עד מתי יישאר ציון קינן על כסאו

אלה דיני נפשות, עננה כבדה על ראש המנכ"ל ואחריות על עתידו של בנק גדול בישראל

1. ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים, צפוי להישאר על כיסאו עד שהפרקליטות תאמר את דברה. נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, והמפקח על הבנקים דודו זקן, אינם מגיבים היום על הודעת המשטרה בעניינו של קינן, אף שהוא עומד בראש אחד משני הבנקים הגדולים במדינה. נכון להיום, גם בנק ישראל מתכוון להמתין להחלטה סופית של הפרקליטות, בתקווה שהיא תגיע בהקדם.

2. סמכות ההחלטה היא של הפרקליטות, ומכאן שזו גם אחריותה. מרגע זה, מרגע שהמשטרה אמרה היום את דברה, האחריות על עתידו של הבנק המחזיק כשליש מכספי הציבור בישראל - כולה על הפרקליטות. על פרקליט המדינה משה לדור והיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. חובה עליהם לקבל את החלטה בתוך זמן קצר ביותר. שבועות אחדים.

מאז נפתחה החקירה של דני דנקנר, מלווה אותה מקרוב איש פרקליטות המדינה. הוא נוכח בחקירות, הוא מעורב בהתפתחויות. הוא גם מעורב בחלקו של ציון קינן בפרשה.

מכאן, שהנתונים כולם מצויים כבר בידי הפרקליטות, ואין סיבה אמיתית לנקוט בדרך המוכרת והמעייפת של משיכת זמן בטיעון של "בפרקליטות לומדים את החומר".

הפעם זה לא רק דיני נפשות, לא רק העננה הכבדה שמעל ראשו של מנכ"ל הבנק. הפעם מדובר באחריות על עתידו של בנק גדול וכספם של כמה מיליוני אזרחי ישראל. אין זמן לסחבת של שנים ולא של חודשים, בקושי כמה שבועות. הפרקליטות חייבת לקבל החלטה. מהר.

3. במקרה של התמהמהות ושיהוי החלטות שמעבר לסביר, עשוי הנגיד להתערב בדרך של שיחה מנומסת עם היועץ המשפטי לממשלה. גם גופים כמו אומץ ואיכות השלטון עשויות להתערב בתביעה לקבל החלטות מיידיות, או להעביר את קינן מתפקידו עד אז. מה שיזרז את ההחלטה.

4. נכון להיום, הכוונה היא שדירקטוריון הבנק בראשות היו"ר יאיר סרוסי ימתין גם הוא להחלטת הפרקליטות ורק אז יקבל החלטות. אם תודיע הפרקליטות על כוונתה להגיש כתב אישום נגד ציון קינן - עשוי הדירקטוריון להעביר את קינן מתפקידו, לפחות באופן זמני, עד שיתקיים שימוע ויתקבלו החלטות סופיות.

במקרה כזה, אם הדירקטוריון יתמהמה, עשוי המפקח על הבנקים להתערב ולחייב את העברת קינן מהתפקיד.

עם זאת, יש לציין כי בסמכותו של הדירקטוריון לקבל החלטות בכל זמן שהוא. קיימת אפשרות שבדירקטוריון יעלה חשש שלמרות האמונה בחפותו של קינן, הישארותו בתפקיד מנכ"ל, בהמתנה להחלטת הפרקליטות, עלולה לפגוע קשות בעסקי הבנק או במעמדו בקרב הציבור ושותפים עסקיים בארץ ובחו"ל. במקרה כזה יכול הדירקטוריון לקבל החלטה להזיז את קינן מהתפקיד.

5. המסקנה: על פרקליטות המדינה לפעול לא רק באחריות אלא גם במהירות.