מחיר הנפט זינק - אך שווייה של חברת החיפושים שמן ירד

החברה של ג'קי בן זקן ושותפיו השיגה עד כה התחייבויות השקעה בסכום נמוך מ-200 מיליון שקל

גיוס ההון הפרטי אותו מובילים ג'קי בן זקן וקבוצת ACC של חיים ליבוביץ' לחברת שמן, המחזיקה ברישיון חיפושי נפט ימיים בשם דומה, מערבית לאשדוד - קרוב לסיום. זאת, לאחר שהמנפיקה קיבלה על פי ההערכות התחייבויות ממשקיעים בהיקף הנמוך במקצת מהסכום אותו ביקשה לגייס - 200 מיליון שקל.

בשבוע שעבר ערכה שמן מצגת למספר משקיעים, והסבירה כי תג המחיר השאפתני שהוצב לגיוס, בשווי של 1.4 מיליארד דולר, נובע מכך שברישיון "שמן" (לשעבר מד-אשדוד) ישנן רזרבות נפט בהיקף של 720 מיליון חביות, אשר 20% מתוכן, קרי 142 מיליון חביות, הינן בנות הפקה. על פי תמחור של 10 דולר לחבית, הגיעו ב"שמן" לשווי המבוקש.

המשקיעים אולי התרשמו מהמצגת, אך השווי שלפיו היו מוכנים בפועל להשקיע נמוך הרבה יותר - כחצי מיליארד דולר. יחד עם זאת, שווי זה הוא "על-הנייר" בלבד, והשווי האמיתי לפיו נכנסו המשקיעים יתברר בהנפקה הציבורית שמתכוונת שמן לבצע בחודש מאי, במסגרת גיוס מתוכנן של 300-400 מיליון שקל.

למשקיעים בגיוס הפרטי ניתן מנגנון התאמה, שעל פיו במקרה שתבוצע הנפקה לפי שווי הנמוך מזה שלפיו הם משקיעים כעת, יוקצו להם המניות בדיסקאונט של 20% על השווי שייגזר לחברה בהנפקה הציבורית.

הבעלות בחברת "שמן" נמצאת בידי קבוצת ACC (כ-50%), חברת מנופים פיננסים הבורסאית (21.25%) וצמד בעלי השליטה בה - ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי (21.25% בחלקים שווים), כשהאחרון אף נמנה עם המשקיעים בהנפקה. 7.5% מהזכויות נמצאות בידי נאמן ויחולקו בעתיד. בכל מקרה, חלוקת הזכויות הנוכחית תלויה באישורו של הממונה על הנפט במשרד התשתיות.