אסטרטגיה חדשה בצומת ספרים: עדיפות לספרות ישראלית

ה‎‎מנכ"ל אבי שומר: "היינו מובילי שוק בתחום המחיר, והיום אנחנו רוצים להיות מובילי שוק בתחום הספרות הישראלית" ■ הרשת חתמה את 2010 עם גידול של 9.2% במכירות ל-335 מיליון שקל‏

‎‎רשת צומת ספרים מכריזה על אסטרטגיה שיווקית חדשה לרשת תחת הסלוגן "הבית של הספרות הישראלית". במסגרת זו תעניק הרשת עדיפות לספרות ישראלית.

‏‏"מרבית הספרים שנמכרים בארץ, כ-60%, הם ספרים מתורגמים. אנחנו לא רוצים לפגוע בספרות הזאת, אבל אנחנו רוצים להביא לקדמת הבמה את הסופר הישראלי ולעשות מהפך בהרגלי הרכישה של הציבור הישראלי. אני מקווה שאותו המהפך שקרה במוזיקה - שהיום 90% מהמוזיקה הנמכרת היא מוסיקה ישראלית - יקרה גם בספרות. זה לא מהלך שנועד לשנות תדמית, אלא כזה שאנחנו מאמינים בו. תבחנו אותנו עוד שנתיים ותראו שצומת ספרים תהפוך לבית של הספרות הישראלית", אומר אבי שומר, מנכ"ל ומבעלי צומת ספרים.

‏לדבריו, הרשת תיתן במה רחבה לספרות הישראלית. "נשתדל לתת לכל ספרי הביכורים מחיר אטרקטיבי, וכל מי שירצה לעשות את ההשקות שלו בצומת ספרים - אנחנו נקדם אותו בברכה", אומר שומר.

‏- ‏‎‎המהלך נועד גם להעניק לכם עדיפות על סטימצקי דרך משיכת הסופרים הישראלים.

‏‎‎‏"היינו מובילי שוק בתחום המחיר, והיום אנחנו רוצים להיות מובילי שוק בתחום הספרות הישראלית. מרבית ההשקות היו עד היום בצומת ספרים. הוצאות הספרים מבינות את החשיבות של ההשקה ויחסי הציבור לספר ולסופר".

‎‎שחיקה במחירי הספרים

‏רשת צומת ספרים חתמה את שנת 2010 עם גידול של 9.2% במכירות, שהסתכמו ב-335 מיליון שקל. הגידול הכמותי במכירת ספרים עמד על 15%, נתון המעיד על שחיקה מתמשכת במחיר הספר הממוצע.

לפי נתוני הרשת, מחיר ממוצע לספר עמד בשנת 2010 על 40 שקל לספר - לעומת 47 שקל לספר בשנת 2009 ובהשוואה ל-60 שקל לספר בשנת 2003.

‏‏"מחיר נמוך לספר הוא טוב לציבור וגם להוצאות הספרים. בעולם יש ירידה בקניית ספרים, ובישראל יש גידול עקבי. מספר הספרים הנמכרים בישראל גדל פי שלושה בתוך 5 שנים, מ-6 מיליון ליותר מ-15 מיליון ספרים בשנה", אומר שומר.

‏-‎‎‏ ‏‎‎כיצד השפיעה השחיקה במחיר על הרווחיות?

‏"הרווחיות שלנו נשארה זהה כי הרווח הגולמי לא ירד, משום שמחיר הקנייה שלנו ירד. פעילות היבוא, שהיא 5% לערך, משפיעה לטובה על הרווחיות".

הרשת מונה היום 89 סניפים, ובקרוב תחנוך סניף דגל בנמל תל-אביב, שישתרע על 1,000 מ"ר. לדברי שומר, בכוונת הרשת לפתוח מספר חנויות בודד נוסף. "הגענו לסף העליון של פתיחת חנויות חדשות. 100 סניפים זה סף שלא צריך לעבור אותו", אומר שומר.

‏בהתייחס לספרים הדיגיטליים אומר שומר: "למרבית ההוצאות לאור אין את הזכויות הדיגיטליות. משיקולים אישיים שלהן ובשל הצורך לפתוח חוזים ישנים ולשלם תמלוגים מחדש, הן לא ממהרות לרכוש את הזכויות, ולכן הספר הדיגיטלי לא מתרומם בארץ", אומר שומר.

‏-‎‎‏ ‏‎‎כיצד התרחבות הספרים הדיגיטליים תשפיע עליכם כרשת שמוכרת ספרים פיזיים?

‏‎‎‏"זה לא יפגע בנו. ברגע שזה יתרומם, אנחנו נהיה שם. נפתח את התוכנה הכי טובה לכל המכשירים, ותהיה לנו את הכמות הגדולה ביותר של הספרים - ואני מקווה שגם את המחיר הכי נוח. אנחנו רואים את עצמנו פלטפורמה למכירת מוצרים אחרים שקשורים לספרים, ואם השוק ישתנה למוצרים אחרים - נהיה שם".