קרלוס סלים: האיש העשיר בעולם ב-2010

עוד ניצחון לשווקים המתעוררים ■ בלומברג: הנכסים המדווחים לציבור של סלים רשמו בשנת 2010 עליית ערך של כ-37% ל-70 מיליארד דולר

נכסיו המקסיקניים של המיליארדר קרלוס סלים, מכרייה ועד תקשורת, סייעו לו להכות את ביל גייטס ו-וורן באפט בשוק המניות זו השנה השנייה ברציפות. סלים הוא האיש העשיר ביותר בעולם, והפער לטובתו נראה מתרחב.

הנכסים המדווחים לציבור של סלים רשמו בשנת 2010 עליית ערך של כ-37% ל-70 מיליארד דולר. חברת שירותי הסלולר הלטינו-אמריקנית אמריקה מובייל ייצגה 48.9 מיליארד דולר מן השווי הזה, לפי חישובי בלומברג. מנגד, העלייה של 22% במניית ברקשייר האתאוויי בשנה שעברה לא הספיקה לוורן באפט להדביק את סלים, ומניית מיקרוסופט של ביל גייטס אפילו איבדה ערך בשנה שעברה ופגעה בשוויו למרות שהוא הרחיב את השקעותיו לחברות אחרות.

השווי עוד יקפוץ

"מקסיקו תהיה השוק המתעורר של 2011, והיא תקפיץ את שוויו של סלים", אומר וולטר מולאנו, מנהל המחקר בחברת BCP סקיוריטיז מגריניץ', קונטיקט. לדבריו, הצמיחה במקסיקו תבוא מההבראה בארה"ב, עמיתת הסחר הגדולה ביותר של מקסיקו ומהתעניינות משקיעים בהזדמנויות צמיחה מעבר לברזיל, הודו, רוסיה וסין.

"סלים עומד בפני שנה טובה מאוד", אמר מולאנו בראיון טלפוני. "עם סין שלוהטת יתר על המידה וברזיל שנראית כמו שוק צפוף מדי, אנשים מתחילים להסתכל על חלופה כמו מקסיקו".

צמיחה לטינית

השווקים המתעוררים באמריקה הלטינית ובאסיה מצויים במצב צמיחה מעורר קנאה, עם עלייה בביקוש הצרכני וריביות נמוכות, אמר סלים, בן 71 בנובמבר. מניות אמריקה מובייל עלו בשנת 2010 ב-15% ושיעור החדירה של שירותי הסלולר באמריקה הלטינית מתקרב ל-100%.

הנכס של סלים שרשם את הביצוע הטוב ביותר בשנה שעברה היה אחד הוותיקים שלו - חברת האחזקות גרופו קארסו, שכמעט הכפילה את ערכה כאשר היא נערכת למכירת עסקי הכרייה שלה על רקע הגאות במחירי הזהב והכסף. ההפסד הגדול ביותר שלו נבע מהחזקתו בחברת ההוצאה לאור ניו יורק טיימס, שערכה צנח ב-21%.

החזקותיו המדווחות של סלים בחברות אמריקניות הסתכמו בפחות מחצי מיליארד דולר מתוך הסך, כאשר כל היתר היו ההחזקות בחברותיו המקסיקניות.

סטפן גרהם, אנליסט של גולדמן זקס בסאו פאולו, העריך בסקירה שפורסמה בינואר שמדד IPC של המניות במקסיקו יעלה השנה ב-9% - בערך חצי משיעור העלייה שצפוי למדד המניות בברזיל, שעלה בשנה שעברה ב-20%.

גייטס מתעורר

גם גייטס, המייסד של חברת התוכנה הגדולה בעולם, מגדיל את חשיפתו לשווקים מתעוררים, עם החזקות בגרופו טלוויסה, חברת השידורים המקסיקנית, ובחברת המשקאות הקלים קוקה קולה פמסה. ללא ההחזקות הללו, החזקותיו המדווחות של גייטס בן ה-55 הסתכמו בסוף 2010 בכ-26 מיליארד דולר בלבד, ירידה של יותר מ-8% ביחס ל-2009. ההחזקה במיקרוסופט היוותה 16.7 מיליארד דולר מהסך, אחרי שגייטס צימצם אותה ב-80 מיליון מניות.