כשהפירמידה של מובארק רועדת

באופק הבחירות במצרים, ועל המדוכה שאלות סביב מי יהיה הנשיא הבא

מזרחנים ומומחים ישראלים למצרים שעוקבים אחר המהומות מהימים האחרונים, מדגישים שעוד מוקדם להספיד את המשטר של מובארק: השליטה שלו על מנגנוני הביטחון והצבא אבסולוטית ועמוקה.

מצרים, מדגיש יו"ר מרכז הרצוג לחקר המזרח התיכון והדיפלומטיה שבאוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע, הפרופ' יורם מיטל, היא לא תוניסיה, חרף גל המהומות הנוכחי, המושפע ממה שהוא מכנה "אפקט תוניסיה".

האפקט הזה, לפי פרופ' מיטל, הרעיד את פירמידת המשטר המצרי, אך הפירמידה חזקה דיה כדי להמשיך ולעמוד על תילה: "כבר ברור שזה לא אירוע חולף, של יום אחד וניכר שאלה הן ההפגנות הסוערות ביותר מאז מהומות הלחם ב-1977. גל המחאה ממשיך להתפשט, כנראה גם אל תוך סוף השבוע, בגלל כניסתם של חוגי אופוזיציה ושל האחים המוסלמים לעניין. אם עד כה הם תמכו במפגינים ברמת ההצהרתית, מחר הם מתכוונים לדרוש מההמונים לצאת אל הרחובות מיד אחרי תפילות יום השישי במסגדים. זה יהיה מבחן גדול לשלטון של מובארק".

לדעת מזרחנים, תסכול ההמונים הוזן ממצב כלכלי קשה ברחבי מצרים: מהאבטלה שנאמדת על פי חלק מההערכות בכ-25%, מההתייקרות המחייה, מקריסת משטר הסובסידיות על מוצרים חיוניים - ומנגד, קשרי הון-שלטון, חשדות לשחיתות והיעדר שקיפות במשטר.

"הצירוף של כל אלה ביחד יוצר מצב נפיץ למדי. אחרי שהאחים המוסלמים זכו לפני שתי מערכות בחירות לייצוג הולם בפרלמנט המצרי, בבחירות האחרונות לפרלמנט צעדי התנועה הוצרו עד מאוד מצד המשטר, וזה הוסיף את שלו לתסכול המצטבר", אומר ל"גלובס" המזרחן ד"ר יוסי אמיתי, לשעבר ראש המרכז האקדמי הישראלי בקהיר. "בינתיים ניכר שמובארק שולט במצב והוא כבר החל באחרונה במהלכים כלכליים שיטיבו עם ההמונים, אך עם זאת, זה נראה כמו גלולת אקמול לאיש חולה מאוד. זה פשוט לא מספיק".

לדברי פרופ' מיטל, ניכר שעל רקע המשך המהומות, מובארק שולף יותר מקלות מאשר גזרים - מה שעלול לעלות לו ביוקר אל מול טענות האופוזיציה והמפגינים שלפיהן הוא מדכא מחאה דמוקרטית.

באופק, בחודש ספטמבר השנה, אמורות להתקיים במצרים בחירות לנשיאות, ועל המדוכה השאלות הבוערות סביב המשך כהונתו של מובארק, ההתמודדות של בנו, ג'מאל, והמועמדות של איש האופוזיציה ולשעבר ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מוחמד אל בארדעי, שמנסה להוביל רפורמות דמוקרטיות.

"אפשר שכדי להרגיע את ההמונים, מפלגת השלטון המצרית תמציא מועמד חדש, שלא קשור למשפחת מובארק, ותריץ אותו לנשיאות. זה ימנע את התסכול הרב סביב העברת המשטר בירושה, מאב לבן", אומר פרופ' מיטל.