צפו: שבוע לפני השקת האייפד החדש - מה קורה עם סטיב ג'ובס?

(עדכון) - כשהוא מתקשה ללכת ישר או להיכנס לרכבו, נתפס מנכ"ל אפל בעדשות צלמי הפפראצי מחוץ לבית-החולים ■ אין דחיות: אפל תשיק את האייפד החדש ב-2 במארס, כמתוכנן

מועצת המנהלים של אפל הייתה צפויה להתעמת היום (ד') עם קבוצות משקיעים בסוגיית מינוי מחליף למנכ"ל, סטיב ג'ובס, שנמצא בחופשת מחלה זו הפעם השלישית בשבע השנים האחרונות.

מתוקף הצעת החלטה שהוצגה להצבעה באסיפת בעלי המניות של אפל, התבקשה מועצת המנהלים של החברה לחשוף תוכניות להחלפת ג'ובס, ולהסביר כיצד היא מטפחת את צוות המנהלים הכפוף לג'ובס. ההצעה, שבה תומך איגוד העובדים הבינלאומי של צפון אמריקה, זוכה לתמיכה גם מספקית שירותי הייעוץ למשקיעים, אינסטיטיושנל שרהולדר סרוויסס.

"בעלי המניות זכאים לדעת שלחברה יש תוכנית", אמרה ג'ניפר אודל, סגנית מנהל עניינים תאגידים באיגוד, שבו חברים 500 אלף עובדים וששווי נכסיו המנוהלים מגיע ל-34 מיליארד דולר. "אנחנו רוצים לדעת שחברות שוקלות את הסוגיות האלה".

אפל מתנגדת למהלך, בטענה שחשיפת תוכניות סודיות תסייע ליריבותיה ותקשה על שמירת מנהלים. טיעון זה צפוי להיות מכריע, להערכת בריאן מרשל, אנליסט בגליצ'ר'ס ושות'. עם זאת, הפגישה שנערכה היום הייתה ההזדמנות הראשונה שבה מועצת המנהלים של אפל הייתה זמינה לשאלות מאז הודיע ג'ובס ב-17 בינואר שהוא יוצא לחופשה.

קייטי קוטון, אחת מדוברות אפל, סירבה לגלות אם ג'ובס ישתתף בפגישה ואם כל חברי מועצת המנהלים יהיו נוכחים בה.

מנהל התפעול הראשי, טים קוק, מנהל כעת את פעילויותיה השוטפות של החברה. קוק בן ה-50 ניהל את ענייניה השוטפים של החברה גם במהלך שתי היעדרויותיו הקודמות של ג'ובס. במהלך תקופת כהונתו של קוק כמנכ"ל בפועל זינקה מניית אפל ב-67%, ושיקפה את שביעות רצונם של המשקיעים מאופן ניהולו.

הציל את החברה

יציאתו של ג'ובס לחופשה עוררה גל חדש של חששות לגבי מצב בריאותו, לאחר שב-2004 הוא עבר ניתוח לטיפול בסרטן, וב-2009 הושתל בו כבד. ג'ובס יצא לחופשת המחלה הנוכחית שלו לאחר שבריאותו הידרדרה בגלל מחלת הסרטן הנדירה שלו ותופעות הלוואי של השתלת הכבד שעבר לפני שנתיים. כך אמר בינואר מקור יודע דבר. ג'ובס איבד משקל בשל הטיפולים בבעיותיו הרפואיות, אמר המקור שביקש לשמור על עילום שם מכיוון שמדובר בנושא פרטי.

בתוך כך פרסמו אתמול מספר אתרי אינטרנט סרטון שבו נראה ג'ובס כשהוא צועד לעבר מכוניתו ביציאה מבית קפה באחד מימי הטיפולים שהוא עובר נגד המחלה. בצילום נראה ג'ובס כשהוא חלש ומעט בלתי יציב.

ג'ובס הבטיח להמשיך "ולהיות מעורב בהחלטות אסטרטגיות חשובות". בשבוע שעבר הוא סעד עם נשיא ארה"ב ברק אובמה במהלך פגישה שערך הנשיא עם בכירי בתעשיית הטכנולוגיה. ג'ובס, שמחר ימלאו לו 56 שנים, לא אמר מתי ישוב מחופשת המחלה.

"אני כל כך אוהב את אפל, ומקווה לחזור ברגע שאוכל", אמר ג'ובס במכתב שחשפה אפל ב-17 בינואר. "בינתיים, משפחתי ואני נעריך מאוד את כיבוד פרטיותנו".

יתרון בלתי הוגן

איגוד העובדים, שחבריו באים בעיקר ממגזר הבנייה, החל לפני שנתיים ללחוץ על חברות לחשוף את תוכניות החלפת המנכ"לים שלהן, אמרה אודל מאיגוד העובדים הבינלאומי של צפון אמריקה. "חברות אחרות עושות את זה", הוסיפה אודל. אפל היא "חברה מובילה בתעשייה, ולכן הם צריכים לעשות את אותו הדבר".

בדו"ח שהגישה אפל בינואר לרשויות הפיקוח נאמר שלחברה יש תוכנית להחלפת מנכ"ל. הפרטים חסויים מכיוון שחשיפתם לציבור תספק ליריבותיה של החברה יתרון בלתי הוגן ואף עלולה לעורר תרעומת בקרב חלק מבכירי החברה.

אפל צפויה גם להתמודד עם הצעה מטעם בעלי מניות שנתמכים בידי קרן הפנסיה של עובדי הציבור בקליפורניה (CALPERS) לכינון תקנה שמתוקפה ייבחרו מועמדים למועצת המנהלים של החברה ברוב קולות ולא ברוב יחסי. אפל אמרה שתקנה כזאת תפגע ביכולתה לשמור על חברי מועצת המנהלים שלה. גם הצעה זו אינה צפויה לזכות באישור, אמר מרשל מג'ליצ'ר'ס.

מניית אפל העפילה בשבוע שעבר לשיאים חדשים, והדבר מקטין עוד יותר את הסיכויים שההצעה לגבי חשיפת תוכנית החלפת ג'ובס תאושר, העריך מרשל. אתמול (ג') צנחה המניה ב-11.95 דולר ל-338.61 דולר בנאסד"ק. מתחילת השנה טיפסה המניה ב-5%.

"אם המניה לא הייתה רושמת שיאים חדשים, הייתי אומר שזה אפשרי", אמר מרשל. "אבל לנוכח ביצועיה, אני חושב שכמעט שאין סיכוי".

אין דחיות: אפל תשיק את האייפד החדש ב-2 במארס, כמתוכנן

אפל צפויה להשיק את האייפד החדש שלה ב-2 במארס, בניגוד לספקולציות על דחייה במועד השקת הגרסה האחרונה של מחשב הלוח הפופולרי.

מקור יודע דבר אמר שהספקולציות שההשקה תידחה ליוני הן "פשוט לא נכונות", מכיוון שאפל מתכנת להשיק את הגרסה האחרונה במועד עונתי זהה לזה של השקת האייפד הראשון, שיצא לשוק באפריל 2010.

ב-2 במארס תערוך אפל אירוע שבו היא צפויה לחשוף את דגם אייפד האחרון, אמר מקור יודע דבר. אפל עצמה סירבה להגיב.

מניית אפל נפלה ב-3% לאחר שחברת שירותי ברוקרים טייוואנית אמרה שהשקת הגרסה הבאה של מחשב הלוח אייפד תידחה מכיוון שהיצרנית, הון האי, נקלעה לבעיות ייצור בגלל העיצוב החדש של המכשיר, אך אנליסטים מיהרו להמעיט בחשיבות הדיווח, וציינו שאפל אמינה בכל הנוגע ללו"ז השקת מכשירים.

"אפל תמיד הייתה מאוד עקבית", אמר דניאל ארנסט, אנליסט בהדסון סקוור ריסרץ'.

אייפד, המכשיר הלוהט ביותר של 2010, נמכר בקרוב ל-15 מיליון יחידות, ובעקבות השקתו הציפו יריבותיה של אפל את השוק במבול של מכשירים שמחקים אותו. יותר מ-50 מיליון מחשבי לוח צפויים להימכר השנה, ומרבית הביקוש יהיה למכשיר של אפל.