היסטוריה במצרים: מובארק התפטר - אובמה: "זוהי תחילתה של דרך"

(עדכון) - נפילת מובארק הפכה המחאה לחגיגות שנמשכות גם הבוקר בקהיר ■ אובמה רמז לשיתוף האחים המוסלמים בתהליך עתידי ■ ח"כ פואד בן אליעזר :"מוברק אמר כי העולם יצטרך להתרגל לחיות בעולם איסלאמי רדיקלי"

תם עידן במצרים: סגן הנשיא המצרי עומר סולימאן הודיע הערב בהודעה דרמטית שהנשיא המצרי חוסני מובארק החליט להתפטר באופן מידי מתפקידו. על פי הדיווחים, יעבור השלטון במדינה לצבא ולא לידי סולימאן.

תנועת האחים המוסלמים בתגובה להודעת סולימאן על התפטרות הנשיא: "אנחנו משבחים את המהלך. תודה לצבא על שעמד בהחלטתו".

בהמשך צפויה מפקדת הצבא למנות ממשלה חדשה, שתורכב מחברים שמקובלים גם על האופוזיציה, זאת במטרה להביא ליציבות שלטונית. בתגובה להודעתו של סולימאן, החלו להישמע צהלות שמחה בקרב ההמונים בכיכר תחריר שחוגגים את פרישתו של הנשיא. "אני לא מאמין שסוף כל סוף הצלחנו להשיג את המטרה", צייץ אחד המפגינים בכיכר תחריר.

לא נמסרו פרטים נוספים אודות מיקומו הנוכחי של מובארק, אך רשת הטלוויזיה "אל-ערבייה" מדווחת היום כי הנשיא עזב את הבירה המצרית והגיע למעונו בעיר הקייט שארם א-שייח'. על פי הדיווח, מלווה מובארק, שכבר לא מתפקד כנשיא בפועל, בבני משפחתו, זאת מתוך חשש שעם המהפכה השלטונית, הוא יועמד לדין.

שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון אמרה כי הודעת על התפטרותו של מובארק חשובה לעם המצרי ולדמוקרטיה באזור.

אובמה: יש לשתף את "כל הקולות" בשיח הפוליטי

נשיא ארה"ב, ברק אובמה אמר הלילה בתגובה ראשונה על התפטרות חוסני מובארק, כי יש לשתף את "כל הקולות" בשיח הפוליטי שייפתח במצרים בין הצבא וקבוצות האופוזיציה. כמה אנליסטים אמרו, בתגובות ראשוניות, כי ייתכן שזה איתות לשיתוף האחים המוסלמיים בתהליך הפוליטי העתידי.

בשבוע שעבר פורסמו ידיעות כי אובמה, כמו גם כמה מיועציו, אכן תומך בשיתוף האחים המוסלמיים בשיח הפוליטי. מיד לאחר דברי אובמה, אמר דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, כי הממשלה הבאה במצרים צריכה להכיר בהסכם השלום בינה לבין ישראל. "אני חושב שהשותפות שלנו עם מצרים ועמה ב-30 השנים שחלפו הביאה יציבות לאזור ותרמה לשלום, במיוחד השלום בין מצרים לישראל", אמר גיבס. "לדעתי חשוב שהממשלה הבאה במצרים תכיר בהסכמי השלום שנחתמו בין מצרים לישראל".

אובמה אמר כי "מעל הכל, המעבר השלטוני חייב להביא אל השולחן את כל הקולות במצרים. ארה"ב תוסיף להיות ידידה ושותפה של מצרים. אנו מוכנים לספק כל סיוע שיידרש"."מצרים לעולם לא תחזור להיות מה שהיתה", אמר אובמה. "בהחלטתו להתפטר, נענה מובארק לרעב של העם המצרי לשינוי. אבל זה לא סוף תקופת המעבר במצרים. זו רק ההתחלה".

ביום חמישי הודיע מוברק כי לא יתפטר

מוקדם יותר הכריז צבא מצרים על ביטול תקנות החירום הקיימות במדינה מאז עלייתו של מובארק לשלטון לפני 30 שנה. התקנות, על פי הצבא, צפויות להיות מבוטלות "מיד בתום המצב הנוכחי בו שרויה מצרים". בנוסף, הודיע הצבא כי ישמור על ריבונותה של מצרים וכן על העם המצרי בתקופת המעבר, "עד לקיומן של בחירות חופשיות לנשיאות".

במסגרת ההודעה הצבאית נמסר גם על שורה של שינויים שצפויה לעבור החוקה, ופורסמה גם אזהרה מצד הצבא בל ינסה מישהו לנצל את מצבה הנוכחי על מנת לפגוע באינטרסים של המדינה.

על פי הדיווחים במצרים, מאות אלפי בני אדם נמצאים בכיכר תחריר, רבים מהם קיימו את תפילת יום השישי במקום. במקביל דווח, כי כוחות צבא מתוגברים מקיפים מוסדות ממשל מרכזיים בבירה, לרבות ארמון הנשיא. גדרות תיל הונחו מסביב לארמון הנשיאות, מחשש שההמון ינסה לפרוץ למקום. עוד דווח כי מאות בני אדם מפגינים מול ארמון נשיא מצרים בבירה. כוחות צבא בשלב זה לא מתערבים בהפגנות.

נשיא מצרים חוסני מובארק נשא אמש נאום לאומה המצרית, שבו הודיע על העברת סמכויותיו. "אני מעביר את תפקיד נשיא המדינה לסגני עומר סולימאן", אמר מובארק לקול צהלות ההמונים בכיכר תחריר.

עם זאת, בכיכר נרשמה גם אכזבה לאור כוונתו של הנשיא להישאר בתפקידו, גם אם באופן סמלי, עד לחודש ספטמבר, ואף נשמעו קריאת בוז רבות וצעקות "לך הביתה" שכוונו לנשיא.

"מצרים היא מדינתי וכאן אני מתכוון להיקבר, על אדמת המדינה", אמר הנשיא המצרי להמונים ורמז כי בכוונתו להישאר במדינה ולא לעזוב.