אייל גבאי מאיים על שותפות "תמר" שלא להעלות מחיר הגז

מנכ"ל משרד רה"מ רמז כי במידה ושותפות "תמר" ידרשו מחברת החשמל ומהחברה לישראל העלאה במחיר הגז - הנושא יועבר לממונה על ההגבלים העסקיים

מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי שלח היום (ד') מסר מאיים לשותפות ב"תמר" ורמז כי הממשלה תתערב במידה והשותפות ידרשו העלאה במחיר הגז במו"מ שהם מנהלות מול חברת החשמל והחברה לישראל, תוך אפשרות כי הנושא יועבר לממונה על ההגבלים העסקיים.

בדברו בכנס המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה אמר גבאי כי הנושא מעורר מספר שאלות וציין כי הוא מצטער על כך שמנכ"ל החברה לישראל ניר גלעד אינו נוכח.

"השינויים הגיאו-פוליטיים שבשמם מנופפים הינה גורם חדש", אמר גבאי. "האם זה רלבנטי בהקשר של מערכת היחסים הכספית בין הספקים ליצרני הגז? האם זו הזדמנות להעלות מחירים? אני מניח שזה יופנה אלינו כממשלה. האם יש כאן עניין של הגבלים עסקיים? אני לא חושב שהמדינה תוכל לנהל מסלול שיח דו-ערוצי עם ספקי הגז ולהתנהל כאילו אין רכש בשוק וזה שוק חופשי בטח לא כשמדובר בחברת חשמל כשהיא הרוכשת. בהחלט אנחנו צריכים להסתכל על השוק ולראות האם המגמות סבירות".

בהמשך דבריו הביע גבאי התנגדות להמשך מדיניות עידוד האנרגיות המתחדשות: "לפי הערכות המשך מדיניות התעריפית הנוכחית יביא להתייקרות מחירי החשמל ב-10%. אני לא חושב שהצרכן הישראלי בשל לעליית מחירים של 10% במחירי החשמל בטח לא בתקופה של מחירי לחם עולים ומחירי מים עולים, לא בטוח שיש את הנכונות הציבורית לשלם את המחיר של זה כעת ויכול להיות שזה ישתנה בעוד 5 שנים עם השתנות הטכנולוגיה".

בהמשך ציין גבאי כי הוא "אינו חושב שנצליח להקים מסוף להנזלת גז טבעי (LNG) בישראל, בטח לא על החוף הישראלי".