מה יעשה ליברמן בבחירות הבאות?

ממשלת נתניהו יכולה להתחיל לספור לאחור לבחירות בתוך שנה - ולא בגלל כתב האישום

בתוך שנה מהיום אזרחי ישראל יילכו לקלפי. בסוף 2011, גג תחילת 2012, יתקיימו הבחירות לכנסת ה-19. 3 שנים פלוס מינוס מהבחירות הקודמות.

את המועד המדויק ליום הטלת הפור יקבעו שניים: שר החוץ ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, והיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. הספירה לאחור של ממשלת נתניהו החלה.

זה לא יקרה באופן מיידי. מרגע הישמע הגונג של ויינשטיין על החלטתו להגיש כתב אישום נגד ליברמן, צפויים פרקליטיו לבקש זמן ללמוד את החומר. לא יהיה זה מוגזם וגם לא מפתיע אם יידרשו 5 או 6 חודשים כדי להתכונן לשימוע.

רק לפני חודשים אחדים חגגה הפרשה בר-מצווה בפרקליטות ובמשטרה, לפי ספירת ליברמן. אחרי 13 שנה של הימשכות החקירה וטיפול בחומרים, פרק הזמן הזה לא נשמע בלתי סביר. אם לפרקליטות לקח יותר מ-10 שנים לגבש את החומר, אומרים בסביבתו של ליברמן, אז לא יהיה זה מופרך אם לעורכי הדין זה ייקח שנה.

בינתיים יחלוף זמן. הרבה זמן. המערכת הפוליטית אולי תקבל מרווח נשימה, אבל בפועל תהיה זו תחילתו של קמפיין הבחירות הארוך ביותר שנמשך בישראל. בערך כשנה. גם אם יצליחו פרקליטיו של ליברמן לשכנע את ויינשטיין לצמצם ולרכך את סעיפי כתב האישום, הרי שבסופו של דבר יוגש כתב אישום כזה או אחר שיחייב אותו להתפטר מהממשלה ומהכנסת.

במערכת הפוליטית רווחת הסברה שעד השימוע, או בפרק הזמן שבין השימוע לבין החלטתו הסופית של היועץ המשפטי לממשלה, יטיל ליברמן את הפצצה ויגרור את המערכת הפוליטית לבחירות.

מאחר שעל-פי מדיניותו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אליקים רובינשטיין, לא ניתן להגיש כתב אישום כנגד מתמודד בבחירות - ליברמן ירוויח עוד כמה חודשים, ההליכים המשפטיים יוקפאו, והגשת כתב האישום תידחה עד לאחר הבחירות.

15 המנדטים שאיתם יעזוב ליברמן את הממשלה, לא משנה באיזה עיתוי, בישרו לאורך ההיסטוריה הפוליטית הישראלית דווקא רעות: ב-1977 זכתה ד"ש בבחירות ב-15 מנדטים, אולם הבחירות הבאות ב-1981 הותירו אותה מחוץ לכנסת. גם שינוי, שב-2003 הצליחה להכניס לכנסת 15 חברים, חטפה אגרוף בפרצוף וסיימה את חייה ב-2006 ללא אף מנדט. ליברמן, על פי הסקרים, ישבור את הקללה.

אפשר לשער שבעיני רוחו רואה ליברמן דווקא את חברו, אריה דרעי, ונזכר כיצד עמד על הבמה מול הקהל המשולהב של ש"ס וספר את המנדטים. ליברמן מאמין כי תחושת הנרדפות תוסיף לו 2-3 מנדטים כפי שהוסיפה לדרעי, שעל אף שנשלח לכלא הביא הישג מדהים לש"ס והעלה את מספר המנדטים שלה ל-17. יו"ר ישראל ביתנו אמנם שואף לעבור מעבר ל-20 מנדטים, אבל הוא יסתפק גם ב-17. המספר הזה לא בלתי ריאלי.

יש מי שנזכר השבוע ב-3 בינואר 1999, אז כינס ליברמן מסיבת עיתונאים בבית סוקולוב והכריז על הקמתה של מפלגת ישראל ביתנו. באירוע ההכרזה, שהתקיים בצהריים ושודר באופן חריג בהתחשב בשעה בשידור ישיר בטלוויזיה, תקף מנכ"ל הליכוד לשעבר את שלטון החוק, את מערכת המשפט ואת המשטרה, ושפע מסרים אנטי ממסדיים.

עתה רק עולה השאלה, האם המפלגה הזו, שקמה בעקבות החקירות, גם תיפול בגלל החקירות - או שבישראל 2011 היא רק תצא מכך נשכרת.

מכין את הקרקע

בקואליציה מאמינים כי ליברמן ינסה למשוך זמן עד ראש השנה, עד תחילת מושב החורף של הכנסת, באוקטובר הבא. בניגוד לפרנויות של נתניהו, שר החוץ לא ממהר לשום מקום. הוא ייקח את הזמן בסבבה וימתח את העצבים לכולם, ובעיקר לנתניהו, תוך שהוא נהנה מכל רגע.

כל בוקר יתעורר ראש הממשלה לספקולציות וללחשושים חדשים באשר לכוונותיו של שר החוץ שלו. אין כמו ליברמן להעריך את ההנאה וליהנות מתחושת הכוח בלי שיש לו צורך להפגין אותה.

במערכת הפוליטית מעריכים כי ליברמן כבר מכין את הקרקע לפרישה. יש מי שמוצאים רמז מטרים לכוונותיו בדברים שאמר השבוע בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו: אני רוצה בשלמות הקואליציה, אמר, אבל ההתחייבות לבוחר חשובה יותר.

"אם הקואליציה תתנהל בצורה מושכלת היא תשלים את כל הקדנציה, אבל תמיד יותר חשובה ההתחשבות בבוחר", הצהיר.

יו"ר ישראל ביתנו אמנם הוסיף כי "ההחלטה המשפטית של הפרקליטות לא תשפיע כהוא זה על ההחלטה הפוליטית של ישראל ביתנו. אין ולא תהיה כל זיקה", אבל ככל שהחבל שמונח על צווארו יתהדק, אפשר לשער שיגרום יותר משברים. גם אם יצבע את הכול בצבעים אידאולוגיים, קשה יהיה לנתק זאת מלוח הזמנים של הגשת כתב האישום.

ליברמן כבר ימצא ממה ליצור מהומות: מברית הזוגיות, מהגיור הצבאי, כל נושא שיש בו היבט לאומי יעלה לדרגת מאבק. הוא רק מחפש אחר נקודות התורפה שיבהירו שהליכוד וישראל ביתנו רבים על אותה מטרה.

אבל את הג'ננה, יש מי שסבורים, הוא יחטוף על רקע חוק הגיור, תוך שהוא משחק בש"ס לצרכיו. הוא יעלה את החוק להצבעה על אף התנגדות הממשלה, ש"ס תתנגד ותיאלץ לפרוש ולהפיל אותה. לא ישראל ביתנו תיזכר כמי שתפרק ממשלת ימין, אלא החרדים, והבחירות יוקדמו. זה לא כתב האישום, הוא יגיד, זה הגיור, טמבל.

התסריט הזה לא מסתיים פה. אחרי שייקח את המנדטים מימין, יפתח ליברמן בחנופה לשמאל. על-פי הערכות של גורמים בקואליציה, ליברמן ישנה את עורו ויבקש לעבור "לצד הנכון" של המפה.

ההיסטוריה הפוליטית הישראלית מספקת לא מעט דוגמאות לפוליטיקאים שהוגש נגדם כתב אישום, ולאחר שבחרו ליישר קו עם התקשורת ומערכת המשפט, נחלצו מכמה עניינים. אף אחד לא יופתע אם נאומיו יכללו מסרים של נכונות לפשרות סביב המשא-ומתן עם הפלסטינים, ומשם הדרך לזרועותיה של מיסיז קלין תהיה קצרה. הוא יתחמק מכעסם של המשפטנים, והתקשורת תחבק גם אותו וגם אותה.

ואחרי כל הדרך הארוכה הזו, השאלה בסוף 2011 תחילת 2012, תהיה אותה שאלה שנשאלה ב-2009: זה ציפי או ביבי?

אביגדור ליברמן
 אביגדור ליברמן