ניצחון למרקעים וחוצות זהב: לא יהיה שינוי בשילוט בת"א

עיריית ת"א נסוגה מכוונתה לשנות את שיטת התשלום ולהסיר חלק משלטי הפרסום בעיר

חברות שילוט החוצות מרקעים וחוצות זהב יכולות לרשום לעצמן הישג גדול: לאחר למעלה משנה של דיונים משפטיות עם עיריית תל-אביב, אישר בית המשפט בתל-אביב הסכם אליו הגיעו, במסגרתו יישאר מצב השילוט בתל-אביב כפי שהיה עד עתה - שלטים שהוקמו בעבר לא יוסרו, והשינוי החד-צדדי מצד עיריית תל-אביב לא ייצא לפועל.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", לפני כשנה החלו חברות השילוט לפעול נגד העירייה. הובילה את העתירה חברת מרקעים של איש העסקים אלי עזור, שיוצגה על-ידי עורכי הדין חיים בן-יעקב, אבי חי ומני דולב ממשרד עורכי הדין בן-יעקב שוימר דולב וקרת.

צו מניעה

החברות ביקשו וקיבלו צו מניעה זמני, שהפך עם הזמן לקבוע, האוסר על העירייה לפרק שלטי אגרה המופעלים על-ידי חברות שילוט חוצות פרטיות.

כיום פועלות חברות השילוט בתל-אביב בשני אופנים: 3 חברות המחזיקות בנתח פני הפרסום המשמעותי בתל-אביב פועלות מכוחו של זיכיון, שאותו קיבלו מהעירייה על שטחי פרסום החוצות המצויים בנכסיה. החברות הן JC Decaux (ג'יי. סי דקו), המחזיקה בזיכיון על פרסום בתחנות האוטובוסים והמכוונים; רפיד, המחזיקה בזיכיון על הבילבורדס; ומנופי יהודה, המחזיקה בזיכיון לפרסום על פרסום על גבי גשרים.

בנוסף ישנן שלטים נוספים שמצויים בידי גורמים פרטיים, שהפרסום בהם כפוף לקריטריונים של העירייה, ועבורם משלמות חברות השילוט דמי אגרה לעירייה - בנוסף לשכירות שהן משלמות לגורם הפרטי.

לפני כשנה הודיעה עיריית תל-אביב כי היא מתעתדת לשנות חלק מהקריטריונים, ואכן במהלך פברואר פורסמו קריטריונים חדשים - עבור חלק מהשלטים הוצאו שוברי תשלום, אך שלטים אחרים התעתדה העירייה להסיר כבר ביום ראשון הקרוב.

עקב זאת, מרקעים וחוצות זהב הגישו בקשה לצו מניעה וכן עתירה מינהלית נגד העירייה.

הטענה המרכזית של החברות הייתה כי לאחר כמעט 10 שנים החליטה העירייה לשנות את מדיניות הפרסום במרחב תל-אביב-יפו ובחוברת הנחיות שפרסמה הוכנסו הנחיות המעדיפות באופן בוטה את נכסי העירייה, לעומת מאות בודדות של שלטי חוצות המצויים בבעלות פרטית. לטענתם, יישום התקנות יפחית את כמות השלטים הפרטיים בכמחצית ויעניק לעירייה מונופול מוחלט על שילוט במתחם העיר תל-אביב.

בחברות ראו בחומרה את העובדה כי במתחם תל-אביב-יפו מרוכזים כמעט כל מקבלי ההחלטות במשק הישראלי בכלל ובתחום הפרסום בפרט ויותר ממחצית משלטי הפרסום בארץ, ולכן לטענתן, הנחיות אלה עלולות היו להמיט אסון על חברות הפרסום עד כדי איום קיומי.

עוד נטען כי על-פי חישוב החברות, יישום ההנחיות יפחית ב-50% את פני הפרסום שלהן. עוד נטען,כי ההנחיות כוללות בתוכן סעיפים דרקוניים, נוקשים ובלתי הגיוניים.

בהמשך נכנסו נציגי החברות ועיריית תל-אביב למרתון דיונים בנושא. לאחר שבבית המשפט הובהר לעירייה כי לא רבים הסיכויים שבית משפט ייתן יד לצעדים שהיא נוקטת, הושג בין הצדדים הסדר המותיר את המצב הקיים על כנו.