"אנחנו צופים אקזיטים של 50-100 מיליון דולר לחברה"

בחברת החשמל פתחו בתוכנית להשקיע 40 מיליון שקל ב-25 חברות שמפתחות טכנולוגיה שעוסקת באנרגיה ■ אדריאן ביאנו: "המהלך יתרום להזרמת חצי מיליארד שקל ב-5-7 שנים"

מה יכולה לעשות חברה שהתחום הטכנולוגי הוא חלק מהותי ממנה, ושמקור ההכנסות העיקרי שלה עומד בסימן שאלה? להשקיע בכניסה לתחומים טכנולוגיים חדשים ומבטיחים.

ההיגיון הזה, שנראה טריוויאלי עבור כל חברה שמעוניינת לשרוד לטווח הארוך, לא היה ברור לחברת החשמל לישראל עד לאחרונה. הרי אספקת החשמל לשוק הישראלי מתנהלת כמונופול שלא מרגיש איום גדול על הכנסותיו.

אלא שגם שם התחילו לחשוב אחרת בעקבות החשש מאיבוד נתח שוק באספקת החשמל שיעבור ליצרנים הפרטיים, והתחרות שמתחילה להיראות באופק.

על כן פתחה החברה לפני כחצי שנה חממה בשם קר"ט - קידום רעיונות טכנולוגיים - לחברות סטארט-אפ שמתמקדות בטכנולוגיות קלינטק, בדגש על תחום החשמל.

היוזמה העסקית הזו היא חלק מפעילות חדשה שעתידה להזרים לחברה תוספת של עד חצי מיליארד דולר בתוך 5-7 שנים, כך לפי אדריאן ביאנו, סמנכ"ל משאבים אסטרטגיים בחברה.

המוטיבציה נמצאת בדו"חות הרבעוניים

המוטיבציה של חברת החשמל למצוא מקורות כספיים חלופיים עולה בבירור מהדו"חות הרבעוניים.

נכון לשלושת הרבעונים הראשונים של 2010 היו לחברת החשמל הכנסות של 14 מיליארד שקל; רווח נקי של 100 מיליון שקל; חובות של 45 מיליארד שקל לתאגידים פיננסיים; המזומן בקופה שלה קרוב ל-4 מיליארד שקל; והתזרים מהפעילות הגיע ל-2.2 מיליארד שקל.

על רקע זה, הפחיתה חברת S&P מעלות את הדירוג הפיננסי של החברה ל-AA מינוס בעקבות הרעה בנזילות ועלייה בסיכון הפיננסי.

"מבחינת התוכנית העסקית, אנחנו צופים אקזיטים בסדר גודל של 50-100 מיליון דולר, ואפילו יותר, לכמה מהחברות", מציין ביאנו, "באמצעות העסקאות האלה, נוכל לכסות את ההשקעה וגם להביא רווחים נוספים לחברת החשמל".

עד כה השקיעה חח"י 15 מיליון שקל בשבע חברות (ראו טבלה), סדר גודל של 2-2.5 מיליון שקל לכל חברה. עד 2015, טוען ביאנו, בכוונת החברה להשקיע סך הכול 40 מיליון שקל - כ-10 מיליון שקל בשנה - במימון הפעילות של 25 חברות בחממה.

היקף ההשקעות המתוכננות מזכיר מודל של קרנות הון סיכון או לפחות של חברות חממה, אבל תחום ההשקעות אינו ליבת החזון. חברת החשמל רוצה לשנות כיוון אסטרטגי ולפעול כחברת אנרגיה, במקום כחברה שמייצרת ומספקת חשמל.

התהליך הזה החל לפני כשנתיים וחצי, עוד בימיו של המנכ"ל היוצא עמוס לסקר. הסיוע שיקבלו החברות בחממה כולל סיוע טכני ובדיקת המוצרים במעבדות, אך גם סיוע כלכלי וייעוץ משפטי, ועזרה בגיוס משקיעים נוספים ובשיווק המוצרים.

"אנחנו מספקים לחברות את היכולת להתרומם. להערכתנו, כל חברה תצטרך לפחות עוד 4-5 מיליון דולר בגיוסים נוספים", מציין ביאנו. לדבריו, בחברת החשמל מנסים לסגור גם שיתופי פעולה עם גורמים אסטרטגיים בינלאומיים כדי להיעזר ביכולות השיווקיות שלהם בעולם.

ביאנו מציין כי החברה מצאה כמה תחומים שלדעתה ניתן להגיע איתם לפריצת דרך טכנולוגית וכלכלית, למשל ניצול אנרגיית השמש עם תאים פוטו-וולטאיים, התייעלות אנרגטית, ורשת החשמל החכמה שמשולבת עם רשת התקשורת. בתחילת 2009 עלה לאוויר אתר האינטרנט של קר"ט, שקלט מעל 400 רעיונות בתחומים שונים, 20 מתוכם עלו לוועדת השקעות בראשות מנכ"ל החברה, ולהערכת ביאנו עד סוף מארס ייקלטו בחממה עוד שלושה מיזמים.

"לא נגייס השקעה בכוחות עצמנו"

חברת החשמל היא חברה ציבורית, וככזו יש להשקעות שהיא מבצעת צד בעייתי מבחינה רגולטורית. על-פי חוקי רשות החברות היא רשאית להגיע לאחזקה של עד 25% בחברה חיצונית.

בעקבות כך, הכספים ניתנו לחברות הסטארט-אפ כהלוואה המירה, שעשויה להפוך למניות, כאשר יתקבל האישור המתאים מרשות החברות. עם כניסתם של משקיעים נוספים, ידוללו אחזקות החברה לכ-10%-15%, אך ביאני מצהיר כי, "בחלק מהמקרים נשקול להמשיך להשקיע".

המגבלות הללו באות לידי ביטוי בהיקפי ההשקעות בחברות החממה. חברת Panoramic Power לדוגמה, שמפתחת טכנולוגיית לניטור וייעול צריכת האנרגיה בארגונים, קיבלה הרבה תשומת לב בשנתיים האחרונות.

החברה זכתה בתחרות הסטארט-אפים של קוואלקום העולמית, מה שסיפק לה השקעה של 250 אלף דולר, וכן השתתפה בתחרות הסטארט-אפים העולמית של IBM. כעת היא יוצאת לסבב גיוס נוסף, אך חברת החשמל לא תוכל להשתתף בו.

"רצינו להשקיע", אומר ביאנו, "אבל לא קיבלנו את האישור הנדרש מרשות החברות, פנורמיק קצת הקדימה אותנו". עם זאת חברת החשמל תבצע בזמן הקרוב בדיקה לאב טיפוס של פנורמיק פאוור במעבדות, מה שיסייע למנף גיוס הון נוסף.

בכלל, היתרון של הקשר עם חברת החשמל אינו מסתיים בכסף שמקבלת חברת הסטארט-אפ. מבחינת הסטארט-אפ הכניסה לתוכנית החממות של חברת החשמל נראית כמעט מובנת מאליה. "ברגע שתהיה לנו הוכחת היתכנות של הטכנולוגיה, שאותה אנחנו מקווים לקבל השנה, חברת החשמל תדחוף את המוצר הלאה", אומר ד"ר משה מהריזי, מנכ"ל חברת BurningSolar, שמפתחת טכנולוגיה לייעול ולהוזלת תאים סולאריים (PV).

ברנינג סולאר, הוקמה לפני כשנה בלבד, נכנסה במשך 2010 לתוכנית קר"ט, כאשר ביאנו הצטרף לדירקטוריון. חברת החשמל אינה בעלת עניין רשמית בחברה בגלל מגבלות רשות החברות, אך כאשר תקבל אישור להמרת ההלוואה תחזיק ב-25%.

לדברי מהריזי, אין כרגע משקיעים אחרים, "אנחנו גם לא כל-כך מתעניינים. יש את הגיבוי של חברת החשמל ואם הטכנולוגיה תוכיח את עצמה יהיה לזה המשך. אני לא רואה מצב שבו אנחנו נישאר לגייס את השקעה הבאה בכוחות עצמנו".

11
 11