גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מעסיקים, היכונו לפקחי ההסתדרות

נפסק כי ההסתדרות יכולה לתבוע מעסיק שהפר את "חוק הכיסאות". מה ההשלכות?

באחד מן הדיונים שעסקו בגיבוש הצעת החוק הממשלתית להגברת האכיפה בשוק העבודה, חוק שתקוע כבר שנתיים בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת אגב, הציע יו"ר ההסתדרות עופר עיני להעמיד פקחים מטעם הארגון כדי לתגבר את מערך האכיפה הקיים.

70 פקחים בלבד מעסיקה המדינה, מספר מגוחך ביחס לתקן של ה-OECD, אבל נציגי הממשלה דחו בנימוס את ההצעה. אכיפה זה התפקיד שלנו, אמרו לעיני, והוסיפו כמה סטודנטים לתגבור המערך.

אבל ביום חמישי האחרון התקבלה פסיקה תקדימית של בית הדין הארצי לעבודה, שעשויה להפוך את ההצעה של עיני למציאות בשטח. נשיא בית הדין הפורש, סטיב אדלר, הפך החלטה קודמת של בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, וקבע כי מבצע האכיפה שאליו יצאו צעירי הנוער העובד והלומד בחסות ההסתדרות בקיץ 2007 הוא כשר למהדרין.

במסגרת המבצע ביקרו חניכי התנועה במאות בתי עסק ורשתות שיווק, ותיעדו בתצהירים ובצילומים את כל בתי העסק שעברו לכאורה על החוק שמחייב הצבת כיסא למוכרים ולעובדי קופה.

התיעוד הזה הפך במהרה לתביעה חסרת תקדים של ההסתדרות כנגד 61 חברות ורשתות.

מרבית החברות הגיעו לפשרה עם ההסתדרות, כך שבסוף נותרו 21 חברות שסירבו להיכנע - בהן ניתן למנות את סופר-פארם, קסטרו, פלאפון, רנואר והוניגמן. כל אחת נתבעה לשלם קנס של 200 אלף שקל - הסכום המרבי שקבע החוק.

משמעות הפסיקה של אדלר היא למעשה כי מעתה ההסתדרות תוכל לתבוע פיצוי כספי לעובדים מכל מעסיק שהפר את "חוק הכיסאות".

הפסיקה של אדלר התאפשרה במידה רבה בזכות סעיף בחוק הכיסאות, שאותו יזמה ח"כ שלי יחימוביץ'. הסעיף הזה, שניסח עו"ד ערן גולן, חבר הנהלת קו לעובד, קובע כי ארגון עובדים יכול לתבוע הפרה של החוק גם אם הוא אינו מייצג את העובדים במקום העבודה שבו נרשמה ההפרה - וזאת כל עוד ארגון העובדים נחשב ליציג בענף שאליו משתייך מקום העבודה המדובר.

לכאורה אפשר להסיק כי ארגון הוא "יציג" בענף מסוים אם מרבית העובדים בענף מאוגדים תחתיו, או אם הארגון חתם על הסכם קיבוצי ענפי עם ארגון המעסיקים בענף - כפי שעשתה ההסתדרות בענפי השמירה והניקיון למשל. אבל מה הקשר בין ההסתדרות לקסטרו? או להוניגמן?

אדלר בחר בפרשנות המרחיבה: ארגון יציג בענף פירושו ארגון שחתם על הסכם קיבוצי כלשהו בענף מסוים, וזאת במקביל לתנאי שלפיו הארגון מייצג בענף הזה יותר עובדים ביחס לארגון עובדים אחר הפעיל בענף.

מבחינה תיאורטית, אם בענף מסוים ישנם 10 חברים בהסתדרות ו-3 בלבד בארגון אחר - אזי ההסתדרות היא הארגון היציג, ובלבד שהיא חתמה על הסכם קיבוצי בענף הזה.

אם חוזרים לדוגמה של קסטרו, הרי ההסתדרות חתומה על הסכם קיבוצי עם האיגוד הארצי למסחר, שכולל את ענף ההלבשה והצעצועים. את אדלר זה סיפק. הוא קבע אפילו כי ההסתדרות היא בבחינת הארגון היציג בענף הטלפוניה משום שהיא חתומה על הסכם קיבוצי בבזק, ולכן פלאפון לא פטורה מהתיק הזה.

השאלה הגדולה ביותר היא כיצד ינהגו בתי הדין לעבודה אם תחליט ההסתדרות לצאת למבצעי אכיפה שלא נוגעים בהכרח לחוק הכיסאות, כלומר אכיפה שתעסוק בחוקים שבהם אין סעיף מפורש המתיר לארגון עובדים להגיש תביעה גם ללא הסכמת העובדים.

עו"ד ערן גולן, שניסח כאמור את אותו סעיף בחוק של יחימוביץ', סבור כי ההסתדרות תוכל לפנות אל ערוץ התובענות הייצוגיות - שם היא אינה חייבת להופיע כצד בסכסוך קיבוצי.

רק לאחרונה אישר בית הדין הארצי תובענה ייצוגית נגד חברה בענף השמירה, ובאותה פסיקה ביקר דווקא את ההסתדרות כמי שחתומה על הסכם קיבוצי בענף ולא דאגה לאכוף אותו.

"בתי הדין לעבודה נמנעים בדרך-כלל לאשר תובענות ייצוגיות (כי הם מעדיפים בירור פרטני של העובדות עבור כל עובד ועובד - ש.נ), אבל אם ארגוני עובדים וההסתדרות בפרט יגישו תביעות כאלה - בתי הדין יהיו הרבה פחות חשדניים ויעניקו הרבה הנחות", טוען גולן.

לדבריו, הפסיקה של אדלר תקל על אישור תובענות שכאלה בגלל אותה פרשנות מרחיבה בשאלת היציגות של ארגוני עובדים.

גם בענף הביטוח

"הפסיקה של בית הדין לעבודה העניקה בעצם להסתדרות מנדט לשמש גורם אכיפה, ומבחינתנו צריך לראות איך ממנפים את הדבר הזה הלאה", מודה היועץ המשפטי הפורש של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד שי תקן.

לדבריו, בעיית האכיפה בישראל היא אקוטית, ולכן אכיפה אזרחית היא הפתרון היעיל ביותר. "ישנם 120 סעיפים בחוקי העבודה שהפרתם נחשבת לעבירה פלילית, אבל מתוכם משרד התמ"ת מנסה לאכוף רק שלושה. אחד הסעיפים האלה אוסר על מעסיק למנוע מנציג של ארגון עובדים להיכנס למקום העבודה, אבל שום מעסיק לא פחד עד היום מהסעיף הזה. רק כשהכנסנו במסגרת עסקת החבילה קנס כספי למי שמפר את הסעיף, כולם נבהלו", מספר תקן.

אז האם נראה את ההסתדרות יוזמת מבצעי אכיפה נוספים, למשל בענף הביטוח? "תיאורטית", מסביר תקן, "יש לנו הסכמים קיבוציים בקרנות הפנסיה, ולכן לפי הגישה של אדלר אנחנו ארגון יציג בענף הביטוח".

ומה לגבי הגישה של הנשיאה החדשה, נילי ארד? ימים יגידו.

עוד כתבות

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית