האינפלציה במרכז ועידת ה-G20; "ללמוד לקח ממצרים"

האינפלציה מרימה את ראשה ברחבי העולם ומדאיגה את בכירי 20 הכלכלות המובילות ■ עלות המחיה באירופה קפצה לשיא של שנתיים ■ מחירי הדיור בסין זינקו ב-68 מתוך 70 ערים

בזמן שאצלנו נמשך השיח בין ההסתדרות לבין האוצר בניסיון למנוע השבתה של המשק במחאה על עליית המחירים - מסתבר כי מדובר בתופעה כוללת המדאיגה גם את כל מנהיגי 20 הכלכלות המובילות אשר דנים בנושא במסגרת ועידת ה-G20 המתקיימת בפריז היום (ו') ומחר.

תשומת הלב של מנהיגי הכלכלות מופנית בראש ובראשונה לגל האינפלציה השוטף את שוקי העולם בשבועות האחרונים, על פי האינדיקטורים הכלכליים ונתוני המאקרו שפורסמו: באירופה המריא השבוע מדד יוקר המחיה לשיא של שנתיים, בארה"ב פורסמו אמש נתוני האינפלציה שהצביעו על עלייה חדה מהצפוי במחירים וגם בועת הנדל"ן בסין ממשיכה להתנפח - כאשר פורסם כי ב-68 מתוך 70 ערים המחירים עלו באופן ניכר בשנה החולפת.

לצד הדיונים בשיתוף פעולה למניעת גל ההתייקרויות - דנים המנהיגים בהיבטים שונים הקשורים לאי-השיוויון בסחר בין המדינות. שרי האוצר של המדינות השונות, כמו בוועידות הקודמות, עדיין חלוקים בדעותיהם באשר למידת ההתערבות הראויה של הרגולטורים בשערי החליפין ובסיכום מראש של מאזני הסחר בין המדינות. בין היתר נשמעות קריאות למתן את התלות של הסחר העולמי בדולר האמריקני וכן לפתח מערכת מוסכמת שתבטיח יציבות מוניטרית עולמית-כללית, "כדי למנוע הידרדרות מהירה למשבר כפי שחזינו בשנים האחרונות".

כך או כך, מתנהל הכינוס בצל תפילות יום השישי המתקיימות בעולם הערבי ולאחר המהפיכות בתוניס ובמצרים. שרי האוצר באיחוד רואים קשר בין האירועים לבין עליות המחירים: חלקם טענו בפני כתבים מסוכנויות הידיעות השונות, שלא לייחוס, כי "המהפיכות בתוניס ובמצרים מלמדות מה קורה כשהאינפלציה יוצאת משליטה ולאנשים קשה לרכוש מזון". לדבריהם, תחושת המחסור הנובעת מהתייקרות מוצרי הבסיס מהווה זרז לתהליכים מסוג זה. "ללא כל קשר לעמדה שלנו לגבי התוצאה של ההפיכות האלה - יש כאן דוגמה למצב של התקוממות כנגד עליות המחירים ומזה קשה להתעלם".