סיכום כהונתו של דהן בקומברס

הוא בא לבנות - והרס יותר משבנה. יותר מכול הובילו לפרישה ביצועיו הגרועים כמנכ"ל

ביום ב' השבוע, בסוף עוד יום עבודה, יצאו עובדי קומברס מבנייני החברה ברמת-החייל שבתל-אביב עם חיוך רחב מרוח על פניהם.

לא, הם לא קיבלו עוד אופציות למניות, לא העלאת שכר ולא רכב חדש. חברת קומברס, אחת מספינות הדגל שמתקשות לשוט בים הטכנולוגיה הישראלי, הודיעה על פרישתו מהתפקיד של אנדרה דהן, מנכ"ל החברה ב-4 השנים האחרונות.

דהן לא היה אהוב, בלשון המעטה, על עובדי קומברס ויעיד על כך סרטון שהכינו והופץ ביוטיוב, ובו הוא מתואר כשליט רודן שמתעלל בנתיניו.

ייתכן מאוד שסלידת העובדים מדהן תרמה את חלקה השולי לפרישתו מהתפקיד, אך יותר מכול הובילו אליה ביצועיו הגרועים כמנכ"ל. בשנות כהונתו איבדה מניית קומברס כשני-שלישים משוויה, החברה בזבזה מאות מיליוני דולרים על תיקוני דוחות שארכו שנים על שנים, שרפה מזומנים על ימין ועל שמאל, ולא פחות חשוב - איבדה נתחי שוק בשוקי פעילותה, והפכה לשחקן פחות דומיננטי.

על נתונים עגומים אלו דהן שילם בכיסאו. וכן, על אף שבאופן רשמי דהן פרש מתפקידו מיוזמתו, ברור לנו כי הדירקטוריון של קומברס הראה לו את הדרך החוצה.

זו הסיבה מדוע עדיין לא מונה מחליף לדהן, ויו"ר החברה האמריקני ייכנס באופן זמני לתפקיד המנכ"ל; זו גם הסיבה מדוע הפרישה של דהן נכנסת לתוקפה באופן מיידי, וזו גם הסיבה מדוע פונק דהן במצנח זהב כבד משקל.

דירקטוריון קומברס - רובו אמריקני - לא רצה עוד בשירותיו של דהן, ובאיחור של מספר שנים הגיע למסקנה כי לחברה יהיה טוב יותר בלעדיו מאשר איתו, ועשה את מה שדירקטוריון צריך לעשות כשמנכ"ל משמיד יותר ערך משהוא יוצר - לוחץ על הכפתור של כס המפלט ומשחרר אותו מתפקידו.

אותו דירקטוריון, בל נשכח, נושא גם הוא באחריות לפרשת הבקדייטינג של החברה (תיארוך לאחור של אופציות למניות) ולמצבה הנוכחי, אך לפחות הפעם - גם אם באיחור - הוא קיבל החלטה נבונה.