שלישיית הפרס: המועמדים לפרס גוטסדינר יציגו במוזיאון ת"א

שחר יהלום, יאן טיכי ודור גז - תערוכות יחיד במוזיאון ת"א בעלות אופי קודר ואפוקליפטי

בסוף השבוע תיפתח במוזיאון תל-אביב תערוכת המועמדים לפרס קרן גוטסדינר לאמן ישראלי צעיר. האמנים דור גז, יאן טיכי ושחר יהלום יציגו כל אחד תערוכת יחיד קטנה, שאצרה אלן גינתון. ההכרזה על הזוכה תתקיים ב-18 במאי.

פרס גוטסדינר מוענק מאז 1995 ונחשב למוצלח במיוחד בזיהוי וסימון הכשרונות הבולטים בדור הצעיר של האמנות הישראלית (עד גיל 40). בין זוכיו בעבר ניתן למנות את אוהד מרומי, יהודית סספורטס, עדי נס, מירי סגל, אחלאם שיבלי, נלי אגסי, סיגלית לנדאו, שרון יערי, יעל ברתנא, טליה קינן, ארז ישראלי, נירה פרג ועוד.

בעשור הראשון לקיומו היה הזוכה בפרס מציג תערוכת יחיד במוזיאון ואילו בשנים האחרונות מתקיים שלב המיון האחרון בין שלושה מועמדים, המציגים כל אחד תערוכה. הזוכה מבין שלושת הפינליסטים נבחר על ידי שופט חיצוני - בדרך כלל אוצר ממוזיאון חשוב בחו"ל. זאת, במתכונת דומה לפרס טרנר הבריטי. כתוצאה מכך נחשף הקהל ליותר תערוכות של אמנים צעירים ומבטיחים, גם אם רק אחד מהם יזכה לבסוף בפרס, העומד על 10 אלף דולר.

באחרונה נמסר, כי בשנה הבאה יוקפא הפרס לצורך בחינה מחודשת של מתכונתו. מידע זה מצטרף להקפאת פרס אנדי לאומנויות חדשות, ויש בכך כדי להעיד על מצבן השברירי של התרומות לפרסי אמנות בעקבות המשבר הכלכלי של השנים האחרונות. עם זאת, מאנשי פרס גוטסדינר נמסר כי אין כוונה להפסיק את מתן הפרס אלא רק לבחון את המתכונת הנכונה ולעדכנו.

שלוש התערוכות שיציגו מועמדי הפרס השנה הן "מטעי האומה" של דור גז, העוסק בחברה חקלאית ממשלתית שפעלה בשנות ה-50 כזרוע של המפעל הציוני, ותפקידה היה להחזיק בסדרת עבודות צילום, וידיאו וסריקות מארכיונים, מתמקדת התערוכה במפעל הייעור ישראל וקושרת אתוסים היסטוריים עם סיפורים אישיים.

יאן טיכי יציג "מיצב מס' 13", וכדרכו הוא עוסק בדיאלקטיקה של החושך והאור מעין מטאפורה ל"טובים ורעים" עם רמיזות פוליטיות ואפוקליפטיות. טיכי מציב את הצופים במצבים גבוליים, המאתגרים מבחינה חברתית, פוליטית וחושית. הוא משתמש בכלים של וידאו ואדריכלות בזעיר אנפין ויוצר חללי מציאות סימליים אך כאלה שרומזים על מקומות קיימים - כמו הכור בדימונה שהעסיק אותו בעבודות מוקדמות יותר.

"ארץ הפטל", המיצב הפיסולי של שחר יהלום, נרקם במשך שנים אחדות, מאז התגלתה לה באקראי באינטרנט תמונת ההרס של הכיפה הגדולה של קתדרלת סנט ג'יימס בסיאטל. הכיפה קרסה ב-2 בפברואר 1916, לאחר שהצטברו עליה 15 טונות שלג. בהקבלה למבנה האדריכלי-הדתי שקרס בקטסטרופה של הטבע, המיצב האפוקליפטי של יהלום ישתרע בין צירי גובה ורוחב; בין בריכת דיו הממוקמת על הרצפה, ובין שרטוט כמו אסטרונומי על תקרת הגלריה.

יהלום, 30, בת קיבוץ עין דור, למדה במדרשה לאמנות בית ברל, חיה ועובדת בתל אביב.

מוזיאון תל-אביב לאמנות, שד' שאול המלך 28, הפתיחה: יום שישי, 4.3.11