מהפכה או הפיכה במצרים?

דבר לא השתנה: דיקטטורים, מלכים ונסיכים חשוכים-מושחתים ממשיכים לשלוט בבני עמם

"איך זה שבמדינות ערביות-מוסלמיות, רובן ככולן, אין ממשל דמוקרטי?" את השאלה הזאת הפניתי בטלוויזיה לעיתונאי ערבי בכיר ומוערך לפני כ-10 שנים. התשובה שקיבלתי היתה שאמריקה אינה מאפשרת, שישראל מחבלת, שאירופה לא מפרגנת - בקיצור, שכולם אחראים למצב הזה, חוץ מהערבים עצמם.

אמרתי לעיתונאי ששום דבר אינו משפיל יותר לערבים מתשובה כזאת, מכיוון שהיא מציגה אותם כעדר נעבאכים שאפשר לעשות אתם מה שרוצים.

האם משהו השתנה בעשור האחרון? - הדיקטטורים, המלכים והנסיכים החשוכים והמושחתים ממשיכים לשלוט בבני עמם ביד רמה. ומה עם תוניסיה, תשאלו? - באמת לא יודע, מה איתה? המוני המפגינים שם הצליחו להבריח מהשלטון ומהמדינה את הנשיא ובני משפחתו. ומה עכשיו? - בינתיים תוהו ובוהו, לא ממש ברור מי שולט, ועוד פחות מי ישלוט. דמוקרטיה? - זה נראה עוד רחוק מאד. לא פחות רחוק מכפי שזה נראה לפני המהפכה.

בקיצור, מדברים הרבה על אפקט תוניסיה, אבל אלה שמדברים על כך לא ממש יודעים אם בכלל היתה מהפכה, או רק הפיכה. כי יש הבדל גדול ומהותי בין השניים: בהפיכה מפילים את השליט; במהפכה מפילים את השלטון, את שיטת הממשל.

שאח לאייטולה?

ניקח לדוגמה את איראן. שם הצליחו ההמונים להפיל את השאה הפרסי. האם השלטון המלוכני הופל גם הוא? - להלכה, כן. למעשה - לא ממש.

אזרחי איראן ממשיכים לחיות תחת דיקטטורה, רק קודם זה היה השאה, היום זה אייטולה כזה או אחר. כלומר, מעבר מדיכוי לחופש, מדיקטטורה לדמוקרטיה - לא היה שם. וכך גם במצרים.

המלך פארוק הופל בזמנו, ובמקומו בא נאצר שהיה גם הוא, וגם הבאים אחריו, דיקטטורים ממש כפי שהיה המלך המודח. לעומת זאת, ההמונים שהנהיג רובספייר בצרפת עשו מהפכה, הנהיגו דמוקרטיה במקום המשטר המלוכני (שחזר לאחר מכן); הקומוניסטים ברוסיה עשו מהפכה; גם הנאצים בגרמניה הפכו אותה מדמוקרטיה לדיקטטורה.

עכשיו רוצים המוני מצרים (רובם? חלקם?מיעוטם?) בהחלפת מובארק. הם גם רוצים ממשל דמוקרטי, חופש ביטוי, זכויות אזרח. אם יצליחו להשיג את כל אלה, נוכל לדבר על מהפכה.

הסיכוי שזה יקרה קלוש, הן בהסתמך על האופי והמנטליות של המוני העם, והן בהסתמך על ניסיון העבר. יותר סביר שהעניין יסתכם בהדחת מובארק. כלומר, בהפיכה - לא במהפכה.

להיוולד ולמות בפלסטין

אתמול נערכה הפגנת מחאה בבאקה אל-גארביה על רקע גילויי אל-ג'אזירה. "אנחנו נגד רעיון העברתנו לשטחים, בגלל שאנחנו נולדנו כאן ונמות כאן", אמר ראש הוועדה העממית במקום.

אלא שזו כמובן הטעיה, כי על-פי ההצעה תושבי המקום יוכלו להמשיך להיוולד ולמות באותו המקום, אבל הם יעשו זאת תחת ריבונות פלסטינית. מה רע?