לנדאו לנתניהו: "התערב במשבר האנרגיות המתחדשות"

על רקע החלטת האוצר להקפיא את המכסות להפקת חשמל באמצעות אנרגיית שמש ■ "הממשלה מוסיפה להערים מכשולים באורח שפוגע ביכולתו של משק החשמל להתאושש"

שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו שיגר היום (א') מכתב נזעם לראש הממשלה, בנימין נתניהו בדרישה שיתערב בבהילות במשבר שבענף האנרגיות המתחדשות. זאת, על רקע החלטת האוצר להקפיא את המכסות להפקת חשמל באמצעות אנרגיית שמש.

במכתבו לנתניהו כתב: "משק החשמל נתון למצוקה קשה ואספקת החשמל הסדירה בשנים הקרובות רחוקה מלהיות מובטחת. למרות זאת, הממשלה מוסיפה להערים מכשולים באורח שפוגע ביכולתו של משק החשמל להתאושש.

על אלה, התווסף מכשול שנולד לפני מספר ימים, כשרשות החשמל החליטה במחטף, לבלום את קידומם של פרויקטים גדולים מתחום האנרגיה הסולארית, שבכוחם להוסיף מאות מגה וואטים למערכת ייצור החשמל בזמן קצר יחסית. המחטף, שניזום ובוצע על ידי נציגי משרד האוצר, לא היה נעשה ללא הנחיות מפורשות מן הרמות הבכירות ביותר במשרדם, מה גם שעמדה זו נוגדת את מדיניות הממשלה", כתב.

בשבוע שעבר התכנסה וועדת השרים לאנרגיות מתחדשות כדי לדון במכסות למתקני אנרגיה סולארית. חישובים שנעשו באוצר, העלו כי הפקת החשמל מהשמש יקרה יותר מייצור חשמל באמצעות גז, פחם או סולר וביקשו להקפיא את הגדלת המכסות. בין היתר, נימקו אם את ההחלטה בכך שבשנתיים האחרונות אושרו מכסות בהיקף כולל של כ-800 מגה-וואט ובפועל הוקמו עד כה מתקנים בהיקף ייצור של 100 מגה-וואט בלבד.

ההחלטה על הקפאת המכסות עורר התרעומת קשה בקרב חברות שעוסקות בלחום האנרגיה הסולארית ושם טענו כי היא מכניסה את הענף לאי וודאות.

לנדאו ביקר כבר בשבוע שעבר את ההחלטה והגדיר אותה כ"סיכול ממוקד לאנרגיות המתחדשות בארץ". במכתבו היום לראש הממשלה, הוא ביקש את התערבותו לפתרון המשבר וזאת, יומיים בלבד לפני פתיחת הכנס הבינלאומי לאנרגיות מתחדשות אילת אילות, אליו יגיעו רבים מכל רחבי העולם: "בדרך זו", כתב לנדאו לנתניהו "ממשלתנו שבראשותך מצטיירת כגוף בלתי אחראי שקובע יעדים בנושא אנרגיות ירוקות אך אינו מתכוון להשיגם. היזמים, שנענו לקריאת הממשלה והשקיעו כספים רבים בפרויקטים, עוברים דרך ייסורים, רבת מכשולים, לעתיד שסופו אינו ידוע. ביקשת כניסה נמרצת של יצרני חשמל פרטיים וממשלתך, חוסמת את דרכם".

לנדאו הוסיף וקרא לראש הממשלה לפעול מידית לביטול ההחלטה על הקפאת המכסות.