עקדת גמאל תציל את מובארק?

כאשר יכתבו היסטוריונים את תולדות אירועי הדמים שעוברים בימים אלה על מצרים, יהיה עבורם הצעיר המצרי הממוצע גיבורה של המהפכה. הצעיר זה, שאין לו שם ופנים, אבל כמוהו יש עשרות מיליונים, אינו מצליח להשתלב במקום עבודה ראוי, כי שיעור האבטלה נושק ל-40%. דרכו לאוניברסיטה נחסמת בגלל קשיי מימון, כי הוא נדרש לפרנס את הוריו ואחיו. גם אם יצליח לגייס את שכר הלימוד, לא תמיד הוא יתקבל לפקולטה יוקרתית, אלא אם ישלם שוחד של אלפי לירות לדיקאן. אם יצלח את משימת חייו ויצטייד בתואר אקדמי, קלושים הסיכויים שבחוץ מחכה לו משרה.

אחרי כל זה נוכח הצעיר המצרי במשפחת מובארק, השבעה והמרוצה מעצמה. זאת שמכשירה את בנה גמאל לקבל לידיו את שרביט הנשיאות, כאילו הייתה רכוש משפחתי. ואילו לו, לצעיר המצרי, אין הם מבטיחים דבר.

חמישה ימים של אינתיפאדה הפכו את היוצרות. הצעיר המצרי, שאמש עוד נגעה פדחתו בתקרת הזכוכית, מוצא סיכוי כלשהו לשינוי. גמאל מובארק, שעד אתמול ניצב בעמדת זינוק מופלאה לעמדת הנשיאות, הפך לדמות הטראגית בצמרת הממשל המצרי.

בנו השני של נשיא מצרים יועד למלוכה עוד מסוף שנות ה-90, בדחיפתה והמלצתה של אמו סוזן. האמא אף חיפשה ומצאה עבור ילדה המוכשר את כלתו חדיג'ה, בתו של איל נדל"ן מקהיר. גמאל ויתר על רווקותו למענה רק אחרי שמלאו לו 40, בידיעה שדרכו לנשיאות תהיה שלמה יותר אם יינשא. קידומו לעמדה רשמית בממשל, כמו למשל סגן הנשיא, התעכב בגלל התנגדות עזה בציבור, אבל גמאל היה סגן נשיא בפועל.

על היעדרו של רקע צבאי בעברו, גמאל פיצה ביכולת אנליטית בענייני חברה וכלכלה, שהייתה עוד יותר נדרשת להישרדותו של המשק המצרי. הוא התמחה במיוחד בענייני פנים, בניגוד לאביו שעשה חיל ביחסי החוץ. ככזה הוא הוביל מהלכים מרחיקי לכת של הפרטה, גיוס משקיעים ופיתוח התעשייה. מהלכים אלה הביאו את הכלכלה המצרית לצמיחה ממוצעת של 5% בשנה ולמעשה הצילו אותה מקריסה.

למרות זאת, הרחוב השתמש בקידומו המטאורי של ילד הפלא כדי לנגח את הנשיא על תחלואים חברתיים שאותם לא ריפא: הזלזול במצוקת האזרח הפשוט, תקרת הזכוכית שהלכה והתקשחה, האבטלה בקרב משפחות שלמות והמחסור החריף בדיור לזוג הצעיר.

את הבחירה הבהולה בעומר סלימאן לסגן הנשיא, ולא של גמאל, עשה מובארק תחת אונס. אין כמו חוסני קשישא כדי להכיר את צאן מרעיתו. לו היה ממנה ברגעים קריטיים אלה את בנו לסגן הנשיא, היה הדבר מעלה את חמתם של המפגינים, שממילא לא אמרו את מילתם האחרונה, ומביא את הקץ על שלטון מובארק - האב והבן. עכשיו עוד קיים סיכוי קל, שצוות המשימה בראשותם של איש המודיעין סלימאן ומפקד חיל האוויר לשעבר, אחמד שפיק, עוד יוציא מהבוץ את עגלת השלטון הזו. ומי היה מאמין רק לפני שבוע שנמצא את עצמנו מדברים כאן ברצינות על סכנה מידית למשטרו של חוסני מובארק.

הכותב הוא הפרשן לענייני ערבים של גלי צה"ל ומחברו של הספר "אלף לילה.קום", שייצא לאור בקרוב בספרית מעריב