הצבא המצרי מתגייס לפייסבוק

מצעד הלייקים הבינ"ל: על שיתוף-הפעולה הבלתי צפוי בין חברת בירה והצלב האדום

צבא מצרים מצדיע לפייסבוק

בשעה שהמהומות בעולם הערבי ממשיכות לאיים על יציבות משטרים רבים במזרח התיכון, יוצא הצבא המצרי, ששולט כעת במדינה, בצעד לא צפוי ומאמץ את הרשתות החברתיות. הפיקוד העליון של הצבא פתח לפני מספר ימים עמוד פייסבוק רשמי, אליו הספיקו להצטרף קרוב לחצי מיליון חברים.

פחות מחודש לאחר ניסיונות השלטון במצרים למנוע את גישת האזרחים לאינטרנט, מדובר בשינוי מהותי בהתייחסות המצרית למדיה החברתית - משלילה מוחלטת לקבלה ושימוש בכלים העומדים לרשותם.

שינוי זה הוא אחד הגורמים המובילים להצטרפות ההמונית לעמוד הפייסבוק, שמסמל את הפער בין שלטונו של חוסני מובארק למשטר החדש.

הרשתות החברתיות, שסייעו והובילו להתקוממות האזרחית במצרים ובמדינות השכנות, הפכו לסמל. לפיכך, פניית הצבא המצרי לפלטפורמה זו מהווה הצהרת כוונות, המבדילה אותה מהמשטר הקודם.

בין אם הצהרה זו בגדר תרגיל יח"צני בלבד או מגובה במעשים, מוקדם לדעת. עם זאת, גם פתיחות זו מהווה התקדמות משמעותית ומעוררת תקווה לבאות.

עם זאת, נדמה כי על הצבא המצרי להשלים פערים בכל הנוגע לשימוש בפייסבוק. השפה בעמוד נוקשה ורשמית, ומידת האינטראקציה מוגבלת (החברים בעמוד יכולים להגיב, אך לא להעלות הודעות עצמאיות).

על אף השימוש הלוקה בחסר, היחס להודעות העמוד חיוביו ומפתיע בהיקפו, עם עשרות אלפי לייקים ותגובות לכל הודעה. המבחן האמיתי שיעמוד מול השלטון החדש איננו בהקמת עמוד רשמי זה או אחר, אלא ביחס לתגובות הלא מחמיאות ולביקורת, בעמוד ומחוצה לו.

למרות שמדובר בצעד חיובי, לא ניתן להסיק ממנו לגבי התמודדות הצבא עם האיומים הנשקפים ליציבותו, לפחות אלה המגיעים מהרשתות החברתיות, שהוכיחו את יעילותן בעידוד פתיחות, כדוגמת הסיקורים ממוקדי ההפגנות, וכאמצעי להנעת ההמון.

איתי צבא מצרים
 איתי צבא מצרים

אם שותים לא מצייצים

הצלב האדום בארה"ב נאלץ להתמודד בשבוע שעבר עם תחילתו של משבר תקשורתי מביך שאיים לפגוע בתדמית המהוגנת שמלווה את הארגון לאורך השנים.

התקרית החלה כשעובדת הארגון, האחראית על התקשורת ברשתות החברתיות, העלתה ציוץ בטוויטר של הצלב האדום, בעודה שיכורה לאחר בילוי לילי. הציוץ לא השאיר מקום לספק בנוגע למידת הפיכחות של האדם העומד מאחורי החשבון, והותיר את העוקבים מופתעים מהכיוון הלא צפוי בו נקט הארגון.

הציוץ הורד לאחר כשעה כשהתרבו הדיווחים ברשת על הטעות שחלה בעדכונו של חשבון הטוויטר. בתחילה בחרו נציגי הארגון להתעלם מהתקרית, אך ככל שנקפו השעות, כך הופצה השמועה, מגובה בצילומי מסך מרשיעים, בקרב הגולשים ברשתות החברתיות.

כשהדיווחים על הציוץ השיכור סירבו להיעלם, החליטו בארגון להעלות תגובה רשמית לחשבון הטוויטר, בניסיון להשיב את הסיפור למידותיו המקוריות. בהודעה שהועלתה, הכריזו נציגי הארגון כי הציוץ הסורר הורד, והבטיחו לעוקביהם כי הצלב האדום פיכח.

התגובה המהירה והמחויכת מטעם נציגי הארגון הבטיחה כי התקרית תישאר בגבולות הרשתות החברתיות, מבלי להתגלגל למשבר מתמשך, העתיד לפגוע באמינות הארגון בפני ציבור הגולשים.

הודעת ההתנצלות בחרה להתעלם - וכנראה שבצדק - מהפרטים הטכניים שהובילו לטעות (העובדת טענה בהמשך כי טעתה לחשוב שמדובר בחשבונה הפרטי) ולהתמקד בעיקר: חיזוק אמינות הצלב האדום ברשתות החברתיות.

גם לאחר הודעת ההתנצלות, הציוץ המשיך להתגלגל לכיוונים לא צפויים, לאחר שחברת הבירה, ששמה הוזכר בציוץ המקורי, החליטה לנצל את תשומת הלב שהופנתה לעברה. יצרנית הבירה החליטה לתמוך בחשבון הטוויטר הסורר של הצלב האדום, וקראה לחבריה ברשתות החברתיות לתרום לארגון.

תקרית זו ממחישה את הקושי בניהול נכון של נוכחות ברשתות החברתיות, גם בשעות הקטנות של הלילה. מספיקה טעות קטנה בדמות בלבול בין החשבון הפרטי לחשבון הרשמי כדי לייצר הדים ברשת, שגם מחיקה של אותה הודעה לא יכולה להעלים.

עם זאת, ניהול נכון והתמודדות מהירה יכולה להפוך את השיח במרחב הווירטואלי מביקורתי לחיובי, כפי שהשכילו לעשות הצלב האדום, בעידודה הלא צפוי של חברת הבירה המקומית.

איתי הצלב האדום
 איתי הצלב האדום

הגולשים והד"ר נגד התקשורת הגרמנית

שר הביטחון של גרמניה, ד"ר קרל-תיאודור צו גוטנברג, עובר לאחרונה תקופה לא קלה. השר, נצר למשפחת אצולה ותיקה, מואשם כי העתיק את עבודת הדוקטורט שלו, ולפיכך איננו זכאי להתהדר בתואר דוקטור.

הפרשה מסוקרת בהרחבה בכלי התקשורת בגרמניה, שמנצלים את החשיפה על מנת לתקוף את גוטנברג, שגם בימים כתיקונם אינו נמנה עם אנשי שלומם של העיתונאים במדינה.

יחס זה איננו נעלם מעיני תומכיו, הטוענים כי התקשורת המסורתית מתנכלת אליו ושופטת את מעשיו בטרם ניתנה לו ההזדמנות להתגונן ולהציג את צידו בסיפור.

למרות הביקורת המוטחת נגדו, גוטנברג נהנה מתמיכה רחבה בקרב האוכלוסייה. עמוד פייסבוק שהוקם במחאה על העליהום התקשורתי נגדו, לדבריו תומכיו, משך למעלה מ-50 אלף מצטרפים בפחות מ-48 שעות (כרגע מספר החברים בעמוד עומד על כ-140 אלף).

גולשים רבים משתמשים בעמוד, שנקרא "נגד המצוד אחרי ד"ר קרל צו גוטנברג", כאמצעי להביע את תמיכתם בגוטנברג, שהכריז בימים האחרונים כי יוותר באופן זמני על התואר "דוקטור", עד שהנושא ייבדק על-ידי הרשויות.

כך הפך העמוד לאמצעי עבור רבים בגרמניה להביע את דעתם, בהינתן הפער בין תחושותיהם והתמיכה הציבורית ממנה נהנה גוטנברג, ובין תמונת המצב המצטיירת בעיתונות.

יכולתם של ההמונים להשפיע על אופן סיקור הפרשייה מוגבלת, אך בידיהם כלי אחר, המעצים את כוחם ומאפשר התאגדות והבעת דעה פומבית, המעוררת הדים ברחבי גרמניה. הרשתות החברתיות משמשות כאמצעי מאזן עבור תומכיו, שמוחים על התנהלות תקשורתית לא אחראית מצד המדיה המסורתית.

גוטנברג, מצידו, אמנם איבד את הדוקטורט שלו, אך זכה בתמורה בתמיכה ציבורית נרחבת, שעבור פוליטיקאי במצבו - שווה לא פחות מתואר אקדמאי.

איתי גוטנברג
 איתי גוטנברג

איתי בן-חורין הוא מנכ"ל בן-חורין ואלכסנדרוביץ' אסטרטגיה ותקשורת, אשר משלבת בפעילותה גם קמפיינים דיגיטליים ללקוחותיה.