את המגמה. (העסקים הקטנים בארה"ב מהווים כ-50% משוק התעסוקה והם לא הצליחו להתאושש במהלך 2010)".

היחלשות הקורלציה ההפוכה בין הדולר למניות מצביעה על סימן להבראה כלכלית, כך עולה מבדיקה שנערכה אתמול (ד') ע"י "בלומברג". מנתוני הבדיקה עולה כי בפעם הראשונה מאז ינואר 2009, היחלשות הקורלציה ההפוכה, המשקפת את חששות המשקיעים מפני המניות ואת הבריחה אל הדולר, מצביעה על כך שהמשקיעים שמים מאחור את המשבר הפיננסי שפרץ לאחר נפילת ליהמן ברדרס.

[לאתר המט"ח]

עוד כתבות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

מטוס אל על / צילום: דני שדה

תזכורת מאל על: המניות שנכנסו בסערה למדדים המובילים בת"א, ואז בעיקר צנחו

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד