הרשות השנייה תגביל את מספר הפרומואים הקופצים

זאת אחרי כ-100 תלונות שהגיעו בנושא ■ שקופיות הפופ-אפ שקופצות במהלך השידורים הן כלי מרכזי של הזכייניות לקידום תוכניות ■ כעת מבקשים ברשות השנייה להגביל את המכסה שלהן

הרשות השנייה התריעה בפני זכייניות הטלוויזיה על ריבוי "פופ-אפים" - אותן שקופיות אשר קופצות במהלך השידורים ומקדמות את התוכניות האחרות של כל ערוץ.

ל"גלובס" נודע כי ברשות השנייה עומדים בקרוב לנסח כללים באשר לכמויות ולמכסת הפופ-אפים בכל רגע נתון על המסך. בשנים 2009-2010 הגיעו לרשות השנייה למעלה מ-100 תלונות בנושא.

"התופעה קיימת כבר הרבה שנים בטלוויזיה, ובסוף 2009, במסגרת מיקוד הרגולציה, קבענו הסדרה ראשונה בנושא, שאסור לשדר פופ-אפים בחדשות", אמרה ל"גלובס" סמנכ"לית הטלוויזיה של הרשות השנייה, אילת מצגר.

לדבריה, "השארנו את האפשרות להרחיב את המגבלות לתוכניות נוספות. באחרונה שמנו לב להתגברות התופעה, כאשר היא נפוצה יותר בשעות הבוקר, וזה ממש משתלט על המסך".

לדבריה, "השימוש בקדימונים מתפרצים הוא תולדה של הטכנולוגיות שהתפתחו בתחום השידורים בשנים האחרונות, והוא מקובל במדינות רבות בעולם. יחד עם זאת, יש מקום לבחון את הנושא ברגע שהוא משפיע לרעה על חוויית הצפייה בטלוויזיה. הרשות השנייה פועלת למיתון התופעה בשלב ראשון על-ידי רגולציה עצמית של הזכיינים, ואם יידרש גם באמצעות גיבוש הנחיות וכללים. בכל מקרה, הנושא יעלה לדיון על שולחן המועצה".

קשה לפיקוח

ברשות השנייה אומרים כי הדבר קשה לפיקוח, משום שאין דרך טכנית באמת לפקח על הנושא ולכמת אותו.

לדברי מצגר, ממחקר שערכה המועצה, "אין הסדרה של הנושא בשום מקום בעולם ועושים בה שימוש באופן נרחב. בזמן שהתוכנית משודרת זה לוכד את תשומת-לבו של הצופה, ובמיוחד בעת צפיית השיא, זו הזדמנות מצוינת לקדם תוכניות. לפעמים זה מסתיר פרצופים ונעשה בצורה מטרידה ולעיתים גם כיתוב ותוצאות של משחק".

לדברי מצגר, כעת "שמנו במועצה את הנושא על השולחן, ואנחנו שוקלים לקבוע מגבלות נוספות. אני מבינה שאין זה גם האינטרס שלהם להפריז בדבר הזה".

יו"ר מועצת הרשות השנייה, ד"ר אילן אבישר, אמר בתגובה לדברים כי "לפני מספר שבועות המועצה הנחתה את הנהלת הרשות לבדוק את תופעת הפופ-אפ (קדימונים מתפרצים), זאת לנוכח התחושה שהכמות והתופעה פוגמת באיכות השידורים ובחוויית הצפייה של הצופים. ממצאים ראשוניים מעידים שאומנם הכמות היא בעלת ממדים יוצאי דופן".

אבישר הוסיף כי "לאחר איסוף מלא ובדיקה מקיפה של הנתונים בבחינת ההיבטים המשפטיים, המועצה תגבש מדיניות וכללים בנושא ותנחה את הזכיינים בהתאם".