מסתמן: נתניהו יוזיל את הדלק בכ-20 אגורות לליטר; חצי על חשבון הממשלה וחצי על חשבון החברות

(עדכון) - כך דווח הערב בחדשות ערוץ 2 ■ מוקדם יותר רמז נתניהו: "מחפש חלופות למס על הדלק" ■ לבני לנתניהו: "העלאת את המס למילוי קופת האוצר על חשבון האזרחים" ■ נתניהו: "מצרים דמורקטית לא תאיים על השלום - אך האיראנים רוצים מצרים חשוכה ורדיקלית"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נשא היום (ד') נאום במליאת הכנסת בדיון לאחר ש-40 ח"כים חתמו על דרישה לדיון במחדלי הממשלה בתחומי הכלכלה והביטחון.

בראשית נאומו התייחס נתניהו לזינוק במחירי הדלק בישראל: "מחיר הדלק כאן עולה ויורד אבל הוא בעיקר עולה, כי מחיר הנפט עלה מ-50 דולר לחבית ל-100 דולר לחבית. אין ספק כי כל תוספת מצד הממשלה מכבידה על נטל המחיר. לכן ביקשתי מיוג'ין קנדל היועץ הכלכלי וממנכ"ל משרדי שיביאו חלופות למס על הדלק. אני עומד לקיים דיון עם שר האוצר שחוזר היום מחו"ל ועם הנגיד פישר. לאחר שאתייעץ איתם אקבל החלטה ואודיע לציבור על החלטתי - זה לא ייקח הרבה זמן".

הערב דווח בערוץ 2 כי נתניהו מתכוון להיא לאישור תוכנית שתוזיל עד 20 אגורות לליטר את מחירי הדלק. לפי התוכנית, ההוזלה תגולגל במחציתה על חברות הדלק ובמחציתה השנייה על הממשלה. ההערכות הם כי התוכנית תעלה לקופת האוצר כ-4 מיליארד שקל בשנה. באוצר שוקלים להקפיא את הורדת המע"מ למימון הוזלת מחיר הדלק.

יו"ר קדימה, ציפי לבני התייחסה להודעתו של נתניהו כי בכוונתו לבחון מחדש את מחירי הדלק ואמרה, "יפה שאתה רוצה להצטייר כמי שעינו פקוחה וליבו קשוב לרחשי העם, אך בוא לא נשכח שאתה הוא זה שהעלה את המס על הדלק על מנת שהקופה תתמלא עוד ועוד על גבם וחשבונם של האזרחים. מי כמוך יודע שאין שום קשר בין עליית מחיר הדלק לעליית מחיר הנפט בעולם. העם לא מסוגל יותר לעמוד במיסים שאתה מטיל עליו".

מכאן עבר נתניהו לדבר על המצב במצרים: "אתמול היה יום דרמטי באזורנו. מיליוני אנשים זרמו לרחובות במצרים, הנשיא מובארק, שמנהיג את מצרים מזה 30 שנה הודיע כי לא יתמודד בבחירות וכי יפעל לרפורמות במצרים.

"בכל רחבי העולם הדמוקרטי דיברו מנהיגים ופרשנים על ההזדמנויות שגלומות במה שקורה במצרים - הם דיברו על שחר חדש. כל אלה שחרויות האדם יקרות לליבם כולל עם ישראל, מקווים לרפורמות שכאלה. אם מצרים תאמץ את הרפורמות הדמוקרטיות היא תהווה אור לעולם.

"אנו בישראל מכירים ומוקירים את החשיבות העליונה שבמשטר הדמוקרטי ובמוסדות דמוקרטיים. מצרים שנשענת על מוסדות דמוקרטיים לא תהווה שום איום על השלום. ככל שיסודות הדמוקרטיה חזקים יותר, כך יסודות השלום חזקים יותר.

"אבל, זה התרחיש האופטימי - והוא איננו התרחיש היחיד. לא כל כך רחוק מירושלים יש תקווה אחרת ויש מנהיגים שמזהים את ההתרחשויות שקורות במצרים, אך לתפיסת האנשים שם לא מדובר ביום בו יפציע השחר, אלא ליום בו תרד החשיכה. אני מדבר על עיר הבירה טהרן. המשטר האיראני אינו מעוניין לראות מצרים נאורה, שמאמצת את יסודות הדמוקרטיה. הם שואפים כי מצרים תנוהל על ידי כוחות רדיקלים, שמייצגים כל מה שהעולם החופשי מתנגד לו.

"איזו תפיסה תגבר במצרים? התשובה לכך היא חיונית למצרים, חיונית לתושבי האיזור וחיונית גם לנו כאן בישראל. עמדתנו ברורה: אנו בעד הכוחות שיקדמו קידמה ושלום ומתנגדים נחרצות לכוחות שישליטו שילטון רדיקלי חשוך. יכול להיות שלא תהיה הכרעה בין הכוחות והתפיסות הללו למשך זמן רב ותהיה חוסר יציבות במשך שנים. ההיסטוריה הקרובה של המזה"ת מראה לנו שביותר מדי מקרים גורמים קיצוניים ניצלו את הכלים הדמוקרטיים על מנת להנחיל שלטון שאינו דמוקרטי. אנו חייבים להבטיח שזה לא יקרה פעם נוספת. אנו חייבים להבטיח שהשלום יחזיק מעמד".

נתניהו הוסיף: "אנו נהנים מזה שלושה עשורים משתי חזיתות של שלום, עם מצרים וירדן. נהנינו לא רק מכך שלא היתה מלחמה, אלא גם מחוסר הצורך להגן על גבולותינו. השלום הקיים הוא צורך חיוני שלנו ואנו מצפים שכל ממשלה במצרים תכבד את השלום. יתר על כן אנו מצפית שהקהילה הבינלאומית תצפה מהממשלה במצרים לכבד את השלום.

"במצב הבלתי יציב שבו אנו נמצאים כעת יש להסתכל על הדברים בעיניים פקוחות, להבין את הדברים כפי שהם ולא לנסות להכריח את תמונת המציאות למה שמתאים לנו. הבסיס לעתיד שלנו הוא ביצור כוחה של מדינת ישראל. עלינו להיות מצד אחד כנים עם עצמנו, אך לא לעסוק בהלקאה עצמית. אנחנו מוכנים ורוצים לקדם את תהליך השלום עם הפלסטיניים בתנאי של הכרה הדדית ובתנאי של הסדרי ביטחון, משום שהם מבטיחים לנו את הגנתנו במקרה שהשלום יופר.

"במזה"ת הפרות כאלו בהחלט קורות. ההגנה על עצמינו במקרה שהסכם יעלם, יופר או שיהיה שינוי שלטוני בצד השני היא הסדרי ביטחון מוצקים. אני רואה בתקופה הנוכחית הזדמנות ואפילו כורח לשבת לשולחן הדיונים עם הפלסטינאים. יש שטוענים כי הפערים אינם ניתנים לגישור, ייתכן שהם צודקים אבל לא נדע עד שלא ננסה, לא נדע עד שנשב יחד לשולחן הדיונים".