גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקסיקו צועדת בעקבות מצרים

מצעד הלייקים הבינ"ל: איחוד הזוג המיתולוגי והעיתונאית שהתסיסה את הרשת במקסיקו

ברבי וקן: הקאמבאק

אחד הזוגות הוותיקים והמוכרים זכה לעדנה במדיה החברתית במהלך החודש האחרון, במהלך מתוקשר היטב שהגיע לשיאו בחג האהבה.

עלילות הזוג המיתולוגי ברבי וקן דווחו בהרחבה בחשבונות הפייסבוק והטוויטר של השניים, עד להודעה הדרמטית על חזרתם לזוגיות מאושרת לאחר פרידה ארוכה. יצרנית הבובות מטל, הצליחה לייצר עניין רב סביב מוצרי הדגל שלה, תוך הנפשתם ויצירת נרטיב המעודד את הגולשים לעקוב באדיקות אחר המתרחש.

במהלך החודש האחרון, השתמשו בחברה ברשתות החברתיות (פייסבוק, טוויטר ו-YouTube), על מנת לאפשר לקן להכריז על אהבתו לברבי, לאחר פרידה של 7 שנים. רגע השיא בקמפיין תוכנן ליום האהבה, בו הכריזו השניים על חזרתם, הצהרה שזכתה להדים ברשתות ובמדיה המסורתית.

הקמפיין, שנוהל ללא השקעה כספית גדולה, מדגים את היופי שבמדיה החברתית, בה ניתן להגיע לחשיפה בקרב גולשים רבים, גם ללא תקציבי ענק. הרעיון מתבסס על הבנה מלאה של המותג ושל רצון המעריצים, שהופכים את בובות הפלסטיק ליישויות בעלות רצונות, היסטוריה, עתיד ואפילו אהבה.

השימוש ברשתות החברתיות בקמפיין מתבקש. בעידן בו גולשים רבים מספרים על לבטיהם לחבריהם בפייסבוק, וקשרים זוכים לאישור רק לאחר פירסומם בפייסבוק, הצעד של יצרנית הבובות פוגע במדויק במהות העולם הדיגיטלי.

הבובות, שזכו לחיים משלהן, חיזקו את הקשר עם קהל האוהדים, ויצרו אינטימיות וערך מוסף לגולשים, שמבטיחים לחברה את המשך הפופולאריות של מוצריה.

איתי ברבי

מאפייה קטנה ומטריפה

הצלחתם ברשתות החברתיות של מותגים גדולים, כדוגמת קוקה קולה וסטארבקס, כמעט מובנת מאליה. עם תקציבי ענק, מיטב חברות השיווק, הפרסום והיח"צ, זה לא מפתיע שחברות אלו מחזיקות בעמודים החזקים ביותר בפייסבוק, ומעוררות עניין תמידי בפעילותן.

עם זאת, מרבית מהעסקים הפועלים ברשתות אינם נמנים בין חברות הענק, ולמרות הפער במשאבים העומדים לרשותם מצליחים לנהל קמפיינים מוצלחים המשרתים את מטרותיהם ומנצלים היטב את יתרונות המדיה החברתית.

אחת הדוגמאות האחרונות לקמפיין מוצלח מסוג זה שייכת למאפייה ניו-יורקית קטנה, Spot Dessert Bar, שחוותה בתקופה האחרונה ירידה דרסטית במכירות.

המאפייה החליטה לפנות לפייסבוק ולטוויטר, בתקווה למשוך לקוחות חדשים. המאפייה השכונתית יצאה בקמפיין קטן, שהציע הנחה משמעותית ברכישת שתייה חמה, לכל המצטרפים החדשים לעמוד הפייסבוק או לחשבון הטוויטר.

ההשקעה בקמפיין הייתה מוגבלת, ללא פרסום בסכומי כסף גדולים ומתוך ההבנה שמספר גדול מדי של לקוחות עלול להוביל לתוצאה הפוכה ולהעמיס על בית העסק הקטן.

לאחר חודש פעילות, הצליחה המאפייה לגייס כ-2,500 חברים בפייסבוק, ובעלי העסק מדווחים על עלייה של כ-20% בהיקף המכירות. העמוד גיבש סביבו קהילה קטנה ופעלתנית, המתחברת ומתקשרת בנושא קינוחים, בניצוחה של המאפייה. הגולשים מעלים תמונות מביקורם בקונדיטוריה, וזו מתגמלת אותם בצורת מידע על מוצריה והנחות.

מאפיית Spot Dessert Bar ממחישה כיצד שימוש נכון ביתרונות המדיה החברתית מתגמל גם עסקים קטנים, ללא גיוס המוני של גולשים והשקעות כספיות.

לעתים כל שצריך על מנת לגייס חברים לעמוד הוא קמפיין פשוט ובסיסי, שאיננו פונה לקהל הרחב, אלא ללקוחות ספציפיים. בנוסף, בעלי העסק השכילו להבין שחבריהם בעמוד הפייסבוק מהווים את קהל הלקוחות המודרני, וממשיכים בעדכונים ובדיאלוג, גם לאחר סיומו של הקמפיין.

איתי מאפייה

מקסיקו בעקבות העולם הערבי?

בשבוע שעבר פוטרה אחת מהעיתונאיות המקסיקניות הבולטות, כרמן אריסטגוי, מעבודתה בתחנת הרדיו. העיתונאית פוטרה לאחר שסירבה להתנצל על הערותיה הנוגעות לבעיות האלכוהול של נשיא המדינה, פליפה קלדרון, כפי שהועלו על ידי אחד מחברי הקונגרס המקסיקני.

מרבית כלי התקשורת הממוסדים סיקרו את הפרשייה, אך סירבו לנקוט עמדה בנוגע לחשד להתערבות ממשלתית בעקבות דבריה של אריסטגוי, התערבות שהובילה לפיטוריה.

ברוח המחאות החברתיות בעולם הערבי, הגולשים המקסיקניים התגייסו להגנתה של אריסטגוי ולשמירה על הדמוקרטיה במדינה. הפיטורים עוררו גל מחאה ברשתות החברתיות, והוקמו עמודים בפייסבוק המתנגדים לצנזורה שהוטלה על העיתונאית, אליהם הצטרפו עשרות אלפי גולשים.

מלבד ההתארגנות בפייסבוק, גולשים רבים בטוויטר מבקרים את החלטת תחנת הרדיו, והביעו את חששם מאובדן עצמאות התקשורת, הנכנעת ללחצי הממשלה.

סקירה של הודעות הגולשים מעלה שהמפכה במצרים העצימה את המחאה ברשתות. מעודדים מהצלחת צעירי מצרים, מנסים הגולשים המקסיקניים לגייס קהל רחב ככל האפשר למחאתם, בתקווה שהרשתות החברתיות תאפשרנה להניע את ההמונים ולייצר שינוי.

אמנם מוקדם בכדי לקבוע האם מחאתם תצליח להשפיע על ממשלת מקסיקו או תחנת הרדיו ממנה אריסטגוי פוטרה, אך נדמה שמדובר בתנועת מחאה שמצליחה לעורר עניין במקסיקו וברחבי העולם.

עם זאת, הבדל מהותי בתפקיד הרשתות החברתיות במדינות ערב לבין מקסיקו. בזמן שהמחאה במצרים ובתוניסיה התקיימה ברחובות, וגובתה בפעילות במדיה החברתית, מוקד המחאה במקסיקו הינו האינטרנט. פרשת פיטוריה של העיתונאית לא רותמת את ההמונים לצאת להפגין ברחובות, אלא נותרת במרחב הוירטואלי.

איתי מקסיקו

הכותב הוא מנכ"ל בן-חורין ואלכסנדרוביץ' אסטרטגיה ותקשורת, אשר משלבת בפעילותה גם קמפיינים דיגיטליים ללקוחותיה.

עוד כתבות

הבניין בו נמצא הפנטהאוז בפנקס 50, ת''א / צילום: מאיה לוין

בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בת"א והדרישה של רשות המסים

תושב שווייץ העניק לאשתו פנטהאוז בת"א במתנה, ורשות המסים ביקשה נתח מהעסקה - כמס רכישה ● ביהמ"ש דחה את עמדת רשות המסים וקבע כי לאשה מגיע פטור ממס עבור המתנה שקיבלה

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

קודם תקום ועדה, אח"כ נראה: החורים במתווה החדש להבאת עובדים זרים

על רקע המשבר המתמשך בענף הבנייה בישראל, הממשלה אישרה היום תוכנית שנועדה להביא לסיום במחסור הפועלים ● מה היא מציעה, האם היא תייעל את ההליך או דווקא תסרבל אותו, ואיך קשורים האמריקאים לסיפור?

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

"לא יודעת אם יהיה לי כסף לשלם שכירות": 4 משפחות מפונות מספרות על החיים שהשתנו

שבעה חודשים חלפו מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", כ־24 אלף איש עדיין חיים במלונות, וכ־48 אלף בדירות זמניות ● ​גלובס עם ארבע משפחות מפונות מהצפון והדרום, שנתלשו מהבית, ממקומות העבודה וממוסדות החינוך

ציון פרץ / צילום: יח''צ

עוד עזיבה משמעותית ב"ידיעות אחרונות": מנכ"ל הקבוצה ציון פרץ פורש

בשבועות הקרובים פרץ יסיים את תפקידו ויעבור לכהן כיו"ר חברת בר הפצה ● ענבל סימנטוב, המשנה למנכ"ל, תקודם למנכ"לית קבוצת "ידיעות אחרונות" במקומו

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

אחרי העיכובים ארה"ב תשלח חבילת נשק גדולה לישראל. מה יש בה?

ממשל ביידן עדכן את הקונגרס כי בכוונתו לקדם אספקת נשק לישראל בעלות כוללת של יותר ממיליארד דולר ● חבילת הסיוע החדשה כוללת חימושי טנקים בסך כ־700 מיליון דולר, רכבים טקטיים בסך כ־500 מיליון דולר ופצצות מרגמה בסך כ־60 מיליון דולר

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה יהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

ראש המוסד, דדי ברנע / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון. המשמעות: הזזת המטרו ופגיעה בשכונות מגורים

במשרד התחבורה נבחנת האפשרות לשנות את תוכניות המטרו, אשר אושרו כבר, כדי להקים תחנת רכבת הצמודה למטה המוסד, כפי שמבקש הארגון ● השינוי עלול ליצור אפקט דומינו שמשמעותו עיכוב של שנים בתוכניות המטרו ● משרד רה"מ: "אין כל כוונה לשנות את תוכניות הקמת הרכבת"

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם 

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

שינוי בצמרת אמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן פורש מתפקידו

סליפסקי: "זהו זמן טוב עבורי לבלות זמן רב יותר עם משפחתי, להיטען מעט, וליצור לעצמי מרחב מנטלי כדי לשקף ולבחון את האפשרויות שלי" ● מאט גרמן, סגן נשיא למכירות ושיווק של שירותי האינטרנט של אמזון, יחליפו ● ברבעון האחרון, שירותי הענן יצרו לאמזון הכנסות של 25 מיליארד דולר, מעל ציפיות האנליסטים

מחיר הנחושת בשיא כל הזמנים / צילום: Shutterstock

מחיר המתכת הזו זינק ב-40% בשנה. מה עומד מאחורי המגמה?

הקיטון בהיצע של מתכת הנחושת הוביל לזינוק של 40% במחירה בשנה האחרונה ● על פי ההערכות, המחיר ימשיך לטפס לצד העלייה בביקושים ● סיטי בנק: "הביקושים יעלו ב-4.2 מיליון טונות עד 2030"

מפגינים פרו-פלסטינים בהאג / צילום: Reuters, Charles M. Vella / SOPA Images/Sipa USA -

חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"

הצעד הוכרז לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו-פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומה וכן כינוס ועידה כללית שהצביעה בנושא והחליטה על החלת החרם על האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל ● שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי-פעולה מקיפים, כולל הרצאות אורח

יוסי שיינפלד, מייסד ובעלי חברת בינוי וניהול חוות השרתים SDS / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך הפך היזם מסוכות נחלים לסנדק של חוות השרתים בישראל

במעטה של חשאיות גמורה, איש העסקים יוסי שינפלד הפך בעשור האחרון לבונה חוות השרתים המוביל במדינה ● הוא אף הקדים את התנופה שחולל מכרז הענן הממשלתי נימבוס בהשקעות בתחום, והחברה שלו מאחסנת בבלעדיות את פעילות מיקרוסופט בישראל ● כעת הוא לוטש את עיניו ליעד הבא: בינה מלאכותית ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

בניין חברת סלקום / צילום: עינת לברון

לאחר שהשליטה בסלקום החליפה ידיים: האם העלאת מחירים בדרך?

קבוצה בראשות קרן פורטיסימו של יובל כהן השלימה את רכישת מניות דסק"ש בסלקום ב-936 מיליון שקל ● מאז נחתם מזכר ההבנות בדצמבר זינקה מניית סלקום ב-26%

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)", אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"

שטח נחיתה למסוקים. כיום פועלים כ־30 מנחתים מפוקחים / צילום: גלעד קוולרצ'יק

בקרוב בתל אביב: חמישה מנחתים חדשים יוקמו למסוקים

לקראת סגירתו של שדה התעופה בהרצליה, חברת נתיבי ישראל מחפשת חלופות למנחת מסוקים בת"א ● יעקב יופה, משנה סמנכ"ל לתעופה בחברה: "בכוונתנו לאתר כחמש נקודות נחיתה במרחב ת"א, כולל אפשרות למסוקים לנחות על גגות במקומות שיאושרו"

נמל צ'בהאר, על חוף הים הערבי / צילום: ויקיפדיה, Amohammadid

הודו בדרך לאיראן, ואומרת לארה"ב וכנראה גם לישראל: זה לא עניינכן

ההודים חתמו השבוע על הסכם להפעיל את נמל צ'בהאר בחוף האיראני של הים הערבי - שיהיה שער הכניסה לפרוזדור הודי אל מרכז אסיה ואל הקווקז ● איראן רואה בו הישג אסטרטגי מזהיר, הודו בולמת את סין - ודואגת בעיקר לעצמה ● בארה"ב הזכירו: "נמשיך לאכוף את הסנקציות"

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) יקיים בימים חמישי ושישי דיונים בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● בישראל עדיין לא החליטו אם המשלחת תתייצב מחר בהאג, לאחר שלדיונים שנערכו בחודש ינואר האחרון המשלחת התייצבה

ג'ייקוב לו, שגריר ארה''ב בישראל / צילום: אוריה תדמור

שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, מגיע מחר לראיון מיוחד בכנס גלובס

במסגרת כנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל של גלובס שייערך מחר (ה'), שגריר ארה"ב יעניק ראיון מיוחד ● עוד ידברו בכנס: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, לראשונה מאז שהודיע על סיום תפקידו, ומנכ"ל פרטנר אבי גבאי וכן שורה של גורמים מובילים בחברה הערבית והיהודית

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.8% לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו״ל ועלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בתל אביב ● לידר שוקי הון: "לאור אי הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטת הריבית הקרובה"

חלה עלייה בסיכון האשראי בענפי הבינוי והנדל''ן, שמשתקפת גם במדדי איכות האשראי / צילום: Shutterstock

למרות עליית הסיכון: הבנקים הגדילו ב-14% את האשראי לענף הנדל"ן

דוח הפיקוח על הבנקים לשנת 2023 מגלה כי תיק האשראי של חמש קבוצות הבנקאות הגדולות עמד בסוף השנה על 293 מיליארד שקל ● בפיקוח מודעים לסיכוני הריבית הגבוהה ולהשפעות המלחמה ועוקבים מקרוב אחרי הצמיחה בתחום ● החדשות הטובות: הבנק המרכזי מעריך שליזמים רבים אפשרות לספוג את ההשפעות הללו