הפיכה והיפוכה

סיקור המהומות במצרים - משדרי החדשות השונים (והמיותרים) שתראו בהרחבה גם הערב

אז מה אתם אומרים על ההפיכה במצרים? כלומר עוד לא ממש הפיכה, אבל לפי כל הפרשנים מובארק גמר.

תרשו לי לפקפק בקביעה הזאת, ואני אפילו לא מתיימר לדעת רבע מהשמות של הרחובות שאהוד יערי מכיר בקהיר ומדקלם כאילו היה יורם גאון המטייל בסמטאות ירושלים, שלא לדבר על המבטא הגרוני העמוק של צבי יחזקאלי (סימן ברור להיררכיה בחדשות ערוץ 10: בחן את עצמך, האם אתה בכיר מספיק כדי לקרוא לו "צביקה"?) כשהוא הוגה את שמות ראשי האופוזיציה המצרית.

רק שאני, אפעס, קצת ספקן - ולו מפני שרק בשבוע שעבר, כשצעדו ההמונים ברחובות טוניסיה, ועלתה השאלה האם המהפכה העממית הזאת היא גם פאן-ערבית, הסבירו לנו כל המומחים בחיוך שאצל מובראק זה לא יכול לקרות: האיש הרי שולט ביד רמה בכוחות הביטחון שלו, מתבדח עם רופאיו על בסיס קבוע ומרשה לנו לקרוא לבן שלו "ג'ימי", ממש כאילו היה רפעת טורק.

בקיצור, אני לא יודע אם אתם מסוג האנשים שנוהגים לבסס את השקפת עולמם על-פי חוות-דעת של טור ביקורת טלוויזיה, אבל אם למדתי משהו מהצפייה הרצופה במשדרי החדשות השונים בטלוויזיה, הוא שכדאי להשאיר את כל האופציות פתוחות, ואת כל נבואות המומחים לקחת בעירבון מוגבל, אפילו מוגבל מאוד.

הצמצום בחומרים אמיתיים (בגלל מגבלות שהטיל השלטון במצרים על פלטפורמות התקשורת השונות) גרם לכך שהסיקור, גם אם לא באשמת חברות החדשות השונות בארץ, יהיה די דליל. כך קיבלנו את אותם "קליפים" קצרים שוב ושוב ושוב כשברקע מתמלא המסך ב"ראשים מדברים".

ברגע מסוים היה נדמה כי "כל בחור וטוב למיקרופון": שגרירים לשעבר בקהיר ובוושינגטון, אנשים שיש להם קרובי משפחה באלכסנדריה ואפילו כאלה שאכלו הבוקר חומוס עם פול, מה שמכשיר אותם לפרש את האירועים במצרים - כל זאת כשברקע מכריז מדי פעם אהוד יערי כי "יש שמועות על כך שבסואץ פתחה המשטרה באש חיה", כמו "ראנינג-גג" בסיטקום שנמשך 12 שעות ברציפות.

בצמא אחרי חדשות אמת, עודכנו כל העת מספרי ההרוגים במהומות: 20, 24, בשלב מסוים נאמר אפילו "שעוד מעט יצטרפו למניין הזה עוד 20 גופות שהתגלו בסואץ" - מה אתם יודעים? הישארו עמנו - יש למה לחכות!

בכלל, יש רושם שיערי קצת כועס על מובארק אחרי שהפתיע אותנו ככה, וגילה חולשה כזאת בטרם למד אהוד יערי בעל-פה את שמות כל החברים ב"אחים המוסלמים" סניף מנצורה-עילית.

האם מדובר במדיניות רשמית של המערב, סליחה, של חברת החדשות? לא ממש: בתוכנית הבוקר היום (א'), למשל, נשאל כרמל לוצאטי על כך ש"למרות הצעדים שנוקטת הממשלה עושה רושם שהמהומות לא נחלשות", אבל האיש קצת אכזב כשציין כי רק כ-150 צעירים מתגודדים בכיכר "תחריר".

נו באמת, כרמל, ככה עושים חדשות? הלזאת יקרא מהפיכה? אפילו הווירדואז שמפגינים בשדרות רוטשילד בימי שישי בצהריים בו-זמנית נגד גדר ההפרדה, מקדונלד'ס והריסת אוסישקין, כבר מביאים יותר קהל.

בקיצור, חברים, אנחנו נצא עכשיו להפסקת פרסומות קצרה, ולא משנה אם אתם צופים כרגע בחדשות ערוץ 1, בחדשות ערוץ 2 או בחדשות ערוץ 10, הישארו עמנו - כי מיד אחרי הפרסומות תוכלו לראות בדיוק את אותן תמונות ולשמוע פרשנויות שיתבררו תוך כמה ימים כנכונות או שלא, וגם, קטעים שטרם שודרו מנאום מובארק ומהמפגש בין ליהיא לאבירם בבית "האח הגדול".