קולות בעד מובארק במצרים: "מתנגדי השלטון רוצים רק קשרים עם חיזבאללה ואיראן - זו לא דרכו של העם"

(עדכונים שוטפים) - כתבי "גלובס" מעדכנים מקהיר ו-וושינגטון ■ מצריים מהערים השכנות לקהיר: "עד כה שמעו הקול של 2 מיליון מפגינים מתוך 80 מ' - גרמו להרוגים ולנזק עצום - יש לאפשר למובארק להמשיך בתפקיד" ■ אובמה: "לכלול האחים המוסלמים בתהליך הפוליטי"

קולות בעד נשיא מצרים היוצא חוסני מובארק. המונים צבאו היום (ד') על קהיר מהערים השכנות ונוהרים לעבר הרחבה לפני בניין הטלוויזיה עם קריאות בעד מובארק, נגד המפגינים ונגד אל ברדעי שנחשב למנהיג האופזיציה ואחד מהמועמדים האפשריים להחלפת מובארק.

קרים, צעיר כבן 20 שהגיע לקהיר במיוחד כדי למחות אמר ל"גלובס": "עד כה שמעו את הקול של 2 מיליון מפגינים מתוך 80 מיליון. הם גרמו לבעיות, להרוגים ולנזק עצום - ולא חתרו לפתרון אמיתי. חייבים לאפשר למובארק להמשיך בתפקיד".

לדבריו, "אנחנו מוסלמים טובים שרוצים שלום עם ישראל וארה"ב, ולא מוסלמים רעים כמו באיראן, או כמו המתנגדים של מובארק שרוצים רק קשרים עם חיזבאללה ואיראן וזו לא הדרך של העם המצרי".

המפגינים הגיעו מערים שונות מסביב לקהיר וטענו כי עד כה הם נמנעו מלהביע דעתם. "האנשים שהפגינו עד עכשיו הם לא מצרים, הם לא אנשים עובדים ולא חלק מהציבור. אל ברדעי הוא תייר שהגיע לכאן אחרי 3 שנים שלא היה במצרים. הם מנסים להשתלט על המדינה באלימות".

בשעה זו מתחילים לראשונה הפגנות נגד בין הצדדים, והחשש הוא לעימות אלים בין תומכי המשטר שהגיעו היום לקהיר להשמיע קולם לראשונה, לבין הפעילים נגד מובארק שחלקם בילו את הלילה בכיכר א-תחריר במחאה על חוסר הנכונות של מובארק להתפטר מיידית מתפקידו. וזאת, על אף העוצר שהוטל גם הלילה על קהיר כולה.

"אנחנו לא מתכוונים לוותר - העם המצרי צריך להגיד תודה שיש לנו מנהיג כמו מובארק ולא לוותר על המקום החשוב שתפסה מצרים בעיני העוולם, בזכותו, וזאת רק בגלל כמה אנשים צעירים ונמהרים", סיכם ג'מיל, פעיל כבן 40 שהגיע לקהיר למחות.

ההמונים לא נרגעים

ובתוך כך, נראה כי נאומו של מובארק לא מרגיע את ההמון המפגין ברחבי המדינה. בקהיר נערכים ליום נוסף של הפגנות, זה היום התשיעי, כנגד מובארק. המוני המפגינים לא מסתפקים בהודעת מובארק כי לא יתמודד בבחירות ודורשים כי יעזוב את המדינה מיידית.

בכוונתם של המפגינים למקד היום את ההפגנות גם מול בניין הטלוויזיה ומשכן הנשיאות אך לא לנטוש את כיכר "תחריר". הם קוראים למנהיגי העולם ולצבא להביא להאצת תהליך חילופי השלטון. בשעה זו מוסר העוצר שהוטל אתמול בשעה 15:00. למרות העוצר, איפשר הצבא לכמה מאות מפגינים להעביר את הלילה בכיכר המרכזית של קהיר ולא נקט באלימות. על פי ההערכות אחרונות במצרים, עד כה נהרגו בהפגנות כ-300 מפגינים.

אובמה: "לכלול את האחים המוסלמים בתהליך הפוליטי"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מאמין שצריך לכלול את האחים המוסלמים בתהליך הפוליטי במצרים. יועציו בבית הלבן רוצים ליזום הידברות בין ארה"ב ל"אחים", ארגון שחוסני מובארק אסר עליו מלחמת חורמה והוציא אותו אל מחוץ לחוק. כך מדווח היום (ד') "ניו יורק טיימס" בניתוח שמפרט את מאמצי הממשל להדביק את קצב ההתפתחויות המסחרר במצרים ולגבש מדיניות שתעמיד את ארה"ב בצד המנצח של העימות בקהיר.

המידע מתפרסם כמה שעות לאחר שהבית הלבן הביע אכזבה מרומזת מנאומו של מובארק, שבו הכריז כי לא יתמודד שוב בבחירות לנשיאות מצרים בספטמבר, אך לא יפרוש לפני כן. בתגובת בזק על הנאום, אמר אובמה, כי המעבר למממשלה חלופית במצרים "חייב להתחיל עתה". פקיד בכיר בממשל אמר לאחר מכן לכתבים: "הדגש הוא על המילה 'עתה'".

האופציה להתקרב לאחים המוסלמיים עלתה בפגישה בבית הלבן ביום ב'. בפגישה השתתפו כ-15 מומחי מדיניות חוץ, שזומנו בבהילות, ובראשה עמדו בנג'מין רודס, סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן; דניאל שפירו, המרכז את ענייני המזה"ת במועצה לביטחון לאומי; וסמנתה פאוארס, בכירה במועצה.

כותב "ניו יורק טיימס": במהלך הפגישה, "הבהירו (אנשי צוות הבית הלבן) כי הם אינם מוציאים מכלל אפשרות הידברות עם האחים המוסלמיים כחלק מתהליך מסודר" לחילופי ממשלה במצרים, לדברי אחד מהמשתתפים, שביקש להישאר בעילום שם. העיתון מציין, שהתבטאויות פקידי הבית הלבן לגבי האחים המוסלמיים הן התפתחות משמעותית.

שני משתתפים אחרים דיווחו, כי אנשי הבית הלבן אמרו כמה פעמים במהלך הפגישה, שאובמה עצמו מאמין שיש צורך לכלול גורמים לא "חילוניים" בתהליך הפוליטי במצרים. בעגה הדיפלומטית האמריקנית, האחים המוסלמיים מכונים גורמים לא "חילוניים".

האחים מוסלמיים נחשבו, ועודם נחשבים, אויבי מדינה במצרים תחת שלטונו של מובארק. חבריהם נכלאו ולפי דיווחים שונים עונו. איימן אל זאוואהירי, סגנו של עוסמה בין לאדן, רופא מצרי, היה חבר ב'אחים' ונכלא. ארגון הטרור חמאס קשור ל'אחים'. אנשי ממשל בוש האמינו, שהאחים המוסלמיים היו מעורבים בפעולות טרור. הארגון טוען שהוא התנער מפעולות אלימות כבר לפני שנים. בהפגנות הגדולות בקהיר שומרים האחים המוסלמיים על פרופיל נמוך, אך לפי הערכות בוושינגטון ובישראל מדובר בקבוצה בעלת מבנה ארגוני חזק עם פרישה ברחבי מצרים ומדינות אחרות.

"החירות היא דבר בלתי נמנע"

אובמה הקפיד לא לקרוא במפורש לפרישה מיידית של מובארק, במאמץ לא להיראות כמי שתוקע סכין בגבו של בעל ברית ותיק. "אין זה מתפקידה של מדינה אחרת לקבוע מי יהיו שליטי מצרים", אמר הנשיא. אך פקידי ממשל הזדרזו לדווח, כי בשיחתו עם מובארק, זמן קצר לפני הנאום, הפגין אובמה נחרצות רבה יותר ודרש מעבר מהיר לממשלה חדשה.

"כל אלה מאיתנו שזכו בכבוד לשרת בעמדות שכרוכה בהן עוצמה פוליטית, פועלים רק מכוח רצונו של העם", אמר אובמה. "... מה שברור הוא, וזאת אמרתי לנשיא מובארק, שכדי שמעבר מסודר (של השלטון) יהיה בעל משמעות, הוא חייב להתחיל עתה".

ברמז עבה למובארק להימנע משפיכות דמים, שיבח אובמה את צבא מצרים על "מקצוענותו והפטריוטיות שלו" בגלל סירובו להפעיל כוח נגד המפגינים. בה בעת שיבח הנשיא את מאות אלפי המפגינים בלב קהיר על שלא נפלו במלכודת האלימות ודיבר בחמימות על "התחושה הקהילתית ברחובות" ועל "האימהות והאבות שמחבקים חיילים".

בפנותו למפגינים אמר הנשיא, כי "ההתלהבות והאצילות" שהפגינו משמשות "השראה לאנשים ברחבי תבל, לרבות לעם בארה"ב ולכל אלה שמאמינים שהחירות היא דבר בלתי נמנע".

"אני רוצה שיהיה ברור: אנו שומעים אתכם", הכריז אובמה. "במשך כל התהליך הזה, ארה"ב תוסיף להושיט יד של ידידות ושותפות למצרים. אנו מוכנים להושיט סיוע ככל שיידרש כדי לסייע לעם המצרי בשלב שלאחר המחאות".

מהניתוח ב"ניו יורק טיימס" עולה, כי לשרת החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון, היה תפקיד מרכזי בגיבוש מדיניות הממשל כלפי מובארק. היא הציעה לשלוח לקהיר את פרנק וויזנר, לשעבר שגריר ארה"ב במצרים, לשיחה עם מובארק עם מסר ישיר מאובמה. לדברי פקידים בממשל, קרא וויזנר למובארק להכריז, שהוא לא ירוץ פעם נוספת לנשיאות. מובארק עשה זאת. וויזנר הציע גם, שמובארק יכריז שבנו לא ירוץ. מעצה זו מובארק התעלם.

בפגישה של בכירי בממשל בשבת אף הוסכם, כי קלינטון תתחיל לקורא "להעברה מסודרת" של השלטון במצרים בראיונות בתכניות האקטואליה של יום א' ברשתות הטלווזייה הארציות. זה היה הסימן מבוהק הראשון שממשל אובמה הגיע למסקנה שמובארק מנהל קרב אבוד ושמשטרו נושם את נשימותיו האחרונות.