גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במה חדשה לפוליטיקה היפנית

מצעד הלייקים הבינ"ל: צבא הפיליפינים מנסה להסתתר מפייסבוק, NBC משחדת גולשים

הפוליטיקה עוברת לרשת

מקומן של הרשתות החברתיות במרחב הציבורי-פוליטי מעורר לא פעם וויכוח ער, בין המצדדים במדיה זו ככלי תקשורתי לכל דבר ועניין, ובין המתנגדים שמציינים את מוגבלות המדיה החברתית.

דיון ברוח זו מתקיים בימים אלה ביפן במסגרת יריבות ארוכת ימים בין מושל מחוז אוסקה, טורו השימוטו, ובין ראש עיריית אוסקה, קוניו היראמטצו. המושל השימוטו מנסה לקדם רפורמה, שמטרתה שינוי ארגוני של מבני הערים באזור. היוזמה נתקלה בהתנגדותו של ראש עיריית אוסקה, שתמיכתו הכרחית לביצוע התוכנית.

לא מדובר בוויכוח פוליטי חריג, אך הפלטפורמה בה משתמש השימוטו במטרה לקעקע את התנגדותו של יריבו מעוררת דיון ציבורי נרחב שחורג מהשפעת רפורמה זו או אחרת. השימוטו, שבחר להשתמש בטוויטר ככלי מרכזי לניהול הוויכוח עם היראמטצו, העלה השבוע ציוץ הקורא לראש העירייה להעלות את התנגדותו לרפורמה ברשתות החברתיות.

היראמטצו מיהר להביע את התנגדותו לשימוש בטוויטר ככלי לניהול דיון פוליטי, וזכה בתמורה לביקורות ממתנגדיו הטוענים כי אין זו אלא התחמקות מקיום דיון ציבורי ומקיף בנושא.

הוויכוח סביב השימוש בטוויטר מעלה תהיות בנוגע לתפקידן של הרשתות החברתיות במערכת הפוליטית. השימוטו ותומכיו טוענים כי מדובר בכלי תקשורת לגיטימי, בדומה לכלי התקשורת המסורתיים, כמו הטלוויזיה והרדיו. על כן ניתן, ואף רצוי, לנהל דיון ציבורי בכלים אלה.

מנגד, טענתו המרכזית של היראמטצו מדגישה את מוגבלות הרשתות החברתיות, ובמקרה זה - הגבלת התווים של טוויטר. לדבריהם, לא ניתן להעביר טיעונים מורכבים תחת מגבלה זו, ולכן הדיון נידון מראש לשטחיות ופופוליזם.

בהקשר זה יש לציין כי רשתות המיקרו-בלוג, כמו טוויטר, תופסות נתח מרכזי ביפן, בשעה שפייסבוק, המאפשרת העלאת תכנים ארוכים יותר, איננה מצליחה לסחוף את ההמונים.

למרות טענותיו של היראמטצו, לא ניתן להתעלם מחלקן של הרשתות החברתיות בדיון הפוליטי. מלבד השימוש הנרחב במדיה החברתית בתקופות קמפיינים, מדובר בכלי בו נעזרים נבחרי ציבור רבים ליצירת קשר בלתי אמצעי עם ציבור הבוחרים.

מכאן שהשימוש ברשתות מצטייר כצעד טבעי, המחליף את ימי חוגי הבית והסיורים בשווקים ובמפעלים, כאשר טענות בדבר רדידות הדיון נשמעות גם כנגד השימוש בתקשורת המסורתית, המציגה את המציאות הפוליטית הסבוכה בצורה פשוטה וסכמטית.

עם זאת, למרות שאין עוררין על תרומתן לקשר עם הבוחרים, נדמה כי הרשתות עדיין אינן בשלות לתפקד כזירה המרכזית לקיום דיונים פוליטיים. קיים הבדל בין השימוש ברשתות החברתיות ככלי לשמירת קשר ישיר עם הבוחרים, ובין הפיכת הטוויטר לזירה בה מתקיים ויכוח מדיני בין הפוליטיקאים.

בקרוב אצלנו? למרות שבתקופה האחרונה ניתן לראות נוכחות נרחבת יותר של פוליטיקאים ישראליים ברשתות החברתיות, השימוש במדיה זו רחוק מלממש את הפוטנציאל הטמון בו. הרשת לפי רוב איננה משמשת בישראל כאמצעי לשמירה על קשר עם הבוחרים, ובוודאי שלא כזירה לקיום דיונים פוליטיים.

איתי יפן

משבר צבאי בפייסבוק

הנהגת צבא הפיליפינים נאלצת להתמודד עם משבר שמקורו ברשתות החברתיות. זאת, לאחר שהופץ בפייסבוק סרטון המתעד חיילים פיליפיניים מתעללים באזרחים לא חמושים.

הסרטון מעורר סערה ברחבי מדינה, ומופץ בין הגולשים ברשתות החברתיות, המביעים זעזוע מהתמונות הקשות וקוראים לחקירה נרחבת של שימוש מופרז בכוח מצד הצבא.

הסרטון, שהועלה על-ידי אלמוני לפייסבוק (ניסיונותיהם של הצבא והתקשורת למצוא את מקורו וזהותו האמיתית העלו חרס), מעורר דיון סביב התנהלות הצבא, דיון החורג מגבולותיו של תיעוד זה.

תחילה, הצבא ניסה להסתיר את הפרשה ולהתנער מהמקרה, אך ככל שאזרחים רבים יותר נחשפו לסרטון - כך מצא עצמו הצבא חסר אונים מול יכולת ההפצה של הרשת החברתית. עם הפצת הסרטון, הפרשה זכתה לסיקור נרחב גם בכלי התקשורת המסורתיים, שהעלימו עין עד כה מחרושת השמועות על פרשיות התעללות באזרחים.

העניין הרב שנוצר ברשת הכריח את רשתות הטלוויזיה והעיתונים לסקר את הפרשה ולהעלות שאלות נוקבות להנהגת הצבא אודות המקרה, שהגיע לכותרות בזכות הרשתות החברתיות.

הביקורת אותה נאלץ הצבא להדוף אינה ייחודית לפיליפינים. הרשתות החברתיות מאיימות להפוך את החשאיות הצבאית לנחלת העבר, כאשר כל חייל או אזרח עם גישה לטלפון סלולרי מסוגל ליצור משבר תדמיתי וציבורי חמור (כדוגמת פרשת וויקיליקס, שהחלה עם הדלפת מסמכים מסווגים על-ידי הטוראי האמריקני בראדלי מאנינג).

כיוון שלכל אדם ברשתות החברתיות יש יכולת להפיץ מסרים באופן בלתי מוגבל (לפחות תיאורטית), מערכות סגורות דוגמת הצבא מתקשות לשמור על איפול תקשורתי. השינויים הטכנולוגיים מאפשרים כיום הפצה נרחבת של תכנים חסויים ללא כל קושי.

עם זאת, אותה היכולת מבטיחה בקרה על התנהלות הצבא, כאשר החשאיות נותרת מאחור, שריד לעידן טרום המדיה החברתית.

בקרוב אצלנו? אמנם קיים פער בין פרשיית ההתעללות בפיליפינים, אך גם צה"ל חווה על בשרו משברים שנבעו מתפוצת המידע ברשתות החברתיות. החל ממבצעים שבוטלו בעקבות מידע שהעלו חיילים לפייסבוק, דרך שיר המקפלות בסמטאות חברון, ועד עדן אברג'יל, שהעלתה תמונות שלה מחייכת לצד עצירים פלסטינים כפותים.

איתי פיליפינים

הקרב על ה"לייק" של הגולש

בזמן שצבא הפיליפינים מנסה למזער את החשיפה לסרטון, חברות מסחריות מתמודדות עם קשיים הפוכים. רשת הטלוויזיה האמריקנית NBC משיקה סדרת ריאליטי חדשה, במסגרתה יתמודדו מסעדות על התואר המסעדה הטובה בארצות-הברית.

הרשת הפיקה קדימון לסדרה החדשה, ומצאה את עצמה מתמודדת עם הקושי להפיץ את הסרטון ולהבטיח שגולשים רבים ככל האפשר יצפו בו במלואו. רשת הטלוויזיה הקימה עמוד פייסבוק לסדרה, בו קיימת אפליקציה שמטרתה אחת: להבטיח חשיפה לתכנים ולקדימון בפרט.

האפליקציה מפיקה קופון הנחה ברשת מסעדות מקסיקניות לכל גולש שיצפה בסרטון, וכך מבטיחה, מלבד הפצה מקסימלית, גם צפייה מלאה בסרטון (על מנת לקבל את ההנחה, יש לצפות בסרטון מתחילתו ועד סופו).

האפליקציה ממחישה את אחת הבעיות המרכזיות אותן חוות חברות מסחריות ברשתות החברתיות - הצפת מידע. בשנה האחרונה, עם התחזקות פייסבוק והפיכתו לכלי שיווקי מקובל, הקרב על תשומת-לבו של הגולש החריף. האינפלציה בחברות הנמצאות בפייסבוק מכריחות את החברות להמציא את עצמן מחדש על מנת לזכות ולהגיע לדף העדכונים של הגולש, ולא להידחק לשוליים.

אם בעבר די היה בהצטרפות לעמוד (לחיצה על "לייק") כדי לוודא חשיפה לתכנים, ריבוי החברים והחברות מאלצות את המשווקים למצוא פתרון שיבטיח חשיפה מקסימלית. במקרה זה בחרה רשת הטלוויזיה לשחד את הגולשים על מנת שיצפו בסרטון במלואו, במקום להשקיע בקדימון מעניין שדי בתוכנו.

חברות ומותגים רבים משתמשים בעיקרון דומה אך כיוון שמדובר ביצרנית תוכן, הצעד עלול לפגוע במאמצי קידום הסדרה החדשה. הרעיון העומד בבסיס האפליקציה משדר לגולשים שהחברה איננה בטוחה דיה בתכנים אותם היא מפיקה, ולכן נאלצת להשקיע בהנחות המותנות בצפייה מלאה.

נדמה כי החברה בחרה להתמקד במספר הגולשים, במקום להתייחס למהות.

איתי מסעדה

הכותב הוא מנכ"ל בן-חורין ואלכסנדרוביץ' אסטרטגיה ותקשורת, אשר משלבת בפעילותה גם קמפיינים דיגיטליים ללקוחותיה.

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בריאיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

"לא יודעת אם יהיה לי כסף לשלם שכירות": 4 משפחות מפונות מספרות על החיים שהשתנו

שבעה חודשים חלפו מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", כ־24 אלף איש עדיין חיים במלונות, וכ־48 אלף בדירות זמניות ● ​גלובס עם ארבע משפחות מפונות מהצפון והדרום, שנתלשו מהבית, ממקומות העבודה וממוסדות החינוך

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

עשרות ק"מ מהגבול: כטב"ם חיזבאללה התפוצץ ליד צומת גולני

שעות אחרי המטח הכבד למירון שכלל כ-60 רקטות, חיזבאללה טען: ביצענו שיגורים לעבר בסיס בגליל התחתון • קצין צנחנים נפצע קשה ו-2 בינוני בלחימה ברצועת עזה • אלעד פינגרהוט הוא האזרח שנהרג אתמול במתקפה בגבול הצפון, נקבע מותו של לירון יצחק שנפצע אנושות מפצמ"ר שלשום בעזה • התרעה הופעלה בשדרות בפעם ה-3 היום  • עדכונים שוטפים

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

נועם גרייף. מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה לפי שווי של כ- 1.6 מיליארד שקל

החברה הנפיקה 20% מהמניות וגייסה כ-313 מיליון שקל ● לחברה צבר הזמנות של כ-11 אלף דירות ● מתחילת השנה, זוהי חברת הנדל"ן השנייה שהונפקה ויש עוד מספר חברות בדרך

 

 

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה, שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה ייהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.8% לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו"ל ועלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בתל אביב ● לידר שוקי הון: "לאור אי-הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטת הריבית הקרובה"

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

בלגיה והולנד בחרם אקדמי על ישראל, ותוכנית המיליארדים בסכנה

שורת אוניברסיטאות בבלגיה ובהולנד הודיעו על ניתוק קשרים עם מוסדות ישראלים ● במוקד: הסכם המו"פ "הורייזן" של האיחוד האירופי, שנחשב למנוע צמיחה לאקדמיה ולתעשייה הישראלית

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך

בניין חברת סלקום / צילום: עינת לברון

לאחר שהשליטה בסלקום החליפה ידיים: האם העלאת מחירים בדרך?

קבוצה בראשות קרן פורטיסימו של יובל כהן השלימה את רכישת מניות דסק"ש בסלקום ב-936 מיליון שקל ● מאז נחתם מזכר ההבנות בדצמבר זינקה מניית סלקום ב-26%

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

גל בר דעה / צילום: כדיה לוי

שנה אחרי שעבר למה שהיה בית ישראכרט: וואן זירו מחפש שוכר למשרדים שבבעלותו

במשך חודשים ארוכים היו חלק מהמשרדים ברחוב עמינדב בתל אביב ריקים וכעת מחפשים בבנק שוכר • זאת לאחר שוואן זירו עצמו כבר עבר לפני כשנה למשרדים אותם הוא שוכר ברחוב בית עובד • בדוחות הכספיים ציין וואן זירו כי רשם ירידת ערך של 5.2 מיליון שקל בגין השטחים שלא הושכרו עד עתה

ציון פרץ / צילום: יח''צ

עוד עזיבה משמעותית ב"ידיעות אחרונות": מנכ"ל הקבוצה ציון פרץ פורש

בשבועות הקרובים פרץ יסיים את תפקידו ויעבור לכהן כיו"ר חברת בר הפצה ● ענבל סימנטוב-חביב, המשנה למנכ"ל, תקודם למנכ"לית קבוצת "ידיעות אחרונות" במקומו

סניף של שופרסל דיל. בעיגול: רני רהב / צילומים: טלי בוגדנובסקי, שלומי יוסף

אחרי 25 שנה: שופרסל ורני רהב נפרדים

במסגרת רה-ארגון שעוברת שופרסל אחרי כניסתם של האחים אמיר, החליטה הנהלת החברה להיפרד מהדובר שליווה אותה למעלה משני עשורים ● את רהב תחליף ענת פרידמן, שבעבר עבדה במשרדו ● רהב: "זכותם המלאה של בעלים להחליף דובר, משום שדוברות זו משרת אמון"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה מקדמת שינוי דרמטי בשעות המסחר. הפרטים המלאים

הבוקר מפרסמת הבורסה קול קורא לציבור, כדי לשמוע את הערותיו, לבחינה של אחת משתי חלופות להוספת יום שישי כיום מסחר ● המשמעות היא הפיכתה של הבורסה לאחת הבורסות עם הכי הרבה ימי מסחר פעילים בעולם ● "היעדר מסחר בתל אביב ביום שישי מרתיע כניסת משקיעים גלובליים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock, נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), תמר מצפי

האינפלציה מרימה ראש: הסעיף שבו מסתתרת הדרמה הגדולה ומה יקרה לשקל?

מדד אפריל הפתיע בפעם השלישית ברצף עם קצב שנתי של 2.8%, הרבה מעל התחזיות המוקדמות ● סעיף אחד בלט לרעה במיוחד, בנק ישראל כנראה לא יוריד את הריבית בקרוב, ומה חושבים האנליסטים? ● שש הערות

דן פרנס, מנכ''ל קרסו נדל''ן / צילום: לני בן בשט

אולמי התצוגה והשירות של קרסו בת"א ייהרסו, ובמקומם ייבנו שלושה מגדלים

הוועדה המקומית לתכנון ובניה ת"א אישרה את תוכנית מתחם ריב"ל קרסו שמקדמת קרסו נדל"ן ● אושרה להפקדה תוכנית לבניית 5,800 דירות חדשות בעיר אופקים, בשכונת אפיקי נחל ● וגם: אחרי 30 שנים של המתנה, אושרה תוכנית לקרקע פרטית גדולה בצמוד לתל השומר ● חדשות הנדל"ן

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)" אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"

שופטי העליון דוד מינץ, יעל וילנר ויצחק עמית. הסכימו פה אחד בפסיקה / צילומים: רפי קוץ, דוברות הרשות השופטת

הפסיקה שמטלטלת את מוסד "הידועים בציבור": ההשלכות והמשמעות

לאחרונה קבע העליון כי בני זוג שחיו יחד שנה וחצי ותכננו להתחתן אינם ידועים בציבור ● מומחים לדיני משפחה מזהירים משינוי התייחסות מצד מוסדות פיננסיים ומסבירים כיצד יש להיערך

יירוטים של כיפת ברזל / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

חיזבאללה: שיגרנו יותר מ-60 קטיושות לעבר הגולן; צבע אדום בעוטף עזה

אזעקות בלתי פוסקות לגולן ולגליל ● פיגוע דקירה סמוך ליצהר - מצוד אחר המחבל ● סרן רועי בית יעקב, סמ"ר גילעד אריה בוים, סמל דניאל חמו, סמל אילן כהן וסמ"ר בצלאל דוד שעשוע נפלו בצפון הרצועה; תחקיר ראשוני: שני טנקים ירו לעבר מבנה שבו שהו הלוחמים •  פיקוד המרכז האמריקני עדכן כי הסתיים קיבוע המזח הזמני מול חופי עזה ● עדכונים בולטים