ועדת הכלכלה: לפעול להרחבת הייבוא המקביל של כלי רכב

בדיון שנערך היום התעמתו נציגי יבואני הרכב עם נציגי משרד התחבורה שהאשימו אותם בצעדים אנטי-תחרותיים בשיתוף עם יצרני הרכב

ועדת הכלכלה דנה היום בסוגיית הייבוא המקביל לרכב בהמשך לרפורמה, שהחלה בשנה שעברה. בישיבה הודיע משרד התחבורה כי הוא מתכנן להגיש בשבועות הקרובים לוועדה הצעה לתיקוני חקיקה בנושא ייבוא הרכב, שיכללו בין השאר הקלות נוספות בייבוא מקביל לרכב, שלא באמצעות זיכיון עם היצרן, כולל הפחתה בערבויות שנדרשים היבואנים המקבילים להפקיד במשרד התחבורה וצעדים נוספים. המשרד מתכוון לפנות גם ליצרני הרכב ישירות לגבי סוגיית הייבוא המקביל ולקבל מהם תשובות לגבי עמדתם בנושא.

משרד התחבורה מסר היום כי מנכ"ל המשרד, דן הראל, ביקש מהממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן לבדוק "חשדות כי גורמים שונים הקשורים ליבואני הרכב בישראל פועלים למניעת פתיחת ענף הרכב ליזמים חדשים ובולמים את כניסתם של "יבואנים מקבילים" לענף".

במכתב שנשלח לממונה על ההגבלים העסקיים מציין הראל כי "משרד התחבורה קיבל לאחרונה מספר תלונות של יזמים שביקשו להיכנס לענף היבוא המקביל, אך נתקלו בחסמים, בהתקשרות העסקית עם מספר סוכנים מורשים, הן במדינת אירופה והן בארצות הברית". עוד מציין הראל כי גם באירופה התמודד האיחוד האירופי במשך שנים מול יצרני הרכב, שהציבו חסמים בפני יצוא מקביל של רכב בין מדינות אירופה ואף פורסמה תקינה אירופאית בנושא.

המשרד הודיע כי מאז כניסתו לתוקף של צו הפיקוח החדש של ייבוא כלי רכב, נפגש מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, אבנר פלור עם כ-15 יזמים שביקשו לייבא רכב ביבוא מקביל, חלקם עוסקים כיום בתחום הרכב וחלקם יזמים חדשים שפנו למשרד התחבורה, בעקבות פתיחת ענף הרכב ליבוא המקביל נציג רשות ההגבלים העסקיים, שנכח בדיון, אמר כי משרדו קיבל תלונות ממשרד התחבורה על פרקטיקות לא תחרויות, לכאורה, שנוקטים יבואנים בשיתוף עם יצרני הרכב בחו"ל כדי לבלום דילרים מלשלוח כלי רכב לישראל. אולם לדבריו מדובר בפניה כללית, שאינה מספקת מידע קונקרטי ופרסומה בתקשורת פוגע באפקטיביות שלה.

בדיון נכחו גם נציגים של חברות ייעוץ לייבוא אישי, שדרשו ממשרד התחבורה לאפשר את הייבוא של כלי רכב בתקינה אירופאית גם ממדינות, שלא יוצרו בהן, כגון ארצות הברית. יקי אנוך, יו"ר איגוד יבואני הרכב, אמר בדיון כי הסיבה שעד כה רפורמת הייבוא האישי לא נשאה פירות היא, שאין כדאיות כלכלית לייבא כלי רכב במסלול כזה, ובוודאי לא כלי רכב זולים ועממיים. לדבריו, הטענה כי היצרנים חוסמים ייבוא מקביל היא מופרכת ועל פי בדיקה שערך האיגוד בחו"ל קיימים ספקי צד-שלישי של כלי רכב, שמוכנים לייצא לישראל.