"אקזיט? רק בשביל כותרת בעיתון"

בדרך להקמת החברות הגדולות של הדור הבא בהיי-טק הישראלי, ייתקלו הקרנות בהפתעה

ערמות המזומנים שבידי ענקיות הטכנולוגיה הציבוריות מהלכות קסמים על שוק ההון. על-פי הערכות, 15 החברות הגדולות (בהן סיסקו, מיקרוסופט, אינטל, אפל, אורקל, HP, ו-IBM) מחזיקות ב-300 מיליארד דולר ששוכבים במאזנים, ומציתים את דמיון המשקיעים.

פרט לאורקל ולאינטל, שביצעו רכישות אינטנסיביות, רוב החברות מעדיפות שלא להשתמש בכסף לעיתים קרובות. כתוצאה מכך, חוזרות הדרישות של המשקיעים לחלק את הכסף למשקיעים כדיבידנד.

לא מחלקים בנדיבות

הדינמיקה שבין שימוש בקופה לצורך אסטרטגי לבין חלוקת דיבידנד למשקיעים המתוסכלים, לא מוגבלת רק לחברות הציבוריות. המשקיעים בחברות היי-טק גדולות פרטיות הם בעיקר קרנות פרייבט אקוויטי והון סיכון, שלכאורה מחפשות תגמול יותר ממשי כלומר, אקזיט. אבל בארבע עיניים, המשקיעים הוותיקים יתוודו על הפנטזיה האמיתית שלהם: "היינו מתים להישאר בחברה לאורך שנים ולקבל דיבידנדים. אקזיט צריך רק בשביל הכותרת בעיתון", הם אומרים.

הדיבידנד המתקבל הוא בטוח ויציב לאורך השנים ואפשר להבין מה קוסם בכך להון סיכון. לכן יש גם מקרים חריגים של קרנות שנשארות עשרות שנים עם אחזקות משמעותיות בחברות.

מעבר לכך, תשואת הדיבידנד (שיעור הדיבידנד למניה לעומת מחיר המניה), הוא נמוך יחסית בשוק הטכנולוגי. הצורך לשמור מזומנים להתמודדות עם השוק המשתנה במהירות גורם לרוב החברות שלא לחלק את הקופה. גם אלו שכן, לא מחלקות אותו בנדיבות.

דיבידנד מסטארט-אפים? פנטזיה

תשואת הדיבידנד בסקטור הטכנולוגי בוול סטריט הסתכמה ב-0.87% נכון לרבעון הרביעי של 2010 - כך על-פי ספקית כלי הניתוח הפיננסי YCharts. זו תשואה נמוכה בהשוואה הסקטור הפיננסי (3.27%), הקמעונאי (1.32%), התשתיות (3.37%), ואחרים - לא משהו שקרן הון סיכון יכולה להסתמך עליו בחברות בעלות רווח נמוך.

בישראל, הרצון להסתפק בדיבידנד מחברות סטארט-אפ שהתבגרו, נראה כפנטזיה. גם החברות המוצלחות שסיפק ההיי-טק הישראלי בשנים האחרונות, כגון מלאנוקס, מוביל-איי או פריים-סנס, יעברו עוד תקופה ארוכה עד שיוכלו לתגמל את המשקיעים בהחזרים תקופתיים יציבים. המשקיעים מתקשים גם כך לקבל החזרים סבירים על הקרנות הממוצעות, שבהן יש 100-150 מיליון דולר, והם צריכים כסף גדול - אקזיט במאות מיליונים.

ובכל זאת, הדיבידנדים עשויים להיות המודל המועדף בקרוב. לכולם ברור שחייבים חברות גדולות - האקזיטים הבינונים של השנים האחרונות הם כורח, לא אידיאל.

בדרך להקמת החברות הגדולות של הדור הבא בהיי-טק הישראלי, ייתקלו הקרנות באופציה להשאיר את החברות תחת בעלות פרטית, להגשים את הפנטזיה, ולהסתפק בדיבידנדים. בחלק מהמקרים, זה יהיה פתרון שכולם ישמחו לאמץ.