איך הפכו כלי הקרמיקה הישראליים לפריטי אספנות ששווים אלפי שקלים תעשייה הקרמיקה הישראלית הייתה תעשייה מפוארת שצמחה בשנות השלושים, הגיעה לשיאה בשנות החמישים אך התרסקה בסוף שנות האלפיים • בשנים האחרונות עולה עניין מחודש בכלי הפורצלן שמסמלים את תור הזהב הישראלי ששווים הרבה מאוד כסף • אז מאיפה מגיע כל ההייפ?
על הסרטים הצהובים וההופעות שלהם בתרבות הפופולרית הסרט הצהוב הפך לסמל החטופים הישראלים ומציין תקווה וציפייה לשובם • הסרט הופיע בתרבות כבר במאה ה-17, אז הוא סימל בקרב אזהרה לאויב • במאה ה-20 קיבל את משמעותו המודרנית כאשר נשים קשרו בשערן סרט צהוב המסמל את הציפייה לשובו של אהובן מהקרב
האם תושב הנגב מקבל רק שליש מתקציב התרבות של תושב תל אביב? מה פערי התקצוב בתרבות בין המרכז לדרום? התמונה מורכבת ממה שנראה • המשרוקית של גלובס
בין תקיעת השופר לצלצול הפעמון: הקשר בין מנהגים יהודיים לריטואלים זן בודהיסטיים ישנן זיקות מפתיעות בין ריטואלים יהודיים לריטואלים זן בודהיסטיים שקשה למצוא להן הסבר המניח את הדעת • לכבוד השנה החדשה מאזינים בריכוז במקדש הבודהיסטי לצלצולי הפעמון וכך נטהרים מהחטאים מה שמהדהד את תקיעת השופר היהודית • ומה בין חדר התה לסוכה היהודית?
מת'יו פרי, כוכב הסדרה "חברים", מת במפתיע בגיל 54 על פי הדיווח ב-TMZ האמריקני, השחקן ההוליוודי בן ה-54 טבע בג'קוזי בביתו שבלוס אנג'לס - לאחר שככל הנראה לקה בדום לב • עוד נמסר כי לא נמצאו בסביבתו סמים, ולא עולה חשד לעבירה פלילית • פרי שיחק במשך 10 עונות את צ'נדלר בינג בסדרה הקומית "חברים" - שזכתה להצלחה מסחררת ברחבי העולם
אז איך אומרים, ביצה או בצה? המהפך הדיגיטלי של האקדמיה ללשון לאקדמיה ללשון העברית יש מאות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות ובחודש החולף תכניה זכו ליותר מ-1.5 מיליון צפיות • הנוכחות במרחב המודרני מעצימה את המתח בין שמרנות להתחדשות שקיים בשפה, בדיוני האקדמיה ובציבוריות הישראלית • הכירו את ארבעת האנשים שעומדים מאחורי ההצלחה
לראשונה, מוזיאון ישראל בירושלים מתברג לרשימת 100 המותגים קטגוריה חדשה במדד המותגים של גלובס: מוסדות תרבות • למרות שורת אתגרים, מוזיאון ישראל בירושלים זוכה לדירוג הגבוה ביותר ועוקף את מתחריו התל אביביים
הלקח הכלכלי שאפשר ללמוד מאחת הפרשות העגומות בתורה בפרשת כִּי תִשָּׂא משה יורד מהר סיני עם לוחות ומגלה שעם ישראל עובד את עגל הזהב • בגלל שמשה התעכב על ההר, הציבור היה קצר-רוח והיה נכון לשלם מחיר יקר רק כדי להימנע מאי הוודאות • מי שמשקיע בסטארטאפים המושתתים על טכנולוגיות חדשות, מתמודד עם חוסר ודאות • בתחום זה, אורך רוח הוא אחד הכלים החשובים להשגת תוצאות יוצאות דופן
מיהי הפילוסופית שניבאה לפני 50 שנה את נזקי תרבות הסלפי? הפילוסופית היהודיה-אמריקאית סוזן סונטג היתה מהקולות הבולטים בשיח התרבותי בארה"ב בחצי השני של המאה העשרים • היא כתבה רומנים ומסות על תרבות, תקשורת, זכויות אדם ומיעוטים, ביימה מחזות, יצרה סרטים וכפעילה פוליטית נסעה לאזורי עימות בעולם • באחד הספרים הידועים שלה כתבה על ההשפעות השליליות של התיעוד העצמי והזהירה כי "הפניית המצלמות לשימושים נרקיסיסטיים יולידו דימויים משונים של עצמנו"
שבע הערות על הסופר האמריקאי ויליאם בורוז, לציון 25 שנה למותו ויליאם בורוז הוא מהסופרים הקיצוניים שידעה אמריקה: מכור לסמים קשים, הומו שחי לפרקים עם נשים, בעל נטיות עברייניות וחובב רובים • הוא הרג בשוגג את זוגתו במהלך "משחק וילהלם טל", שהשניים שיחקו בעודם בגילופין • ספריו החתרניים, השפיעו על תנועת הביטניקים ועל דורות של מוזיקאים, מבוב דילן והרולינג סטונס דרך דייוויד בואי ועד אר.אי.אם וקורט קוביין, שראו בו את הסנדק של הרוקנרול
"בלי אמנות אין כלכלה": איך להפוך את ענף התרבות למנוע צמיחה מנהלים ויוצרים בכירים דנו בוועידת גלובס באתגרי הענף וקראו לממשלה להגדיל את תקציבי התרבות, לתכנן מחדש את חלוקת המשאבים ולעודד השקעות פרטיות בתחום • ולפני הכול: להכיר בחשיבות מקצועות היצירה, התרבות והאמנות
ליסה פרץ ובני ציפר בשיחה פומבית נדירה: "אני מחפשת את הנקי והענייני", "נמאס כבר מהאג'נדות" עורכת מוסף התרבות החדש של גלובס ועורך הספרות והתרבות של הארץ שוחחו אמש באירוע השקת המוסף • בשיחה נדירה, כנה ומצחיקה על עריכת תרבות בישראל סיפרה פרץ על המטרות של המוסף החדש: "אני לומדת שפה, לא נתבייש לדבר על כסף", וציפר הודה: "אני מקנא בך על האפשרות לעשות משהו חדש"
אלונה בר און בהשקת מוסף התרבות של גלובס: "נשים במרכז את הקורא, ניתן דגש לתוכן על-זמני" אלונה בר און, מו"לית גלובס, פתחה את ערב ההשקה של מוסף התרבות החדש של גלובס בעריכת ליסה פרץ שהתקיים במוזיאון ארץ ישראל • בר און דיברה על הצורך בהחזרת האמון בעיתונות, על המשמעות של הוספת מוסף התרבות, והסבירה כי הנושאים שיטופלו הם בעלי "אופי על-זמני", נועדו לתת מענה לניו ג'ורנליזם ובבסיסם מידע ולא דעה
כלכלה, תרבות והעיתונות שאחרי הניו־ג'ורנליזם אין כלכלה בלי תרבות, כפי שאין קמח בלי תורה: גלובס משיק מחר מוסף תרבות שבועי חדש שיופץ עם עיתון סוף השבוע
תרבות ההשתקה הפרוגרסיבית הורגת את אמריקה הליברלית העולם האקדמי ותעשיית הבידור בארה"ב הפכו למעוז הפוליטיקלי קורקט • מקומות שבהם כולם נזהרים ממילה לא נכונה שתקבור את הקריירה שלהם, או מתרחקים מכל אדם שאמר מתישהו מילה לא נכונה בחצי המאה האחרונה • כששני אנשי תעשייה נפגשים, מצופה מהם להתחנף זה לזה ולהתחבק ארוכות, גם אם הם שונאים האחד את משנהו • זה לא יכול להימשך יותר
דווקא כן, יש הצדקה ועוד איך לכך שהמדינה תממן תרבות סרטים וסדרות טלוויזיה ישראליות אינם אליטיסטיים אלא מציגים מגוון מדהים, מביאים את קולה של הפריפריה, של יוצרים חילונים, חרדים ודתיים, יהודים וערבים, מזרחים ואשכנזים - וכל זה מתאפשר בזכות מימון והתערבות רגולטורית של המדינה, כפי שהדבר נעשה בכל מדינה מתוקנת • תגובה לטורו של ד"ר שגיא ברמק
אין הצדקה לכך שמשלם המסים יסבסד תרבות המדינה איננה אמצעי לסבסוד התחביבים שלנו, ומשלמי המסים אינם צריכים לתמוך ביצירות תרבות שבהם אינם מעוניינים
תוכנית האמנים של משרד התרבות: מעט מדי, מאוחר מדי, מחורר מדי הרפורמה בהעסקת אומנים מלאה בחורים ורחוקה מלפתור את הסוגיה • במקום להראות למוסדות התרבות מקל, המדינה מנסה לפתות אותם בגזר • גם אחרי ההכרזות על שינוי היסטורי, רוב האומנים יישארו מאחור
פתיחת עולם התרבות: תפוסת הקהל בהופעות ובמגרשי הספורט גדלה שר הבריאות אדלשטיין ושר התרבות טרופר סיכמו על מתווה חדש לפתיחת עולם התרבות, שמגדיל את כמות האנשים שיכולים להיכנס לאולמות • בנוסף הותר לקיים הופעות בעמידה
התרבות חוזרת: עם מגבלות ועם הופעות מעטות שהפכו לסולד אאוט כל הכרטיסים לאביב גפן השבוע אזלו, וכך גם הופעות מרץ בזאפה - המועדון היחיד שהצליח בינתיים להתארגן בהתאם להגבלות משרד הבריאות • גם תיאטרון חיפה ותיאטרון החאן פתחו, והכרטיסים נחטפים • אפשר להתנחם במוזיאונים