אקוניס: "הסדרת תחום השיפוצים לא תייקר אותם - להיפך"

ח"כ אופיר אקוניס, המוביל את הסדרת תחום השיפוצים: השוק פרוץ היום לחלוטין והדבר מסוכן גם ללקוחות וגם לבעלי המקצוע עצמם"

בזמן שכולם מדברים על הכשרת כוח אדם ישראלי לענף ועל מצוקת עובדי הבניין בישראל, דווקא ענף השיפוצים הוא אחד מתחומי העבודה שמעולם לא זכה להסדרה של ממש מצד המחוקק. ולא מדובר בענף זניח: בישראל פועלים היום עשרות אלפי שיפוצניקים ברחבי הארץ, המגלגלים מדי שנה סכומי עתק של כ-12 מיליארד שקל בהיקפי הביצוע. מדובר באומדן זהיר, כאשר אומדנים זהירים פחות נוקבים בסכום כפול מכך.

לשיפוצניקים התאחדות משלהם, וייאמר לזכות מי שעומד בראשה כבר זמן רב - ערן סיב - שנושא הסדרת התחום לא יורד אצלו מסדר היום. בשבוע שעבר החליט חבר הכנסת אופיר אקוניס מהליכוד להרים את הכפפה בנושא והגיש הצעת חוק פרטית, תחת הכותרת "הצעת חוק רישום קבלנים לעבודות שיפוצים".

מטרת הצעת החוק, היא לשים סוף לחוסר הסדר בענף, לדאוג למיגור תופעת החאפרים ולקבוע כללים ברורים לעובדים בתחום. שתי סיבות נוספות להסדרת הענף הן שהמצב הנוכחי גורם למדינה איבוד הכנסה ממיסוי, בשל עבודתם של אותם חאפרים ללא חשבונית וביטוח, וכן הצורך בהגברת הפיקוח והבטיחות בעבודה. ענף הבנייה כולו, הכולל גם את תחום השיפוצים, גובה את מספר הקורבנות הגדול ביותר בתאונות עבודה, כך על פי נתוני המוסד לבטיחות וגיהות ל-2010. אקוניס מקווה שהסדרת החוק תתרום גם לנושא זה.

- מה לך ולתחום השיפוצים?

"מדובר בהצעת חוק צרכנית שמצטרפת לפעולות נוספות שעשיתי בתחום זה בעבר. לציבור הצרכנים של השיפוצים מגיע שירות מקצועי, אחראי ובטיחותי. השוק פרוץ היום לחלוטין והדבר מסוכן גם ללקוחות וגם לבעלי המקצוע עצמם".

חשוב לציין שהקריטריונים בהצעת החוק המוגשת נוגעים לשיפוצים בהיקף של עשרת אלפים שקלים ומעלה ולא לכל החלפת נורה, תליית מדף או עבודת אינסטלציה פשוטה. מכיוון שמדובר בהצעת חוק פרטית עוד נכונה לה דרך לא קצרה, שכוללת דיון בוועדת שרים לחקיקה וארבע קריאות - טרומית, ראשונה, שנייה ושלישית.

- מה צפויים להיות הקריטריונים לתעודת "קבלן שיפוצים"?

"נקיים קורס מקצועי שיכלול מקצועות כמו תורת הבנייה, בטיחות, יציבות מבנים ועוד. אנשים יצטרכו לעמוד במבחנים מקצועיים של רשם הקבלנים. תעודת ההסמכה היא שתקבע ולאו דווקא תעודת בגרות. זה יעשה את ההבדל בין המצב הקיים למצב שאליו אנחנו רוצים להגיע.

"לאחר שהחוק יעבור את כל האישורים הדרושים יהיה ניתן לאכוף אותו בקלות. כמובן שהמדינה תהיה חייבת לצאת עם מסע הסברה לציבור בדומה למה שעשתה עם ההחזר הכספי, ולהסביר שיש כאן אחריות המוטלת גם על מזמיני העבודה לבקש ולראות תעודת שיפוצניק מורשה. בסופו של דבר הרי מדובר על אנשים שנכנסים אליך הביתה. כמובן שנצטרך לדאוג למפקחים בכמות גדולה יותר ממה שיש במשרד התמ"ת היום".

- הסדרת התחום עלולה לגרור עלייה במחירי השיפוצים.

"אני לא חושב שזה יקרה. מדובר על שיפוצים בסכומים גבוהים ואני חושב שדווקא שוק מסודר ופתוח לתחרות דווקא יעשה בדיוק את ההיפך. בנוסף, אני נותן תמיד עדיפות לתוצרת כחול לבן ולעבודה ישראלית ואני חושב שההסמכה צריכה לגעת גם בעניין הזה. כשנגיע לשלבי החקיקה ננסה למצוא את הדרך להעדפה עבודה ישראלית גם בתחום הזה. זה בהחלט דבר חשוב".