חוק האכיפה המינהלית בתוקף: היכן גלגל ההצלה לחברות?

"גלובס" חושף את תוכנית האכיפה הפנימית שמציעה רשות ני"ע ככלי להגנה על החברות והמנהלים ■ הרשות: "יישום התוכנית יהווה שיקול משמעותי בהחלטה על פתיחת תהליך מינהלי"

חוק האכיפה המינהלית נכנס היום (א') לתוקף. החל מעכשיו יכולה רשות ניירות ערך להטיל קנס של 5 מיליון שקל על תאגיד, קנס של מיליון שקל על יחיד וקנס של 25 אלף שקל על יועץ השקעות, כאשר לפי החוק לא ניתן לבצע ביטוח או לקבל שיפוי על הקנסות.

החוק גם מקנה לרשות סמכות להדיח מנכ"ל מתפקידו, סמכות לשלול רישיונות ולהעביר מעיסוק - וכל זאת בהליך מינהלי מהיר מאוד.

"הפיקוח על הציות לחוק הוא חלק בלתי נפרד מתפקיד המנכ"ל, ולכן יש מקום להטיל עליו אחריות אישית", אומרת אילנה מודעי-ליפסקר, מנהלת יחידת האכיפה המינהלית ברשות ניירות ערך. אבל אין ספק כי החוק מקנה לרשות סמכויות דרקוניות, ואין פלא שהוא מפחיד מאוד את אנשי שוק ההון והמנהלים בחברות הנסחרות בבורסה.

ברשות ניירות ערך מודעים לחששות הללו, ולכן הם מציעים מעין גלגל הצלה. ביום רביעי, בכנס "ממשל תאגידי ואכיפה מינהלית" של כתב העת "תאגידים", הציגה הרשות בפעם הראשונה את גלגל ההצלה של החברות: תוכנית אכיפה פנימית וולונטרית, שאם היא תיושם היא תקנה לחברות הגנה מסוימת מפני החוק.

"תוכנית אכיפה פנימית אפקטיבית של תאגיד תגן על המנכ"ל ותהווה שיקול משמעותי בהחלטה שלנו ביחס לתאגידים על פתיחת תהליך מינהלי, שיקול בקביעת עמדת הרשות לגבי אמצעי האכיפה המתאים, ובהמלצה לפרקליטות לגבי החלטה לסגור תיק פלילי ולהעבירו לטיפול מינהלי", אמרה בכנס יעל אלמוג, יועצת בכירה ליו"ר רשות ניירות ערך וראש המחלקה הבינלאומית.

לדבריה, "זה מייצר הגנה למנכ"ל באחריות פיקוחית, והגנה לדירקטורים ומנהלים בהליך פלילי. בעתיד ישקלו הקלות נוספות כגון 'מסלול ירוק' להקטנת נטל רגולטורי".

"למנכ"ל יש אחריות פיקוחית על החברה, אך הוא יכול להתמודד עם אחריותו על-ידי קיומו של הליך פנימי - יצירת מערכת תהליכים וולונטרית בתוך חברה אותה מיישם התאגיד באופן שוטף", הרחיבה אלמוג. "תוכנית האכיפה צריכה להיות אפקטיבית. כשל בודד שקורה אינו שולל את היותה של התוכנית אפקטיבית. תלוי כמובן איזה כשל. ברור שכשל של יו"ר דירקטוריון אינו כמו כשל של עובד זוטר".

אלמוג הבהירה כי התוכנית צריכה להיות אמיתית: "נטל ההוכחה הוא של התאגיד. תרבות של ציות היא כמו אהבה, לא יודעים מה זה עד שלא חווים את זה. לא מדובר בשגר ושכח, או בתוכנית שקיימת רק על הנייר. צריכה להיות תרבות של ציות שתגיע מלמעלה, מרוח המפקד. לא רק דרישה מעובדים זוטרים".

היא הדגישה כי ברשות עדיין דנים באופי תוכנית האכיפה הפנימית, והפרטים שהוצגו על-ידה (ראו מתווה הרשות) הם בגדר כיוונים ורעיונות שנשקלים. "אנחנו לא רוצים להשתמש בממונה על תוכנית האכיפה כ'שטינקר' של הרשות. תוכנית האכיפה הפנימית נועדה לשפר את התאגיד ולמנוע בו כשלים", הבהירה.

"התנהלות של שכונה"

אז החוק נכנס כאמור לתוקפו היום, ותוך כמה שבועות ימנה שר המשפטים, יעקב נאמן, את ועדת האכיפה המינהלית. בוועדה יהיו שני הרכבים של 3 אנשים. כל הרכב יכלול נציג של רשות ניירות ערך שיכהן כיו"ר, נציג של משרד המשפטים ואיש שוק ההון. לאחר מכן תתחיל הועדה לפעול, והחוק יקרום עור וגידים.

אבל בעיני המיליה המשפטית, חוק האכיפה המינהלית הוא תקלה, וההתנגדות של עורכי הדין לחוק היא מקיר לקיר. בזה אחר זה תוקפים עורכי הדין המתמחים במגזר העסקי, את החוק ואת רשות ניירות ערך.

עו"ד פנחס רובין, שמייצג את מרבית החברות הגדולות במשק, טוען כי "מלאה הארץ רגולציה". עו"ד נוית נגב, הסנגורית של דוד אדרי מפרשת פסגות, תוקפת את הפגיעה ב"שמם הטוב של מפרי החוק". בכנס אחר, של B&D, התלהם עו"ד דוד חודק נגד רשות ניירות ערך, "שמגזימה בתקנות הרגולטוריות שלה".

אבל הבוטה מכולם היה אחד מבכירי עורכי הדין המסחריים בישראל, עו"ד אודי סול מהרצוג-פוקס-נאמן. סול תוקף את חוק האכיפה המינהלית ואת המחוקק - וממליץ לחברות דואליות לצאת מבורסת תל-אביב.

לטענתו, האיסור על ביטוח ושיפוי הקבוע בחוק (בחוק נקבע, כאמור, כי מקבלי הקנס יחויבו לשלמו מכיסם, ולא יוכלו לקבל שיפוי מחברת ביטוח או מהחברה בה הם עובדים) פוגע באופן לא מידתי בנושאי משרה. "תוכנית האכיפה הפנימית מגינה רק על המנכ"ל, אבל מה קורה עם דירקטורים, נושאי משרה ועובדים?", שאל סול.

"אני מייעץ לאנשים שצריכים להתמנות לדירקטורים לא להתמנות, ואם מונו אז להתפטר מהדירקטוריון. ההחלטה לאסור רכישת ביטוח ושיפוי תחזק את האינטרסים של בעלי שליטה, כי הם יישארו דירקטורים וכך גם אנשי שלומם כי להם יש אינטרס. אבל דירקטור חיצוני ראוי לא יישאר. מדוע שיחזיק במשרת דירקטור עם סיכון כזה עבור שכר של 60 אלף שקל בשנה, כשהקנס יכול להגיע עד מיליון שקל למקרה?", הוא שואל.

סול יצא נגד המחוקק ואמר כי "רשות ניירות ערך דווקא רצתה לתת שיפוי וביטוח, אבל אז באו שני חברי כנסת, מומחים נודעים לממשל תאגידי, כמו הרב משה גפני ואמנון כהן מש"ס, הידועה כמפלגה נורמטיבית וטהרנית, והתנגדו לכך. זו התנהלות של שכונה. כעת גם הממונה על שוק ההון רוצה לקבל סמכויות, ולהעביר חוק אכיפה מינהלית משלו. מעכשיו לכל רגולטור תהיה מיליציה משלו, קודם ייקחו את בנגזי ואחר כך את טריפולי".

סול הזכיר כי גם חברות דואליות כפופות לחוק, והמליץ להן לעזוב את המסחר בתל-אביב כיוון שאין סיבה שיוטל עליהם דין כפול.