ועדת הערר: קק"ל תקבל פיצוי על נזקי מלחמת לבנון השנייה

‎‎זאת בניגוד לעמדת רשות המסים ■ נקבע כי קק"ל זכאית לפיצויים עקב הנזקים שנגרמו ליערות המוחזקים על-ידה משריפות שפרצו מנפילות טילים בצפון הארץ במהלך המלחמה

בתום 4 שנים למלחמת לבנון השנייה ובניגוד לעמדת רשות המסים, החליטה בשבוע שעבר ועדת הערר, על-פי חוק מס רכוש וקרן פיצויים, כי קק"ל זכאית לפיצויים עקב הנזקים שנגרמו לה בעקבות המלחמה.

‏במהלך המלחמה ניזוקו יערות המוחזקים על-ידי קק"ל בעקבות שריפות שפרצו מנפילות טילים בצפון הארץ. הקרן השקיעה כספים לשיקום היערות, ולמרות פניותיה ובקשת ועדת הכספים של הכנסת מרשות המסים לפצותה, נדחתה הבקשה.

רשות המסים טענה כי תביעתה של קק"ל לא עומדת בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים, שהותקנו לצורך מתן פיצוי לנפגעים במהלך המלחמה, ואינן חלות על גוף ציבורי.

‏קק"ל הגישה, באמצעות עורכי הדין גלעד שר, אופיר טל ונעמי ווסטפריד ממשרד גלעד שר ושות', ערעור על ההחלטה, בטענה כי קק"ל היא רשות פרטית, הנהנית מתרומות והכנסות עצמיות.

ועדת הערר קבעה כי כל עוד התקנות אינן נוקבות בקק"ל כגוף שאינו זכאי לפיצוי, הרי שהיא זכאית לכך, וכל קביעה אחרת עומדת בניגוד לכלל הפרשני המחייב להעניק פיצוי במקרים של ספק.

‏הוועדה לא קיבלה את הטענה כי קק"ל הינה חברה פרטית, אך קבעה כי יש לראותה כזרועה הארוכה של המדינה, ויש לפרש את ההגדרות בתקנות באופן מרחיב.

נקבע כי למרות שקק"ל פטורה מתשלום מס רכוש, אין הדבר מצדיק את שלילת הפיצוי המגיע לה בעקבות הנזקים שנגרמו בעת המלחמה. בכך, למעשה, נדחתה טענת המדינה כי החוק הוא בעל אופי ביטוחי המעניק פיצוי רק לאלה ששילמו את המס.

‏הוועדה לא התייחסה במפורש לסכום הפיצוי אותו דרשה קק"ל, שעמד על למעלה מ-63 מיליון שקל בגין הנזק הישיר ולמעלה ממיליון שקל בגין הנזק העקיף.