בן-אליעזר: "מובארק אמר לי שהוא נחוש לעבור את המשבר"

בנימין בן-אליעזר, שר התמ"ת לשעבר וידיד קרוב של נשיא מצרים, בראיון ל"גלובס": "תודה לאל שנהיה מעצמת גז בפני עצמה"

"לפני ימים ספורים דיברתי עם נשיא מצרים, חוסני מובארק, והוא אמר לי שהוא נחוש לצלוח את המשבר הזה מהר מאוד. כנראה שזה כבר לא רלוונטי כרגע. מה שהכי חשוב בזמן הזה הוא איך עושים שישראל לא תינזק מהמציאות החדשה שכבר התרעתי עליה בעבר, זו המבשרת על סכנה לסדר חדש שיהיה במזרח התיכון", אמר היום (א') ל"גלובס" שר התמ"ת לשעבר, ח"כ בנימין (פואד) בן אליעזר.

מגוון של תפקידים שמילא בממשלות ישראל במהלך העשור האחרון, בהם שר הביטחון, הידקו את הקשרים בין בן אליעזר לבין בכירי משטר מובארק.

לדעתו, אין כרגע סיבה למה שהגדיר "פאניקה ישראלית" נוכח המתרחש במצרים ואי הוודאות לגבי השלטון הבא אצל השכנה מדרום: "צריך להמשיך לעקוב אחר המצב ולראות את ההתפתחויות. הבעיות של מצרים פנימיות, והן עולות בעקבות מצב סוציו-אקונומי קשה, בעיות חברתית ופערים, ובטווח הקצר אין לנו ממה לחשוש. אני מעריך שכל מי שיעלה לשלטון, מלבד גורמים אסלאמיים קיצוניים, כמו האחים המוסלמים, יקפיד לשמור על הסכם השלום", אמר.

מציאות חדשה

לדבריו, במקרה של תפיסת השלטון במצרים בידי גורמים קיצוניים, ישראל עומדת בפני מציאות חדשה: "יהיה סדר חדש במזרח התיכון. הוא יהפוך להיות יותר אסלאמי קיצוני, מיליטנטי ורדיקלי כלפי ישראל. המסקנה המתבקשת מכל אלה היא שלא ניצלנו את הפוטנציאל להסדרים בתקופה שהמזרח התיכון היה מתון יותר", אמר.

בהתייחסו לנפח הדל של קשרי המסחר בין שתי המדינות, אמר בן אליעזר: "נתוני היצוא והיבוא די זניחים. תמיד לחצנו על מצרים להגדיל את היקף הפעילות המסחרית איתה, והם העדיפו לבלום. כנראה שלוקח זמן לסגור פערים בין עמים, הפיוס אורך זמן רב". עם זאת, הוא ציין לטובה את ההסכמים שנחתמו בשנים האחרונות בין שתי המדינות, הסכם הגז והסכם ה-QIZ: "אני רואה את עסקת הגז בין שתי המדינות נמשכת ובלי הפרעה - ואם היא לא תימשך, תודה לאל שרצה שנהיה למעצמת גז בפני עצמה. גם מההסכם השני, הסכם QIZ, נראה שמצרים היא הנהנית העיקרית, כי היא מייצאת לארה"ב בלי מכס. כל שלטון ירצה לשמור על זה", אמר.