כאוס בלוב: "תוך שבועיים - מחסור במזון, שתייה ותרופות"

מסתמנים שיבושים ביבוא, בהיצע המזון הטרי ובייצור המקומי במזרח לוב ■ המחירים טיפסו בעשרות אחוזים ■ גם הנפט לא עוצר: עלה ל-99 דולר לחבית

מזרח לוב, הנמצאת בשליטת המורדים, תתחיל לסבול ממחסור חמור במזון ובתרופות תוך שלושה שבועות. כך העריך היום (ב') מתנדב בתחום בריאות הציבור.

מזרח לוב עברה לשליטת המתקוממים נגד שליט המדינה מועמר קדאפי, שמסרב לפרוש למרות פעולות המחאה הגוברות בעיר הבירה טריפולי, שנמצאת במערב המדינה. התסיסה משבשת את היבוא, את היצע המזון הטרי המקומי ואת הייצור המקומי, אמרו תושבים בעיר בנגאזי. חנויות ומפעלים רבים נותרו סגורים לאחר שהעיר עברה לשליטת המורדים לפני שבוע.

"יהיה לנו מחסור חמור במזון, בשתייה, בתרופות ובציוד רפואי תוך שבועיים - שלושה. אנחנו זקוקים לסיוע חיצוני", אמר חליפה אל-פאיטורי, מתנדב מוסמך בתחום בריאות הציבור והרוקחות. הוא סיפר כי לפני חמישה ימים הוא ערך במזרח לוב, יחד עם אחיות, רופאים ואנשי מקצוע אחרים, בדיקה של היצע המזון והאספקה הרפואית.

לא ברור עד כמה שובשו הייצור ונתיבי האספקה. נמל בנגאזי והגבול היבשתי בין לוב למצרים פתוחים. בחנויות שנותרו פתוחות יש מלאי גדול של שימורים ומוצרים אחרים בעלי חיי מדף ארוכים, אך יש מחסור במזון טרי.

אלפי עובדים ממצרים, נפאל, בנגלדש ומדינות אחרות, שהועסקו ברשתות אספקת המזון, כגון גידול ירקות ואפיית לחם, נמלטו מהמדינה, והדבר עשוי להסביר את המחסור.

בבנגאזי שוררת דאגה גוברת לגבי אספקת המזון, וחלק מהתושבים מתלוננים כי אינם מוצאים לחם ומוצרים אחרים. "אני מתקשה למצוא מוצרים בסיסיים למשפחתי. המחירים זינקו בעשרות אחוזים", אמר איימן אחמד בן החמישים, שעובד כמלצר במסעדה.

סוכריות לנהגים

אבל יש גם אירועים שמחים: חיילים לובים שערקו לשורות המורדים נגד קדאפי סימנו באצבעותיהם את סימן הניצחון וחילקו סוכריות ושתייה לנהגים שנסעו לאורך החוף המזרחי, כאשר הם חגגו את שליטתם על האזור הזה של לוב.

"קדאפי מחוסל", אמר מוחמד סונוס, חייל בן 35 בתחנת גבול. "הוא כבר לא נשיא. אנחנו הצבא, ואנחנו עם העם".

קדאפי נשבע להיאבק עד טיפת הדם האחרונה בהתקוממות נגד משטרו שצבר 41 שנות ותק, אך ביחד עם עריקת חייליו ודיפלומטים לובים ברחבי העולם אל מחנה מתנגדיו, הוא איבד את השליטה באזור המזרחי עתיר הנפט של לוב.

בעיר בנגאזי במזרח המדינה מינתה אתמול האופוזיציה את שר המשפטים לשעבר מוסטפה עבדול ג'אליל לראש ממשלת מעבר. לא היה ברור מהן סמכויות הממשלה ומאיזו תמיכה היא נהנית.

שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, אמר אתמול בראיון לבי.בי.סי ש"העם הלובי התקומם נגד הקולונל קדאפי. לוב היא מדינה ששוקעת למלחמת אזרחים עם תמונות מזוויעות של רצח מפגינים, של ממשלה שפתחה במלחמה נגד העם שלה".

על הכבישים בין הגבול המצרי לעיר בנגאזי נראו ביום ו' שעבר מורדים בקדאפי עם רובי סער, חלקם חיילים לשעבר שלבשו עדיין את מדיהם, כשהם עוצרים כלי רכב ומחפשים אחרי תומכים במנהיג הלובי.

בבנגאזי ובערים נוספות במזרח המדינה, ביניהן טוברוק, אל ביידה ומיסרטה, הונפו מעל בנייני ציבור דגלים בצבעי אדום, שחור וירוק של עצמאות לוב מהתקופה שלפני משטר קדאפי.

"אנחנו מוכנים למות למען לוב, אנחנו כבר לא פוחדים", אמר פתחי חליפה, בן 42, שוטר שחגג את השחרור מקדאפי בעיר טוברוק. לדבריו, "חייליו של קדאפי יכולים לתקוף אותנו, הוא יכול לעשות כל דבר. אי אפשר לדעת מה הוא הולך לעשות".

הנפט מטפס

בתוך כך, מחירי הנפט חזרו היום לעלות, על רקע האי-יציבות המתמשכת בלוב וההפגנות החדשות בעומאן, שהציתו מחדש את החששות בנוגע לאספקה מהמזרח התיכון. מפגינים עומאנים שתבעו רפורמות פוליטיות חסמו היום כבישים שמובילים לנמל יצוא ראשי ולבית זיקוק. מניין ההרוגים בהתנגשויות עם המשטרה בעומאן עלה לשישה. עם זאת, יצוא הנפט של עומאן לא נפגע במהומות.

ההתקוממות נגד קדאפי הפחיתה שלושה רבעים מיצוא הנפט של לוב, והניעה את סעודיה להיכנס לתמונה ולהגדיל את תפוקת הנפט שלה בשיעור דומה.

אך מחירי הנפט התחזקו היום. נפט ברנט בריטי נסחר בעלייה של 1.2% ל-113.56 דולר לחבית, ומחיר נפט אמריקני עלה בשיעור זהה אל מעל 99 דולר לחבית.

"יש איום מתמשך שהעימותים יתרחבו באזור שמפיק כמות גדולה מהנפט העולמי", אמר בן ווסטמור, כלכלן סחורות בנשיונל אוסטרליה בנק. "יש כבר אפקט הידבקות חזק", הוא הוסיף.

התרחיש הפסימי ביותר יהיה פגיעה ביצוא של סעודיה, שמחזיקה בעודף יכולת ההפקה הגדול בעולם. ללא היכולת הזו אין מפיקה שיכולה למלא את החלל שמותירה מדינה כמו לוב.