טורנס טראנס: המסלולים, הנופים, המסיבות, הברים והאנדרנלין

שבוע בעיירת הסקי ואל טורנס באלפים הצרפתיים ■ ביום אתר סקי לכל המשפחה, ועם רדת החשיכה סצנת לילה אינטנסיבית

שעות שינה. זה כנראה הדבר המרכזי שעליו לא תסמנו "וי" בתום שבוע של שיכרון גבהים בואל טורנס. על כן המלצה חמה, או קרה, תלוי בעונה, ובטרם תצאו למסע - שריינו יום-יומיים חופשיים מעבודה לאחר השיבה ארצה מחופשת הסקי. יום-יומיים בדופק נמוך, ללא הפרשות מוגברות של אדרנלין, והכי חשוב - נטולי אלכוהול במחזור הדם, כי בעיירת הסקי הממוקמת גבוה-גבוה על האלפים הצרפתיים (2,300 מטרים, האתר הגבוה באירופה), פשוט לא יהיה לכם פנאי למנוחה.

זאת אומרת, יהיה לכם, אם תתעקשו על כך ותקפידו על שנת יופי והרפיה של אחר הצהריים עם סגירת מעליות הסקי, ומיד לאחר הביקור בספא ובסאונת האדים הלוהטת. אבל נראה אתכם מצליחים לישון בזמן שאתם יודעים שברגעים אלה ממש במועדון הפולי דוס, הממוקם בלב השלג הצחור והפתוח לקרני השמש המחממות בגובה של 2,400 מטרים בהרים, מקפצים להם אלפי גולשים וגולשות במסיבת אפרה סקי מטורפת.

אם אתם צעירים ברוחכם, ולרוב מי שמגיעים לסקי הם כאלה, את שעות השינה תארזו היטב במזוודה עד לנחיתה בנתב"ג, ואת הסנובורד/המגלשיים תחטפו בזריזות בדרך אל מעלית הסקי "3 ואלי 1" ואל הסצנה האנרגטית. מסיבה יומית, שלפחות על-פי שני החברים שלי לגלישה ירון וג'קי, שכבר מחזיקים בקילומטרז' סקי ואפרה סקי נאה, נותנת פייט ראוי אפילו למסיבות המפורסמות של סן אנטון, האתר התוסס באוסטריה. לשיפור הבנת הנקרא, הקליקו את רצף המילים La Folie Douce ביו-טיוב הקרוב למקום מגוריכם, ותספגו משהו מן האווירה. עכשיו יותר ברור?

מה שעוד צריך להיות ברור הוא שהמסיבה בפולי דוס היא רק תחילת המסע שלכם אל תוך הלילה, למן הרגע שבו סיימתם לחרוש את המדרונות היפהפיים (ועל כך בהמשך). למען בטיחות הגולשים, המסיבה מסתיימת כחצי שעה לפני רדת החשיכה, כדי שכולם, גם המתודלקים יותר שבין החוגגים, יוכלו להחליק חזרה בשלום - אפשר גם על הישבן. כאן ניתן האות להתעוררות העיירה כולה למחצית השנייה של מחזור חייה היממתי. אם ביום המקום מתפקד כאתר סקי רווי באטרקציות לכל המשפחה, הרי שעם רדת החשיכה הוא הופך לסצנת לילה אינטנסיבית הרוויה בסנסציות.

הגיל הממוצע של המבקרים בואל טורנס, כך קברניטי האתר, הוא 36. גיל צעיר לכל הדעות, ובכל זאת, בשבוע שאנחנו היינו שם, נדמה כי הגיל הממוצע נשק יותר לכיוון ה-26, וזאת משום שהאתר חווה את מה שספרי ההיסטוריה עוד יכנו ברבות השנים "הפלישה הבלגית לכיבוש האלפים הצרפתיים". בשבוע שבו אנחנו הגענו אלפי סטודנטים בלגיים יצאו לחופשת הסמסטר שלהם, והפכו את העיירה למסיבת קולג'ים שאינה יודעת שובע. לא שיש תלונות. אגב, לפי החברים במקום, בשבוע שאחרי יגיע תורם של הסטודנטים הצרפתיים להשתולל. או-לה-לה.

נגמלים מהג'אנק פוד

את ארוחת הערב אחרי הפולי דוס והביקור הקצרצר בג'קוזי (אזהרה: בצרפת משתמשים במים קרירים), ניתן להעביר לפי מגבלות התקציב, כמובן, אבל דבר אחד נעים לגלות בואל טורנס - אין ג'אנק פוד. לא תמצאו בהרים את ה-M הממוסחרת של מקדונלד'ס, גם לא סטארבקס, ואפילו לא רשתות אוכל ג'אנק צרפתי (אם יש דבר כזה בכלל). הכול על טהרת התוצרת המקומית, ומותאם למי ששורף הרבה קלוריות על המסלולים. הרבה בשר טוב, מאפים הנוטפים שמנת, גבינות נהדרות, סלטים טריים ומרקים מוצלחים, והכי משמח - קינוחים ששמים בכיס הקטן את הקרם ברולה דל ההשראה שמוגש לרוב במחוזותינו הצנועים על מנת לשוות לארוחה ניחוח צרפתי.

עוד נעים לגלות שלא צריך לשלם מאוד ביוקר כדי ליהנות ממטבח צרפתי ראוי. מי שהגיע, כמונו, באמצעות חבילות בנוסח "הרוב כלול", נהנה מתפריטים מגוונים בשלוש מסעדות בעיירה. מי שמגיעים עצמאית, או מבקשים להתפנק ולהוסיף לחוויה גם קולינריה עילית, יוכלו לבקר במסעדת L'Oxalys של השף הצעיר ז'אן סולפיס, שלה שני כוכבי מישלן. אבל היא לא היחידה. במרחב שלושת העמקים - מרחב הסקי המחובר הגדול בעולם המשתרע על שטח של כ-600 קילומטרים רבועים - פועלות לא פחות מעשר מסעדות שזוכות לכוכבים בספרון האדום היוקרתי. חוץ מואל טורנס (החולש על כ-140 קילומטרים מתוך ה-600 של מרחב שלושת העמקים) יש בו עוד שבע עיירות, בהן גם שמות מפורסמים כמו מריבל, סט מרטין דה בולוויל, לה מנואיר וקורשבל.

אנחנו, בכל מקרה, ויתרנו על התענוג, ומארוחת הערב המשכנו ישירות לשדרת הברים של העיירה כדי לשמר את האנרגיה הקסומה שנצברה לה ביום הגלישה שטוף השמש, ושהגיעה אל שיאה הזמני בפולי דוס התוסס שבהרים. ברים יש כאן בשפע, ולכל הטעמים. החל בספורט ברים עתירי פלזמות, המשדרים את ליגת האלופות; עבור בבר ההולנדי, שכשמו כן הוא, מושך אליו כמות נכבדה של זהובי וזהובות שיער; ברים לאוכלוסיות מבוגרות יותר במלונות ובקלאבים (יש גם קלאב מד); וכלה בבר האירי, שכמו בכל מקום שמכבד את עצמו מציע גינס סמיכה וקרירה מהחבית.

אבל עם כל הכבוד לברים ולסצנת הריקודים שהם מנפקים, הם עדיין רק האפרטיף לקראת המנה העיקרית של הלילה - מועדון המלזיה ענק הממדים, שממוקם במרכז העיירה. הוא פותח את שעריו באזור חצות, ודוחס אליו מדי ערב אלפי חוגגים שמגיעים להתפרק מריגושי היום בהופעות חיות מתחלפות ובאנרגיות שלא יודעות סוף מהו. לא במקרה בעלי הבית של המלזיה ושל הפולי דוס הם אותם הבעלים; ניכר שהם פיצחו את הקוד.

הריטואל חזר על עצמו בשינויים קוסמטיים מדי לילה: עייפים, קרועים ממש, אך מאוד מרוצים, חזרנו לחדר אי-שם בשעות המאוד קטנות - כאשר המלזיה עדיין מפוצץ עד אפס מקום כמובן - והתרסקנו לכמה שעות, עד שהשמש עלתה ונתנה את האות לתפוס מעלית אל ההרים.

סקל שלג הופעה ואל טורנס / צילום: ירון קסל ג'קי בן שחר
 סקל שלג הופעה ואל טורנס / צילום: ירון קסל ג'קי בן שחר

תותחי השלג עובדים במרץ

אם מישהו חושב שהעייפות מאירועי האתמול תגרום לו להעביר את הבוקר בשינה, הרי שאותו כלל שחל קודם לכן על הפולי דוס חל גם עתה, וביתר שאת. איך אפשר לישון כשמסלולי הסקי הארוכים והמפנקים של ואל טורנס זועקים מהחלון? שלושה-ארבעה ספלי קפה, רד בול קטן בכיס לשעות הצהריים המוקדמות, ואתם כמו חדשים. קדימה, למעליות.

זה גם המקום להתעכב על האתר, שמתהדר בעונת הסקי הארוכה ביבשת - סוף נובמבר עד תחילת מאי; בכל זאת, למענו התכנסנו. אנחנו הגענו בשבוע השני של פברואר, לאחר שקרוב לחודש ימים לא ירד במקום שלג משמעותי (אגב, ביום שטסנו חזרה התבשרנו שנכנסת "מערכת"). אבל החשש הקל שליווה מן הבית התבדה עד מהרה כשנחשפנו לסטנדרט התחזוקה הבלתי מתפשר של האתר. אמנם לחובבי האוף-פיסט (גלישה חופשית שלא במסלולים מסומנים) נכונה אכזבה - איכות השלג לא אפשרה אוף-פיסט כמעט בכלל; אבל המסלולים באתר, שכולם היו פתוחים ונגישים, נכונו לטשטש את העניין.

איכות השלג אמנם לא הייתה בשיאה גם על המסלולים, אבל השמש הייתה נהדרת, השמיים כחולים, והשלג סביר לגמרי; בעיקר הודות ל-374 תותחי השלג שמכסים כ-40% ממרחב הגלישה של ואל טורנס ולצוותי האתר שמתחזקים את השלג היטב לאורך כל שעות הלילה (כל העת נראים זרקורי פעילות על ההרים).

סיבה נוספת לקום בבוקר לאחר הבילוי הלילי הסוער, ולא להותיר את הגלישה לשעות הצהריים בלבד, היא שהשלג בבוקר, עוד בטרם השמש נתנה בו את אותותיה, מוצלח הרבה יותר מאשר בחצי השני של היום. אז הגלישה הופכת למעט נוקשה יותר לבעלי הישבן הרגיש. נתון גלישה נוסף שיש לתת עליו את הדעת הוא שברוח האווירה הצעירה של המקום גם מרחבי הגלישה מצוינים למי שצעירים בימי גלישה. 72 מסלולים מאפשר ואל טורנס לגולשים בסקי פס (ski pass) שלו (קיימת אופציית הרחבה לכל מרחב שלושת העמקים, שמכיל 318 מסלולים בסך-הכול), כשהחלוקה היא לשמונה מסלולים שחורים ול-26 מסלולים אדומים לגולשים המיומנים (יש גם סנופארק עתיר ברמפות ובמקפצות לרמות השונות), אבל גם ל-28 מסלולים כחולים ולעשרה מסלולים ירוקים לגולשים המיומנים פחות.

ריבוי המסלולים הירוקים והכחולים הוא בהחלט הזדמנות נהדרת למי שזו החופשה הראשונה או השנייה שלו על המגלשיים או על הסנובורד (כמוני) להשתפשף בהם ולשפר את המיומנות לקראת ביקור במסלולים האדומים בחופשה הבאה. לגולש הלא מאוד מתקדם מומלץ בחום לקחת שיעורי גלישה, ואפילו ספורים. באופן אישי אני יכול להעיד על המדריכים המצוינים של בית הספר הלאומי של צרפת לגלישה, ה-ESF, ופרנסואה בראשם, שעזר לי לקפוץ דרגת גלישה באופן מאוד משמעותי.

מרבית המסלולים באתר ממוקמים מעבר לרף אלפיים המטרים, כאשר נקודת ההתחלה הגבוהה שבו נמצאת בגובה של 3,230 מטרים. באופן מעודד למדי, לא צריך להיות גולש של מסלולים שחורים ואדומים על מנת ליהנות מהמסלולים היוצאים מחלק ניכר מהפסגות הגבוהות, ואשר מספקים נופים עוצרי נשימה אל האלפים הצרפתיים והאיטלקיים - כולל נוף מרהיב מכמה זוויות אל עבר המון בלאן, שנחלק בין שתי המדינות ושנישא לגובה של כ-4,800 מטרים. מספיק להיות גולש ברמת המסלולים הכחולים, כדי לטפס אל עבר פסגות ה-3,000 מטרים ולחוות פנורמות זכירות.

עם התמונות המושלמות הללו בראש אפשר להשלים שעות שינה בשלווה בארץ. טוב, לא ממש. מצמיחת השיניים הקטנה צריכה לאפשר את זה, אבל זה כבר סיפור אחר.

הכותב היה אורח חברת SkiDeal ואתר Val Thorens

ואל טורנס במספריםף

1. ואל טורנס מרוחקת כשלוש שעות נסיעה מז'נבה (שווייץ), שאליה ניתן להגיע בטיסה ישירה מהארץ

2. מרחב הגלישה בואל טורנס עומד על כ-140 קילומטרים רבועים, ומחיר הסקיפס (אישור הכניסה למעליות האתר) עומד בעונה על 39 אירו לבוגר ליום ו-178 אירו לשבוע. מרחב הגלישה של שלושת העמקים כולו מתפרס על כ-600 קילומטרים רבועים, וניתן להרחיב את הסקיפס של ואל טורנס במחיר של כ-55 אירו לשבוע

3. באתר 72 מסלולי גלישה (כ-50% כחולים וירוקים, 36% אדומים והיתר שחורים). במרחב שלושת העמקים כולו, הכולל שמונה אתרים, מספר המסלולים הוא 318 (56% כחולים וירוקים, 34% אדומים והיתר שחורים)

4. 31 מעליות סקי פועלות באתר. במרחב שלושת העמקים כולו פועלות 174 מעליות

5. כ-85% מכלל המסלולים במרחב העמקים ממוקמים מעל לגובה של 1,800 מטרים, ובסך-הכול כאלפיים תותחי שלג מתחזקים את המסלולים היטב על בסיס יומי; 374 מהתותחים בואל טורנס, הגבוה מבין האתרים במתחם

6. הגיל הממוצע של הגולשים באתר הוא 36, כאשר 70% מהמבקרים הם תיירים זרים ו-30% צרפתים

7. באתר 22,500 מיטות הנחלקות בין מלונות, בתי דירות, בקתות וקלאבים. התפוסה הממוצעת בעונה שעברה עמדה על כ-80%

8. על-פי נתוני העונה שעברה, מחזור האתר עמד על כ-44 מיליון אירו, ביקרו בו כ-1.8 מיליון איש, מתוכם כ-1.6 מיליון גולשים שרכשו סקי פס

9. האתר מתאים לגולשים בכל הרמות, ואף כולל מתחם חינמי (לא צריך סקי פס) לעולים לראשונה על מגלשיים או על סנובורד, עם שלושה מסועי "שטיח" שלוקחים את הגולשים במעלה המדרונות המתונים מאוד. באותו המתחם גם שטח פעילות רחב לילדים

10. מלבד האפרה סקי וסצנת חיי הלילה, בעיירה שלל פעילויות למי שמבקש לעצמו שעות חופשיות מסקי: החל באולם באולינג, עבור במסלול מכוניות מירוץ, ברכיבת אופניים ובטרקים רגליים בהרים, ועד להירגעות במרכז ספא וספורט גדול במרכז העיירה, שכולל בריכת שחייה מחוממת, מגרשי סקווש, טניס, ואף ג'מבורי מושקע לילדים

11. חבילת חברת SkiDeal לשבוע ימים על בסיס חצי פנסיון כוללת, מלבד הטיסה לז'נבה והלינה במלונות דירות או בבקתות, גם העברות לעיירה וחזרה, ציוד סקי או סנובורד, סקי פס, וכן ליווי באתר על-ידי נציג של החברה