14.9% מהעסקים בענף הבנייה פועלים תחת סיכון גבוה

מדד ינואר של דן אנד ברדסטריט ישראל חושף עליה מדאיגה ברמת הסיכון הענפי במשק ■ 13.7% מבתי העסק בישראל פועלים בסיכון גבוה, עלייה של 0.25% מדצמבר 2010

מדד ינואר של חברת המידע העסקי D&B ישראל, חושף עליה מדאיגה ברמת הסיכון הענפי במשק. נתוני D&B, העוסקת בניהול שוטף של סיכוני אשראי מזה יובל שנים, מצביעים על כך ששיעור בתי העסק בישראל הפועלים בסיכון גבוה עומד על שיעור של 13.7% מכל העסקים במשק מול שיעור של 13.45% בתום 2010. בישראל פועלים כיום 450 אלף בתי עסק. על פי הנתונים - 60,300 עסקים בסך הכל פועלים כיום בסיכון גבוה. משמעותו של סיכון גבוה היא שקיימת סכנה ממשית להמשך פעילותם במידה ולא יחול שיפור במצבם בששת החודשים הקרובים.

כלכלני B&D ישראל מציינים כי מדד העסקים בסיכון לחודש ינואר 2011 משקף באופן ישיר את עליית המחירים במשק הגורמת לדחיקת רגליהם של העסקים הקטנים בענפים בהם קיימת רמת תחרות גבוהה. להערכת כלכלני D&B - תוסיף ההשפעת העלייה במחירי חומרי הגלם להתפשט גם לענפים נוספים במשק.

בין העליות הענפיות הבולטות - היא שיעור עסקים הפועלים בסיכון גבוה בתחום תשומות הבנייה שרשם זינוק של 1.11% ל-14.9% עסקים בסיכון גבוה לעומת 13.78% מהעסקים בחודש דצמבר.

מדד תשומות הבניה הישראלי רשם עליה של 3.9% בשנת 2010 שניה רק לעלייה שנרשמה בו בסיכום שנת 2006 בשיעור של 5.9%. מדד התשומות לבניה משקף את עלותה של בניית דירה חדשה וכולל את מרכיבי הבניה כגון: שכר עבודה, חומרי בניה,מלט ברזל וכו'. מי שסופגים את הייקור במחירי התשומות הם רוכשי הדירות.

ענף התחבורה הוא הראשון להיפגע מייקור עלויות הדלק

בתחום התחבורה נרשמה עלייה של 0.46% במספר העסקים בסיכון עקב עליית מחירי הדלק, מספר העסקים בסיכון בענף התחבורה בינואר עומד כל 12.23% לעומת 11.77% בחודש דצמבר. על אף הירידה בשיעור של 20 אג' צפויה מגמת העלייה בסיכון להימשך ברבעון הקרוב.

ענף קמעונאי הביגוד רשם עליה של 0.26% במהלך חודש ינואר 2011 ו-18.57% מהעסקים בתחום בישראל פועלים כעת בסיכון גבוה. להערכת כלכלני B&D ישראל, עליית מחירי הכותנה טרם הורגשה במלואה בתחום וצפויה הרעה בענף בטווח הקצר. על פי נתוני D&B ישראל, פועלים בו כיום 5,212 עסקים מתוכם 100 רשתות, ופדיונו מסתכם ב-9.8 מיליארד ש"ח. מבין אלה, שיעור העסקים המכניסים למעלה ממיליון ש"ח בענף עומד כיום על 9.4%. ענף האופנה נחשב לאחד התחרותיים בישראל. להערכת כלכלני D&B ישראל, עקב עליית מחירי הכותנה וירידה בשיעורי הרווח עשויות חלק מהרשתות הקטנות והבינוניות לקרוס או לצמצם את פעילותן באופן משמעותי בטווח הקצר.

עליית מחירי המזון אינה מורגשת עדיין בענפים הפועלים בתחום המזון כמו בתי קפה מסעדות, קמעונאי מזון, ויצרני מזון. אולם, על פי הערכה שפרסמה בנובמבר האחרון חברת D&B העולמית תוביל העלייה החדה במחירי המזון בעולם לזינוק בעלויות הייצור, לשחיקה בהכנסות משק הבית ולהידוק מוניטרי גלובלי. להערכת כלכלני D&B ישראל צפויה להביא עימה העלייה במחירי המזון שנרשמה עד כה בישראל, שיעור של 5-10% , להרעה במצבם של עסקים הפועלים בענפים אלו כבר בחודשים הקרובים.